Side 1 av 1
9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 05 mar 2008, 18:40
av Stian9k
Heisann alle!
Er det mulig å bygge om et ac anlegg til et helautomatisk klima anlegg i disse bilene?
Har ikke en 9000 ennå, men driver å shopper

mye pent å se.
Jeg synes Saabs peneste bil noensinne er 9000 med CS karosseri
Jeg trenger en med snurre!
Men altså:
Jeg vil gjerne ha klima, så da er det greit å vite om det går å bytte/ettermontere den helautomatiske varianten
Altså fra de 2 rattene i dashbordet til en hel bank med knapper.....
Håper noen forstår hva jeg mener her
Har søkt litt rundt, men finner ikke noe svar på akkurat det
Jeg venter på giro for medlemsskap i STCN, så jeg har ikke fått søkt i members only sidene.
--
- Stian
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 05 mar 2008, 19:31
av Tor N12
Ja, det går..
Men, er ikke noe å anbefale om du ikke har gode el-kunskaper samt at det er såpass mye jobb at du uansett heller bør legge noen tusenlapper i å finne den rette bilen med en gang.
Jeg skal gjøre denne opperasjonen på to biler nå i løpet av våren, om jeg husker det så kan jeg legge ut beskrivelse da.
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 05 mar 2008, 20:02
av Stian9k
Beskrivelse hadde vært fint!
Er det "bare" elektrisk ombygging, elller må det mekaniske endringer tilogså?
Spjeld kanskje....
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 01:08
av Trond N47
Det er mye mer enn bare elektrisk. Hele luftstyringsmekanismen må bla. byttes. Har du ikke kjøpt bil ennå, så hold deg unna de uten ACC. Dessuten bør du vel ha en 2,3 turbo, og da er alle CSE og jubileumsmodeller utstyrt med ACC. Bunndraget i en 2,3 liters med manuell kasse er uovertruffent

Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 04:21
av LeonLatex
QOOOOQ.... Hold deg unna denne jobben. Jeg svarer deg før jeg har lest resten av svarene, men vil tror du har fått noe alla de samme svarene som jeg kommer med nå.
Om du ikke hat gjort denne jobben før så hold deg unna. Du må bla. skifte hele spjeldhuset. For at det skal ut må du ut med absolutt hele dash board. På et sabverksted så er bare det og ta dette ut en dags jobb ++ litt overtid. Så skal det inn igjen. Det er samme tiden. Da er vi til to dager bare på dash boardet skal inn og ut, og det er på en faglært saab-mekaniker. Dette er IKKE en liten jobb, og det ER mye arbeid. Derfor har ikke jeg gjort det mer en en gang. + at det er mye som dukker opp underveis.
I mitt hode så kommer følgende minner frem:
Bytte sjeldhuset - Få tak i et brukt som er komplett med motorer. Ett nytt koster sikkert 30 000, og det er uten motorer ol. Nytt til 95 koster noe slikt som 35 000 + montering mener jeg å huske husker. Om det kommer fra en kolisjonskadd bil så SKAL det grundig rengjøres for glass innvendig. Motorene tåler null motstand og koster mye.
Skaffe alle følerne som skal sitte foran, bak, oppe, nede i bilen. Mener det er 10 stk til sammen + den lille vifta i dash board. Allr disse må settes inn.
Bygge om luftekanalene, åpne for luft ut gjennom C-Stolper.
Det meste elektriske ligger der, men forbered deg på noen få problemer for det.
Det er dette jeg husker med sikkerhet, men har ikke gjort dette siden 1994 - Det herrens norske OL år.
Det som lønner seg for deg er å legge noen ekstra lakner på bordet og handle deg enCDE eller CSE med en gang. Der er slikt standard fra fabrikk. Hvorfor går du ikke for en 2.3 liters turbomotor? En motor med mye bedre potensiale og drag.
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 08:22
av Stian9k
Takk for gode svar alle sammen.
Jeg er overbevist. Det blir ikke noe ombygging på meg denne gangen.
Når det er slik at man må ut med så mye deler for å komme til får det heller være.
Kunne tenkt meg å gjort det en gang likevel da.
Det gir enorm "fornøydfaktor" å gjøre slikt selv.
Mulig jeg er skrudd sammen litt snodig som synes det da.....
Når det gjelder 2.3 motor kontra andre varienter, så har jeg vel ikke bestemt meg 100%.
Det som gjør at jeg holder igjen er vel drivstoff forbruk.
Er det mulig å kjøre fornuftig med en 2,3 eller vil hørefoten få sitt eget liv?

Hvordan er forbruket på en 2,3 kontra en 2,0. Turbo motorer selvfølgelig.
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 11:26
av Edward N812
det jeg kan si deg om forbruk, er at min 2.3T bruker i alle fall ikke mer enn min brors 2.0T eller noen av mine kameraters 20t (merk stor t for fulltrykk, og liten t for lavtrykk)
selvsagt har en 2.3 liter potensialet til å bruke mer drivstoff enn en 2.0 liter, det er tross alt plass til mer! men ved normal kjøring vil du nok ikke merke nevneverdig forskjell.
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 11:54
av Tor N12
I og med at 2.3t har mere moment så er den nesten enklere å kjøre rimelig med... men selvfølgelig så KAN den bruke mye bensin

Jeg er ikke den som er lettest på gassfoten, alikevel er jeg nesten aldri over litern på blandet kjøring

Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 18:53
av LeonLatex
Stian9k skrev:Takk for gode svar alle sammen.
Jeg er overbevist. Det blir ikke noe ombygging på meg denne gangen.
Når det er slik at man må ut med så mye deler for å komme til får det heller være.
Kunne tenkt meg å gjort det en gang likevel da.
Det gir enorm "fornøydfaktor" å gjøre slikt selv.
Mulig jeg er skrudd sammen litt snodig som synes det da.....
Når det gjelder 2.3 motor kontra andre varienter, så har jeg vel ikke bestemt meg 100%.
Det som gjør at jeg holder igjen er vel drivstoff forbruk.
Er det mulig å kjøre fornuftig med en 2,3 eller vil hørefoten få sitt eget liv?

Hvordan er forbruket på en 2,3 kontra en 2,0. Turbo motorer selvfølgelig.
Alle de 2.3 literne jeg har hatt, uansett om det er 2.3 i eller 2.3 turbor (170hk/200hk) har brukt mindre bensin enn 2.0 liters motoralternativene. Du skjønner det.... Skal ta deg en liten skole i dette med motor, kubikk og hestekrefter nå. Skal forsøke så ryddig jeg kan. Har mann en tung bil med lite kubikk vil motoren sluke bensin for å holde seg gående (holde liv i hestene om du vil). Værre blir det jo mer hester du putter inn i motoren med lite kubikk. Det kan bedre seg litt med turbo, mern ikke så mye. Det er høyrebeinet ditt som også bestemmer dette også. Altså. Motoren har ikke nok moment i seg vil det si med andre ord.
Så over til en 2.3 liters motorene til saab. Den er som skreddersydd til 9000 modellene. De er tunge (ca 1470 kg). 2.3 litersmotorene til saab har en meget godt utnyttet moment kurve. De går og trekker bilen så og si av seg selv så og si, og de utnytter potensialet med turbo pga. trionic/apc systemet til fulle. Ved pen kjøring så og daffing etter landeveien eller pen bykjøring så bruker de minimalt med bensin i forhold til hav en 2.0 liters vil gjøre. Dette er pga. det momentet som ligger i motorene på 2.3 liter. Man trenger ikke gi så mye gass. Skjønner du hvor jeg vil hen?
Her vil det nok komme mange motstandere som hevder det motsatte fordi det står noe annet i instruksjonsboka etc etc. osv osv..... Det er tull. Det som står der er ikke regnet ut ved praksis og kjøring i by og på landevei. Det er standarder som blir tatt ut i fra tabeller og formler. Som igjen blir regnet ut i fra kubikk, hestekrefter/kilowatt, slaglengde, giring på girkasse og diffens utveksling og bilens vekt. Så i den praktiske verden som er den virkelige verden så er det som beskrevet i skolen min til deg over.
Så drar jeg dette enda litt lenger. Saab har utviklet en motor som de kaller EcoPower. Det ligger i navnet egentlig.Dette er motorer med jraft og moment gjennom hele registeret. Økonomisk og bensisparende ved pen kjøring, men ved en forbikjøring feks. der du virkelig trenger krefter så henter du disse lett frem ved og trå på. Likevel økonomisk, men du har momentet i saab motorene med en gang. De ligger bare og viler seg på beitet. Uansett er det til syvende og sist så er det jo også du som bestemmer dette med forbruk med ditt høyre bein.
Siste demo bilen jeg hadde da jeg var i Team Hi-Fi Klubben var en 320hk saab 9000 2.3 turbo. Med anlegget og all støydemping osv. så veide den ca 1700 kg. Den målte jeg på langkjøring fra hønefoss til førde via gol og hemsedal. Husker ikke hvor langt det er, men det er rundt regnet ca. 50 mil. På turen oppover gikk den på 0.52 l pr. mil. På vegen hjem brukte vi så og si bilen opp. Da gikk det på over 2 liter på mila. Så da kan du vurdere for deg selv hva du finner lønnsomt. Er det stor tung bil med lite kubikk og mye hestekrefter, eller for den saks skyld lite hestekrefter. Eller er det en stor tung bil som har en 300 kubikk mer med fler hestekrefter som lønner seg. Sier ikke at det er slik på alle biler, men med turbo og saab er det meste mulig. Typen og intelligensen heter EcoPower. Huske også det at saab har forsket på turbomotorer i personbil siden slutten av 50 tallet. Det er det ingen andre bilprodusenter som har gjort. Er det rart at saab sitter inne med my "knowledge? De har skjønt ett og annet som mange andre ikke har skjønt selv, men som de andre har brukt senere fordi saab har lykkes med det til 100....Se bare på lavtrykksturboen til saab. Der skjønte de noe andre ikke hadde tenkt på. De brukte små turboer som virket nedentil i registeret. Andre var vant til å bruke stor turboer som ga mer hester, men det var kun på høyt turtall. På racer banen trenger vi slikt. Der ligger man gjerne og "cruiser" på 3-4 cgir og 0ver 5000 omdr. pr. min. Etter landeveien trenger man ikke dette. Det bruker mere bensin også. Saab sa: Vi bruker heller en mindre turbo. Flisvifta leverer trykk på lavere turtall(også pga.elektronikken) og vil bruke mindre bensin. Saab er en foregangs modell for så mangt og mange, men får høre så mye negativt. Det mange ikke tenker over er at de fleste bilprodusenter i dag bruker nettopp saab som en modell på motorer, elektronikk og sikkerhet. Enda så får vi saab eiere høre at vi kjører en scabb, scrabb osv. Verden er rar!
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 19:09
av Stian9k
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 19:38
av LeonLatex
Re: 9000 '94+ bygge om AC til klima
Lagt inn: 06 mar 2008, 20:54
av Ingvar N629
Høyere komp gir høyere virkningsgrad og dermed mindre forbruk.
I tillegg har 2,3 turbo girkasse med høyere utveksling.