Registrering av ombygd 9000
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 144
- Registrert: 23 des 2006, 12:04
- Medlemsnummer: 1361
- Navn: Stian
- Bil: '94 9000 CSE 2,3t
- Sted: Tysnes
Registrering av ombygd 9000
Hei,
Jeg ser på Autodb nå at det er en '96 9000 2.3 turbo tilsalgs.
(Opprettet et tips i "tips" kategorien)
Men den er ombygd fra en 2.0L.
Er det mulig å få den type ombygging godkjent av biltilsynet og få skilt på det?
Jeg håper noen av dere kloke hoder har vært borti problematikken før.
Hva slags kriterier er det eventuelt som må være på plass for å få bilen godkjent.
Jeg ser på Autodb nå at det er en '96 9000 2.3 turbo tilsalgs.
(Opprettet et tips i "tips" kategorien)
Men den er ombygd fra en 2.0L.
Er det mulig å få den type ombygging godkjent av biltilsynet og få skilt på det?
Jeg håper noen av dere kloke hoder har vært borti problematikken før.
Hva slags kriterier er det eventuelt som må være på plass for å få bilen godkjent.
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE
Godbilen!
M78 99 2,0L RIP
M94 9000 2,3t CSE

M78 99 2,0L RIP

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registrering av ombygd 9000
Det er ikke noe problem å få dette godkjent, så lenge bilen har stått på norske skilt i 10 år eller mer så tilkommer det heller ikke avgifter på effekt og motorvolum.
Skal ikke se bort ifra at den alt er godkjent, har du ringt og spurt?
Ledningsnettet er likt, så operasjonen er ikke så stor, bare sjekk at ladetrykksreguleringa er gjort skikkelig med magnetventil, om det da ikke er en lavtrykker.
Girkasse, clutch og svinghjul er ikke likt, svinghjul og clutch har vel sannsynligvis fulgt 2,3 motoren, men sjekk hvilken girkasse som står i. Forskjellen er kun utveksling, men likevel er det jo greit å vite.
Skal ikke se bort ifra at den alt er godkjent, har du ringt og spurt?
Ledningsnettet er likt, så operasjonen er ikke så stor, bare sjekk at ladetrykksreguleringa er gjort skikkelig med magnetventil, om det da ikke er en lavtrykker.
Girkasse, clutch og svinghjul er ikke likt, svinghjul og clutch har vel sannsynligvis fulgt 2,3 motoren, men sjekk hvilken girkasse som står i. Forskjellen er kun utveksling, men likevel er det jo greit å vite.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 144
- Registrert: 23 des 2006, 12:04
- Medlemsnummer: 1361
- Navn: Stian
- Bil: '94 9000 CSE 2,3t
- Sted: Tysnes
Re: Registrering av ombygd 9000
Hmm.
Den var ikke godkjent med 2.3t motor.
"Ladetrykket er justerbart og ligger på 0,9"
Det sier meg ingenting... Kan noen forbarme seg og forklare hva som kan ligge i den setningen ?
Hva koster en omregistrering?
Eller for å si det sånn. Hva kommer i tillegg til kjøpesummen når bilen må registreres med større motor.
Går da ut fra at 10 års grensen er passert.
Den var ikke godkjent med 2.3t motor.

"Ladetrykket er justerbart og ligger på 0,9"
Det sier meg ingenting... Kan noen forbarme seg og forklare hva som kan ligge i den setningen ?
Hva koster en omregistrering?
Eller for å si det sånn. Hva kommer i tillegg til kjøpesummen når bilen må registreres med større motor.
Går da ut fra at 10 års grensen er passert.
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE
Godbilen!
M78 99 2,0L RIP
M94 9000 2,3t CSE

M78 99 2,0L RIP

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registrering av ombygd 9000
Det vil si at det ikke er gjort som det bør... Men det er en enkel sak å fikse. Finn ut om det i det minste er rett motorstyringsboks som står i!Stian9k skrev: "Ladetrykket er justerbart og ligger på 0,9"
Det sier meg ingenting... Kan noen forbarme seg og forklare hva som kan ligge i den setningen ?
Finn også ut om den er ombygd fra 2,0 turbo eller 2,0i. Ta så kontakt med biltilsynet og Per Falla hos importør, så får du lista over det som trengs. Slike ombygginger har blitt gjort før, du kan for eksempel høre med Joachim her på forumet.
Denne bør du få billig, for å si det sånn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Registrering av ombygd 9000
BontrimStian9k skrev:
"Ladetrykket er justerbart og ligger på 0,9"
Det sier meg ingenting... Kan noen forbarme seg og forklare hva som kan ligge i den setningen ?

Høres jo helt klart ut som blåkran.. idiotisk måte å styre ladetrykket på, du mister jo alle sikkerhetsfunksjonene. Jeg hadde ikke betalt så mye for en som hadde vært kjørt med blåkran..
EDIT: Ingvar var først ute
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 144
- Registrert: 23 des 2006, 12:04
- Medlemsnummer: 1361
- Navn: Stian
- Bil: '94 9000 CSE 2,3t
- Sted: Tysnes
Re: Registrering av ombygd 9000
Bilen er 96.Ingvar N629 skrev: Det vil si at det ikke er gjort som det bør... Men det er en enkel sak å fikse. Finn ut om det i det minste er rett motorstyringsboks som står i!
Motoren er 95 =burde bety trionic. Noen lett måte å sjekke det på visuelt?
Selger påstår det er en mekanisk justeringsventil da orginal aps er fjernet
Høres ikke helt bra ut...
Orginal motor var en 2.0iIngvar N629 skrev: Finn også ut om den er ombygd fra 2,0 turbo eller 2,0i. Ta så kontakt med biltilsynet og Per Falla hos importør, så får du lista over det som trengs. Slike ombygginger har blitt gjort før, du kan for eksempel høre med Joachim her på forumet.
Denne bør du få billig, for å si det sånn.
Ønsket pris er 50k.
Virker litt drøyt på meg....
Hva synes forumleserne er "billig"?
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE
Godbilen!
M78 99 2,0L RIP
M94 9000 2,3t CSE

M78 99 2,0L RIP

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registrering av ombygd 9000
Trionic 5.5 på alle 9k fra M94, men noe forskjell på kontakter på givere. Billig er vesentlig mindre enn 50k, men det spørs jo på utstyr og tilstand forøvrig.Stian9k skrev: Orginal motor var en 2.0i
Ønsket pris er 50k.
Virker litt drøyt på meg....
Hva synes forumleserne er "billig"?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Re: Registrering av ombygd 9000
For å godkjenne en 9000 med 2,3 turbo har du 2 alternativ.
Klarer du deg med 220 hk trenger du kun VR-dekk. Ønsker du å godkjenne den med 225 hk (Aero) må du ha orginalt sportchassi i tillegg til at det er anbefalt med 205/55-16 ZR-dekk.
Om bilen var en 2.0i i utgangspunktet, må du trekke 2 nye ledninger fra styreboksen til magnetventilen hvis du skal bruke orginal ladetrykksregulering.
Klarer du deg med 220 hk trenger du kun VR-dekk. Ønsker du å godkjenne den med 225 hk (Aero) må du ha orginalt sportchassi i tillegg til at det er anbefalt med 205/55-16 ZR-dekk.
Om bilen var en 2.0i i utgangspunktet, må du trekke 2 nye ledninger fra styreboksen til magnetventilen hvis du skal bruke orginal ladetrykksregulering.

9³ TurboX
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 144
- Registrert: 23 des 2006, 12:04
- Medlemsnummer: 1361
- Navn: Stian
- Bil: '94 9000 CSE 2,3t
- Sted: Tysnes
Re: Registrering av ombygd 9000
Du har ikke tilfeldigvis telefonnummeret til mr Falla?Ingvar N629 skrev: Ta så kontakt med biltilsynet og Per Falla hos importør, så får du lista over det som trengs.
Send gjerne på PM slik at ikke nummeret hans blir eksponert.
Ingvar N629 skrev:Slike ombygginger har blitt gjort før, du kan for eksempel høre med Joachim her på forumet.
Finnes det noe detaljer, bilder eller beskrivelser på hvordan dette gjøres?Joachim N370 skrev: Om bilen var en 2.0i i utgangspunktet, må du trekke 2 nye ledninger fra styreboksen til magnetventilen hvis du skal bruke orginal ladetrykksregulering.![]()
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE
Godbilen!
M78 99 2,0L RIP
M94 9000 2,3t CSE

M78 99 2,0L RIP

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Registrering av ombygd 9000
+ en ledning til sikringsboks...Joachim N370 skrev: Om bilen var en 2.0i i utgangspunktet, må du trekke 2 nye ledninger fra styreboksen til magnetventilen hvis du skal bruke orginal ladetrykksregulering.![]()
Spør på forumet om det blir aktuelt du, så får du svar. Er ikke dyp vitenskap akkurat.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Registrering av ombygd 9000
Han jobber ved ettermarkedsavdelingen hos GM Norge, burde ikke være vanskelig å få tak iStian9k skrev:Du har ikke tilfeldigvis telefonnummeret til mr Falla?

- Aleksander
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 42
- Registrert: 10 mar 2008, 20:31
- Medlemsnummer: N1355
- Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
- Sted: Levanger
Re: Registrering av ombygd 9000
Denne situasjonen minner VELDIG om den jeg selv er i gitt 
Jeg har akkurat kjøpt en 1996 Saab 9000 CSE som det er innsatt en 1995 2.0 turbomotor i. Originalt sto det en 2.0i i den. Annonsen var også på AutoDB.no. Denne er heller ikke registrert med den nye motoren. Selgeren sa at det er en "høytrykks" turbomotor med 175 hest. Jeg har ikke peil. Har ikke funnet noen sånn motor på nettet i alle fall, noe jeg synes er rart. Bilen drar ihvertfall meget godt
Jeg veit ikke om jeg gidder å registrere motorbyttet selv da men. Selv om det visstnok bare skal være snakk om dekk i mitt tilfelle, har jeg blitt fortalt.
I alle tilfelle, jeg synes situasjonene var veldig sammenfallende, med til og med samme årstall på bil og innsatt motor ^^ Jeg er spent på å se om du får kontakt med Per Falla og hva dere finner ut av, jeg har selv blitt anbefalt det samme.
Lykke til!
Woot! Min første post

Jeg har akkurat kjøpt en 1996 Saab 9000 CSE som det er innsatt en 1995 2.0 turbomotor i. Originalt sto det en 2.0i i den. Annonsen var også på AutoDB.no. Denne er heller ikke registrert med den nye motoren. Selgeren sa at det er en "høytrykks" turbomotor med 175 hest. Jeg har ikke peil. Har ikke funnet noen sånn motor på nettet i alle fall, noe jeg synes er rart. Bilen drar ihvertfall meget godt

Jeg veit ikke om jeg gidder å registrere motorbyttet selv da men. Selv om det visstnok bare skal være snakk om dekk i mitt tilfelle, har jeg blitt fortalt.
I alle tilfelle, jeg synes situasjonene var veldig sammenfallende, med til og med samme årstall på bil og innsatt motor ^^ Jeg er spent på å se om du får kontakt med Per Falla og hva dere finner ut av, jeg har selv blitt anbefalt det samme.
Lykke til!
Woot! Min første post

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Registrering av ombygd 9000
Velkommen på forumet da.Aleksander skrev:Denne situasjonen minner VELDIG om den jeg selv er i gitt
Jeg har akkurat kjøpt en 1996 Saab 9000 CSE som det er innsatt en 1995 2.0 turbomotor i. Originalt sto det en 2.0i i den. Annonsen var også på AutoDB.no. Denne er heller ikke registrert med den nye motoren. Selgeren sa at det er en "høytrykks" turbomotor med 175 hest. Jeg har ikke peil. Har ikke funnet noen sånn motor på nettet i alle fall, noe jeg synes er rart. Bilen drar ihvertfall meget godt
Jeg veit ikke om jeg gidder å registrere motorbyttet selv da men. Selv om det visstnok bare skal være snakk om dekk i mitt tilfelle, har jeg blitt fortalt.
I alle tilfelle, jeg synes situasjonene var veldig sammenfallende, med til og med samme årstall på bil og innsatt motor ^^ Jeg er spent på å se om du får kontakt med Per Falla og hva dere finner ut av, jeg har selv blitt anbefalt det samme.
Lykke til!
Woot! Min første post

Hvis det er en 2,0 HTT er det sannsynligvis 175 HK ja.
Etter min mening er det absolutt verdt bryet å få ombyggingen godkjent. Hva tror du skjer om du er uheldig og forårsaker en ulykke med alvorlige skader, eller enda verre, dødsfall. Forsikringsselskapet tar bilen inn til kontroll, finner ut at den er trimmet, og går til regress. Da kan du ende opp med å måtte betale millioner av kroner i erstatninger av egen lomme... Da angrer du nok på at du ikke brukte 5 kalorier og en tusenlapp eller fem på godkjenning og nye dekk!
Dette er så klart worst case, men syns det er verdt en tanke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Aleksander
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 42
- Registrert: 10 mar 2008, 20:31
- Medlemsnummer: N1355
- Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
- Sted: Levanger
Re: Registrering av ombygd 9000
EdHunter N815 skrev:Etter min mening er det absolutt verdt bryet å få ombyggingen godkjent.


Takker forresten.

- LeonLatex
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 01 sep 2006, 22:28
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Re: Registrering av ombygd 9000
Ingvar...? Slenger inn ett spørsmål til deg som omhandler det samme som du svarer på her til trådstarter. Er det slik at det ikke er noen gebyrer/avgifter utenom gebyr på nytt vognkort og visning når man skal oppgi effektøkningen for biltilsynet? Trodde man måtte betale en slump til tollvesnet for effektøkningen så lenge det ikke er en veteran. Mulih jeg tar feil og husker feil, så rett meg og forklar meg hvordan dette er i såfall. Virker som du vet mer enn meg om dette.Ingvar N629 skrev:Det er ikke noe problem å få dette godkjent, så lenge bilen har stått på norske skilt i 10 år eller mer så tilkommer det heller ikke avgifter på effekt og motorvolum.
Skal ikke se bort ifra at den alt er godkjent, har du ringt og spurt?
Ledningsnettet er likt, så operasjonen er ikke så stor, bare sjekk at ladetrykksreguleringa er gjort skikkelig med magnetventil, om det da ikke er en lavtrykker.
Girkasse, clutch og svinghjul er ikke likt, svinghjul og clutch har vel sannsynligvis fulgt 2,3 motoren, men sjekk hvilken girkasse som står i. Forskjellen er kun utveksling, men likevel er det jo greit å vite.
Jeg står for dør til å skaffe meg nytt vognkort på min 9000 CSE 2.3 200 HK. Derfor ville det være fin om noen kunne forklare meg hvordan dette virkelig er så jeg ikke går på en skikkelig smell. Hvordan er det med det tekniske på denne bilen min? Tenker på bremser og slikt. Inntil hvor mye HK og kubikk er bremser og lignende godkjent for?
Kjetil


M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat