Registrering av ombygd 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Stian9k » 06 mar 2008, 20:36

Hei,

Jeg ser på Autodb nå at det er en '96 9000 2.3 turbo tilsalgs.
(Opprettet et tips i "tips" kategorien)
Men den er ombygd fra en 2.0L.

Er det mulig å få den type ombygging godkjent av biltilsynet og få skilt på det?
Jeg håper noen av dere kloke hoder har vært borti problematikken før.

Hva slags kriterier er det eventuelt som må være på plass for å få bilen godkjent.
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2008, 21:02

Det er ikke noe problem å få dette godkjent, så lenge bilen har stått på norske skilt i 10 år eller mer så tilkommer det heller ikke avgifter på effekt og motorvolum.

Skal ikke se bort ifra at den alt er godkjent, har du ringt og spurt?

Ledningsnettet er likt, så operasjonen er ikke så stor, bare sjekk at ladetrykksreguleringa er gjort skikkelig med magnetventil, om det da ikke er en lavtrykker.

Girkasse, clutch og svinghjul er ikke likt, svinghjul og clutch har vel sannsynligvis fulgt 2,3 motoren, men sjekk hvilken girkasse som står i. Forskjellen er kun utveksling, men likevel er det jo greit å vite.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Stian9k » 06 mar 2008, 21:40

Hmm.
Den var ikke godkjent med 2.3t motor. :(

"Ladetrykket er justerbart og ligger på 0,9"
Det sier meg ingenting... Kan noen forbarme seg og forklare hva som kan ligge i den setningen ?

Hva koster en omregistrering?
Eller for å si det sånn. Hva kommer i tillegg til kjøpesummen når bilen må registreres med større motor.
Går da ut fra at 10 års grensen er passert.
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2008, 21:44

Stian9k skrev: "Ladetrykket er justerbart og ligger på 0,9"
Det sier meg ingenting... Kan noen forbarme seg og forklare hva som kan ligge i den setningen ?
Det vil si at det ikke er gjort som det bør... Men det er en enkel sak å fikse. Finn ut om det i det minste er rett motorstyringsboks som står i!

Finn også ut om den er ombygd fra 2,0 turbo eller 2,0i. Ta så kontakt med biltilsynet og Per Falla hos importør, så får du lista over det som trengs. Slike ombygginger har blitt gjort før, du kan for eksempel høre med Joachim her på forumet.

Denne bør du få billig, for å si det sånn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Tor N12 » 06 mar 2008, 21:54

Stian9k skrev:
"Ladetrykket er justerbart og ligger på 0,9"
Det sier meg ingenting... Kan noen forbarme seg og forklare hva som kan ligge i den setningen ?
Bontrim :(
Høres jo helt klart ut som blåkran.. idiotisk måte å styre ladetrykket på, du mister jo alle sikkerhetsfunksjonene. Jeg hadde ikke betalt så mye for en som hadde vært kjørt med blåkran..

EDIT: Ingvar var først ute
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Stian9k » 06 mar 2008, 21:57

Ingvar N629 skrev: Det vil si at det ikke er gjort som det bør... Men det er en enkel sak å fikse. Finn ut om det i det minste er rett motorstyringsboks som står i!
Bilen er 96.
Motoren er 95 =burde bety trionic. Noen lett måte å sjekke det på visuelt?

Selger påstår det er en mekanisk justeringsventil da orginal aps er fjernet
Høres ikke helt bra ut...

Ingvar N629 skrev: Finn også ut om den er ombygd fra 2,0 turbo eller 2,0i. Ta så kontakt med biltilsynet og Per Falla hos importør, så får du lista over det som trengs. Slike ombygginger har blitt gjort før, du kan for eksempel høre med Joachim her på forumet.

Denne bør du få billig, for å si det sånn.
Orginal motor var en 2.0i

Ønsket pris er 50k.
Virker litt drøyt på meg....
Hva synes forumleserne er "billig"?
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Ingvar N629 » 06 mar 2008, 21:59

Stian9k skrev: Orginal motor var en 2.0i

Ønsket pris er 50k.
Virker litt drøyt på meg....
Hva synes forumleserne er "billig"?
Trionic 5.5 på alle 9k fra M94, men noe forskjell på kontakter på givere. Billig er vesentlig mindre enn 50k, men det spørs jo på utstyr og tilstand forøvrig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Joachim N370 » 06 mar 2008, 22:29

For å godkjenne en 9000 med 2,3 turbo har du 2 alternativ.

Klarer du deg med 220 hk trenger du kun VR-dekk. Ønsker du å godkjenne den med 225 hk (Aero) må du ha orginalt sportchassi i tillegg til at det er anbefalt med 205/55-16 ZR-dekk.

Om bilen var en 2.0i i utgangspunktet, må du trekke 2 nye ledninger fra styreboksen til magnetventilen hvis du skal bruke orginal ladetrykksregulering. :wink:
9³ TurboX

Stian9k
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 144
Registrert: 23 des 2006, 12:04
Medlemsnummer: 1361
Navn: Stian
Bil: '94 9000 CSE 2,3t
Sted: Tysnes

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Stian9k » 06 mar 2008, 23:54

Ingvar N629 skrev: Ta så kontakt med biltilsynet og Per Falla hos importør, så får du lista over det som trengs.
Du har ikke tilfeldigvis telefonnummeret til mr Falla?
Send gjerne på PM slik at ikke nummeret hans blir eksponert.
Ingvar N629 skrev:Slike ombygginger har blitt gjort før, du kan for eksempel høre med Joachim her på forumet.
Joachim N370 skrev: Om bilen var en 2.0i i utgangspunktet, må du trekke 2 nye ledninger fra styreboksen til magnetventilen hvis du skal bruke orginal ladetrykksregulering. :wink:
Finnes det noe detaljer, bilder eller beskrivelser på hvordan dette gjøres?
MY09 9-3SC 1,9TiD
M94 9000 2,3t CSE :woot: Godbilen!
M78 99 2,0L RIP :cry:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mar 2008, 00:04

Joachim N370 skrev: Om bilen var en 2.0i i utgangspunktet, må du trekke 2 nye ledninger fra styreboksen til magnetventilen hvis du skal bruke orginal ladetrykksregulering. :wink:
+ en ledning til sikringsboks...

Spør på forumet om det blir aktuelt du, så får du svar. Er ikke dyp vitenskap akkurat.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Eirik N396 » 07 mar 2008, 00:16

Stian9k skrev:Du har ikke tilfeldigvis telefonnummeret til mr Falla?
Han jobber ved ettermarkedsavdelingen hos GM Norge, burde ikke være vanskelig å få tak i ;)

Brukeravatar
Aleksander
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2008, 20:31
Medlemsnummer: N1355
Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
Sted: Levanger

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Aleksander » 10 mar 2008, 20:52

Denne situasjonen minner VELDIG om den jeg selv er i gitt :)

Jeg har akkurat kjøpt en 1996 Saab 9000 CSE som det er innsatt en 1995 2.0 turbomotor i. Originalt sto det en 2.0i i den. Annonsen var også på AutoDB.no. Denne er heller ikke registrert med den nye motoren. Selgeren sa at det er en "høytrykks" turbomotor med 175 hest. Jeg har ikke peil. Har ikke funnet noen sånn motor på nettet i alle fall, noe jeg synes er rart. Bilen drar ihvertfall meget godt :wink:

Jeg veit ikke om jeg gidder å registrere motorbyttet selv da men. Selv om det visstnok bare skal være snakk om dekk i mitt tilfelle, har jeg blitt fortalt.

I alle tilfelle, jeg synes situasjonene var veldig sammenfallende, med til og med samme årstall på bil og innsatt motor ^^ Jeg er spent på å se om du får kontakt med Per Falla og hva dere finner ut av, jeg har selv blitt anbefalt det samme.

Lykke til!

Woot! Min første post ;)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av EdHunter N815 » 10 mar 2008, 21:33

Aleksander skrev:Denne situasjonen minner VELDIG om den jeg selv er i gitt :)

Jeg har akkurat kjøpt en 1996 Saab 9000 CSE som det er innsatt en 1995 2.0 turbomotor i. Originalt sto det en 2.0i i den. Annonsen var også på AutoDB.no. Denne er heller ikke registrert med den nye motoren. Selgeren sa at det er en "høytrykks" turbomotor med 175 hest. Jeg har ikke peil. Har ikke funnet noen sånn motor på nettet i alle fall, noe jeg synes er rart. Bilen drar ihvertfall meget godt :wink:

Jeg veit ikke om jeg gidder å registrere motorbyttet selv da men. Selv om det visstnok bare skal være snakk om dekk i mitt tilfelle, har jeg blitt fortalt.

I alle tilfelle, jeg synes situasjonene var veldig sammenfallende, med til og med samme årstall på bil og innsatt motor ^^ Jeg er spent på å se om du får kontakt med Per Falla og hva dere finner ut av, jeg har selv blitt anbefalt det samme.

Lykke til!

Woot! Min første post ;)
Velkommen på forumet da. :)

Hvis det er en 2,0 HTT er det sannsynligvis 175 HK ja.

Etter min mening er det absolutt verdt bryet å få ombyggingen godkjent. Hva tror du skjer om du er uheldig og forårsaker en ulykke med alvorlige skader, eller enda verre, dødsfall. Forsikringsselskapet tar bilen inn til kontroll, finner ut at den er trimmet, og går til regress. Da kan du ende opp med å måtte betale millioner av kroner i erstatninger av egen lomme... Da angrer du nok på at du ikke brukte 5 kalorier og en tusenlapp eller fem på godkjenning og nye dekk!
Dette er så klart worst case, men syns det er verdt en tanke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Aleksander
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2008, 20:31
Medlemsnummer: N1355
Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
Sted: Levanger

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av Aleksander » 10 mar 2008, 22:35

EdHunter N815 skrev:Etter min mening er det absolutt verdt bryet å få ombyggingen godkjent.
8-[ Allright, jeg får gjøre det da.. :P

Takker forresten. :)

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: Registrering av ombygd 9000

Legg inn av LeonLatex » 10 mar 2008, 22:52

Ingvar N629 skrev:Det er ikke noe problem å få dette godkjent, så lenge bilen har stått på norske skilt i 10 år eller mer så tilkommer det heller ikke avgifter på effekt og motorvolum.

Skal ikke se bort ifra at den alt er godkjent, har du ringt og spurt?

Ledningsnettet er likt, så operasjonen er ikke så stor, bare sjekk at ladetrykksreguleringa er gjort skikkelig med magnetventil, om det da ikke er en lavtrykker.

Girkasse, clutch og svinghjul er ikke likt, svinghjul og clutch har vel sannsynligvis fulgt 2,3 motoren, men sjekk hvilken girkasse som står i. Forskjellen er kun utveksling, men likevel er det jo greit å vite.
Ingvar...? Slenger inn ett spørsmål til deg som omhandler det samme som du svarer på her til trådstarter. Er det slik at det ikke er noen gebyrer/avgifter utenom gebyr på nytt vognkort og visning når man skal oppgi effektøkningen for biltilsynet? Trodde man måtte betale en slump til tollvesnet for effektøkningen så lenge det ikke er en veteran. Mulih jeg tar feil og husker feil, så rett meg og forklar meg hvordan dette er i såfall. Virker som du vet mer enn meg om dette.

Jeg står for dør til å skaffe meg nytt vognkort på min 9000 CSE 2.3 200 HK. Derfor ville det være fin om noen kunne forklare meg hvordan dette virkelig er så jeg ikke går på en skikkelig smell. Hvordan er det med det tekniske på denne bilen min? Tenker på bremser og slikt. Inntil hvor mye HK og kubikk er bremser og lignende godkjent for?

Kjetil
:worship: SAAB 9000 :worship:

M96 9K CSE 2.3 HTT

SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat


Svar