Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 07 mar 2008, 20:19
Hei, da er alt løsnet: Innsug, eksosmanifoil etc.
Bare skruene til kamdrevene som må av før jeg kan løfte av toppen.
Men de sitter dønn
Er de links gjenget
Noen med triks for å få løsnet disse
Hjelp.
Edit: Jeg mener festeskruen til selve drevet på kamakslene.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 07 mar 2008, 21:39
Har løsna senterbolten og fjæra til kjedestrammeren, hvis jeg derimot tar av hele kjedestrammeren får jeg da slækk nok på kjedet til å vippe det av drevene?
Som nødsløsning altså, mot drevbolter som sitter som sveisa fast

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 mar 2008, 21:49
Du må uansett skru ut hele strammeren, at du tar ut fjæra gjør bare at strammeren ikke går enda lenger ut når du løsner kjedet..
Skruene til kamdrevene kan sette seg ja, men de har vanlige gjenger.
Hvis du ser i andre enden av kamakslene så ser du at du har spor der hvor du kan feste en fastnøkkel eller skiftnøkkel for å holde igjen med, kan være lettere å være to mann på akkurat den der slik at en kan holde igjen og en skrur....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 07 mar 2008, 22:11
Takk, takk
Jeg får lete etter en person nummer to imorgen tidlig
Noen som vet hvilke pipestørrelse det er på kjedestrammeren (1990 modell), fant ingen som passa, må kjøpe imorgen

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 07 mar 2008, 23:02
Hei.
Trikset med disse er å bruke en fastnøkkel og en å "skøyte/forlenge" med....
Ellers er der bare rå makt som gjelder!
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mar 2008, 01:27
Macgeier skrev:
Noen som vet hvilke pipestørrelse det er på kjedestrammeren
27mm
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 08 mar 2008, 09:52
Takker for alle svar.
satte en skrutrekker gjennom en av hullene til drevet deride til det låste seg, og dro til men 1m stålrør, det hjalp
Nå er toppen ute, to av de lange eksosmanifoilboltene er brukket, så neste step er å borre disse ut.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
-
Macgeier
- 2.0 bar

- Innlegg: 807
- Registrert: 18 mar 2005, 01:00
Legg inn
av Macgeier » 08 mar 2008, 10:16
Jepp, det var lettere enn ventet med toppen på benken var det bare å borre hull i skruen og bruke grisep*kk, og begge boltene løsnet på en-to-tre

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.