Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Runar N403 » 10 mar 2008, 18:55

... pedalen har blitt hard og lei å trykke inn, pluss at jeg må tråkke den helt i bånn.
Skikkelig veteran traktor clutch. Nå har jeg mekka bil i hele helga så er litt spent på hva dette kan skyldes. :roll:
Skitt i hydraulikken? Eller kan slaven sitte skjevt? Eller... ?

Mvh Runar :worry:
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Trond N47 » 10 mar 2008, 20:06

Har du sjekka hovedsylinderen først da? Vanlige symptomer på slave er at feilen er permanent, mens hovedsylinder gir en varierende tilstand. Clutchen kommer og går...

Er det på 88-modellen så sitter hovedsylinderen rett over pedalen oppe i akvariet. Uansett ved lufting av clutch må du trykksette systemet for å lufte. Lufting ved pumping blir aldri bra. Lykke til :)
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Runar N403 » 10 mar 2008, 20:40

Da clutchen streika bytta jeg først hovedsylindern mot en annen bukt sylinder. Da merka jeg ingen forskjell. (slaven var nok lekk, så jeg fikk tråkka inn clutchen akurat nok til å gire.) Kunne jo prøvd å bytte tilbake til den opprinnelige hovedsylinderen. Mener å huske at bilen jeg tok hovedsylinderen fra var litt treg å tråkke inn.. må teste det i mårra.
Det jeg syns funker best med lufting er trykk på beholderen og samtidig ha vakum på lufteskruen. Noen andre erfaringer?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Sigurd
Innlegg: 8
Registrert: 21 aug 2007, 10:45
Sted: Bergen

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Sigurd » 17 mar 2008, 11:18

Hei! Tenkte å sette i gang med å bytte slavesylinder på min 9000 nå straks. Har du noen gode tips før jeg setter igang? Hvordan tar man ut girkassen på enkleste måte?

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Edward N812 » 17 mar 2008, 19:40

hei sigurd. først og fremst skal du vite at det greieste er å ta ut girkassa underifra, ikke løfte opp altså.

og søk på girkasse bytte eller lignende på forumet på http://www.saabturboclub.com" onclick="window.open(this.href);return false; (svenskenes side) der er det en kar som har forklart ganske bra åssen dette gjøres enklest mulig, med bilder og det hele. lykke til!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Runar N403 » 17 mar 2008, 21:49

Det var ikke så mye hokus pokus å få ut kassa, men det er mye skruing. En stor fordel er om du har mulighet å få bilen opp med løftebukk. Jeg hadde bare jekk og to små bukker, og det ble mye kryping og åling.

Noe helt annet; nå har clutchen min begynt å kødde igjen.. den har riktignok blitt lett å fin å trykke inn, men nå holder den ikke på trykket lengre. :evil: Ringte saab og de mistenkte hovedsylinderen. saken er at det ser ut som det blir borte litt væske, men ser ikke at det kommer ut noe sted. Hvordan oppfører clutchen seg om gummislangen fra akvariet til kassa gir etter? den strekker seg noe når jeg tråkker inn pedalen.
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Petter 900 T » 18 mar 2008, 10:13

Bytt slangen til Speedpartsvarianten. Den fjærer ikke!

Hvis slaven lekker på baksiden så presses bremsevæsken inn i kassa, ikke på bakken...

Hvis det ikke er vått på teppet er det nok ut igjen med kassa desverre.

I min verden bytter man både clutch og slave til eske-nytt når kassa er ute, ellers angrer man :oops:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Runar N403 » 25 mar 2008, 13:03

Og hvor stor er sjangsen for at en eske-ny slave lekker? Skaffa fra mekonomen...

På SP sine sider står det at slangen du nevnte er for modeller fra 90-98. kommer da min 88 mod utafor? Hvor mye vits er det å ha stålomspunnen kontra den vanlige?

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Petter 900 T » 27 mar 2008, 08:04

Runar N403 skrev:Og hvor stor er sjangsen for at en eske-ny slave lekker? Skaffa fra mekonomen...

På SP sine sider står det at slangen du nevnte er for modeller fra 90-98. kommer da min 88 mod utafor? Hvor mye vits er det å ha stålomspunnen kontra den vanlige?

Runar
Sjansen er liten, men dog tilstede... som du skriver, det blir borte væske, men ingenting på bakken. da er den enten på matta/teppet inni bilen, eller inni girkassa...

Slangen til 90-98 passer ikke på bilen din, du kan bytte til rør hele veien, med en "griserompe" på midten for å ta opp flex...

Fordelen er at den orginale slangen "fjærer", det slipper du med rør eller stiv slange. i tillegg har det hendt at slangen løses opp innvendig, med gummibiter i slaven som resultat.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Runar N403 » 29 mai 2008, 06:49

Hei!
Tar opp igjen denne her litt. Ganske treg utvikling i denne saken..
I det siste har jeg overhalt hovedsylinderen og byttet til stålomspunnen clutch slange. (laget på TESS for 218 kroner :))
Ser ut som systemet holder tett, men må trykke pedalen helt i bånn og da er det såvidt jeg får gira. Lurer på om det kan være sliten trykkplate og/eller slitt lamell? Bilen slurer ikke på noen gir.
Har lufta til den store gullmedalje, kan ikke skjønne at det kan være luft i systemet.

Runar
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Petter 900 T » 29 mai 2008, 20:47

returnerer pedalen helt?

Gjør den ikke det så bytt fjæren på pedalen.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Runar N403 » 30 mai 2008, 06:20

Ja pedalen er som den skal. Er bare at den tar langt inne. Den kan hvertfall ikke komme lenger i retur ;)
Noen som vet hvordan clutchen oppfører seg når lamell og trykkplate er moden for skifting? Slurer den?
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Rambraut N1491 » 14 feb 2011, 09:48

Bump! :mrgreen:

Jeg har et problem som ligner litt på det du hadde.

Treg og tung clutchpedal. Tung å tråkke inn, treg ut igjen, men samtidig så har jeg en liten sånn ''surkle lyd'' samme som man får hvis det blir litt vakum og litt luft kommer inn.

Skal lage ny clutchslange nå ikveld, og forhåpentligvis bytte hovedcylinderen.

Om noen har andre tips, fyr løs!
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Nettopp bytta slavesylinder på 9000, MEN...

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 feb 2011, 22:18

*LØST*

Det var morken slange fra bremseveskebeholderen som var synderen til meg. Gummirester inne i Hovedcylinderen, overhalte den, bytta clutchslange og slange fra br.vesketanken nå ikveld. God som gull. :mrgreen:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar