Hei
Saab 93 årsm 2003- er den eneste Saab som har såkalt REAXS styring.
Info fra litt googling
Sportiga vägegenskaper från Saab ”ReAxs” – passiv bakhjulsstyrning
Högsta prioritet vid utvecklingen av SportCombis chassi var, liksom för SportSedan,
att vägegenskaperna skulle vara bäst i klassen. Resultatet är säkra vägegenskaper och
genuin körglädje utan att detta på något sätt inverkar på bilens praktiska kombispecifika
egenskaper.
För att behålla sedanmodellens fina balans har SportCombi samma axelavstånd och
spårvidd. Alla som kör bilen kommer omdelbart att uppskatta det direkta gensvaret från
styrning, gas och broms, liksom det imponerande väggreppet och den fina vägkänslan.
För att uppnå samma egenskaper på alla versioner varierar fjädrings- och stötdämparsättning
med motorstorlek och motoreffekt.
I den fyrlänkade bakhjulsupphängningen har konstruktörerna med hjälp av en speciell
utformning av infästningarna kunnat bygga in en liten men betydelsefull passiv medstyrningseffekt,
en konstruktion som döpts till Saab ReAxs.
När bilen svänger styrs bakhjulen en aning i motsatt riktning mot framhjulen; det yttre
bakhjulet vinklas alltså en aning toe-out och det inre lika mycket (eller snarare lite) toein.
Hur mycket bakaxeln styr beror på svängradien, bilens hastighet och den belastning
som bakaxeln utsätts för; en grads vridning av framhjulen resulterar vanligen i en liten
men mätbar bakhjulsstyrning på cirka en hundradels grad.
Det låter obetydligt men är tillräckligt för att motverka kraftig understyrning; föraren
slipper vrida mer och mer på ratten för att kompensera att bilens kasar över framdäcken
i tangentens riktning. ReAxs-konstruktionen hjälper till i svängen så att bilen lättare
följer framhjulens riktning. Föraren känner en bättre balans i bilen, den reagerar snabbt
och precist på styrutslag.
Mvh
Tommy Utengen