Talladega
Moderator: Moderatorer
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Talladega
Jepp, det er kun rundt 96-97 900 Talladega vart produsert. Grunnen er at denne modellen vart sett sammen pga. SAAB sin suksess på nemnde bane, der dei sette monge verdensrekordar i 96 om eg ikkje huskar feil.Saabfan skrev:Finnes det Talladega-900-modeller fra 80-åra eller ble disse KUN laget i 97-98??
På 80 talet hadde du 9000 Talladega, denne modellen vart også laga som fylje av at SAAB sette verdensrekordar på Talladega bana i USA i 1986 med 9000 Turbo. Er dog ikkje sikker på kor lenge 9k Talladega gikk, men den gikk over fleire modellår om eg ikkje huskar feil.
Talladega 900
Det var det jeg fryktet! Jeg har nemlig fått et tilbud på en svart 900 Talladega 88 mod, med svart skinninteriør, 204 hester (fra fabrikken!), cruisecontrol, klimaanl, kjørecomp, osv. JEg bare stusset så veldig over at jeg mente jeg hadde lest at 900 Talladega kun ble laget i 97-98.
Er du 100% sikker?
Er du 100% sikker?
Det Hjelle sier stemmer. Har aldri blitt levert noen gammel 900 med 204 hk fra fabrikken heller. Ei heller kjørecomputer. Sikker på at det ikke er en 9000 du er blitt tilbudt? Eller en -98 900??
Se forøvrig:
http://home.swipnet.se/danny/talladega900.htm
http://home.swipnet.se/danny/talladega9000.htm

Se forøvrig:
http://home.swipnet.se/danny/talladega900.htm
http://home.swipnet.se/danny/talladega9000.htm
Årsmodell 1988 ...En annan modell som infördes var Saab 9000 Talladega. Namnet Talladega kom från den bana där Saab genomförde "The Long Run", ett lopp över 10000mil med en medelhastighet av 213,299km/h inklusive stopp för tankning, service, däckbyten och reparationer (bilarna var tre rena produktions bilar). Den nya Talladegan hade en trimmad turbomotor som nu utvecklade 192hk. Den var även maximalt utrustad och hade väghållningssats.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Talladega 900
Be om bilder av denne bilen, om dette er ein 900, er det berre å slå til...Saabfan skrev:Det var det jeg fryktet! Jeg har nemlig fått et tilbud på en svart 900 Talladega 88 mod, med svart skinninteriør, 204 hester (fra fabrikken!), cruisecontrol, klimaanl, kjørecomp, osv. JEg bare stusset så veldig over at jeg mente jeg hadde lest at 900 Talladega kun ble laget i 97-98.
Er du 100% sikker?

Eg vil nok tru at det er ein 9000, men 204hk frå fabrikk har eg ihvertfall ikkje høyrt om, men en snappar då opp ting kvar dag...
Kom gjerne med meir info om bilen, legg gjerne ut eit bilde, evt. send ein mail til meg.
Mailadressa mi finn du ved å tykke på Epostknappen under her.
Talladega
JEg snakket med Aeroauto (saabhuset på billingstad) i dag. Der sa de at det ble produsert en slik bil for det engelske markedet! Jeg sa 204 hester fra fabrikk og det var han med på uten at han kunne garantere at det var nøyaktig 204 (149 kw). Men hvis det viser seg å være sant at denne bilen finnes, da vil det jo stå 149 eller 150 kw i vognkortet! Det er jo bare og dra og sjekke. Står det 149 kw da er dette sant. For hvis man trimmer den vil man jo ikke se det i vognkortet. Mannen på Aeroauto bekreftet at denne bilen hadde meget bra utstyr, men reagerte ikke da jeg sa kjørecomp.
Noen som har sett denne bilen i virkeligheten? De spesielt interesserte kan jo ta kontakt med et annet saabhus og høre hva de sier. Mail meg gjerne på mariusmontarou@hotmail.com
Noen som har sett denne bilen i virkeligheten? De spesielt interesserte kan jo ta kontakt med et annet saabhus og høre hva de sier. Mail meg gjerne på mariusmontarou@hotmail.com
Har vært borti at mange "forhandlere" ikke aner hva de prater om, de kan bare de bilene de selger nye, resten har de som regel ikke snøring på. Selvfølgelig fins det unntak!
Muligens blanda han Talladegaen med 900 Carlsson, dette var en bil satt sammen av den engelske importøren. Var vel i grunn en aero med Airflow-fangere og noe klistremerker. MEN den hadde vel bare 175 hk, og ingen kjørecomputer den heller.
Muligens blanda han Talladegaen med 900 Carlsson, dette var en bil satt sammen av den engelske importøren. Var vel i grunn en aero med Airflow-fangere og noe klistremerker. MEN den hadde vel bare 175 hk, og ingen kjørecomputer den heller.

2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Jau, og sidan det var AeroAuto på Billingstad styrkar det ikkje mi tru på at dette er korrekt. Som nokre av dokke kanskje veit stussa eg på ein bil som stod der, ein etter annonsa "900 GT" var det vel det stod. No har eg i ettertid fått vite at i BeNeLux og Tyskland vart selde nokre slike bilar som vart kalla GT, men det var standard 900T16 av M93 som hadde fått Aero-kjolar og lakkar fangarar ute med dei ulike forhandlarane slik eg forstod det.Rune N35 skrev:Har vært borti at mange "forhandlere" ikke aner hva de prater om, de kan bare de bilene de selger nye, resten har de som regel ikke snøring på. Selvfølgelig fins det unntak!
Sidan eg ikkje visste om nokon bil som heitte 900 GT starta eg å grave i møkka. Det viste seg etter ei stund at bilen heitte for SAAB 900 Turbo 16 Special Edition, og var produsert i spøkje få eksemplar. Spesiellt med bilen var at den hadde fabrikklakkerte fangarar, ikkje Aero-kjolar, kun svart del-skinn, raud APC-boksa på 185hk for å ta det grøvste. Fargen var den spesielle Ruby-red, og det var vel produsert 13 stk. totalt av denne bilen med same farge kombo i EU og SE spec. En fikk også bilen i svart, der hadde det vorte produsert 50 stk. i EU-spec om eg ikkje huska feil. I tilegg vart det sendt nokre bilar som var nokso like over til US-markedet, men der meinar eg det var beige heilskinnseter som gjaldt.
UK-markedet hadde også ein nesten identisk bil, 900 Ruby. Men den hadde om eg ikkje huskar feil spesielle heilskinnseter i svart, i øvrig identisk med det eg kjem på i farta.
Men modellbetegnelsen (og prisen) var heilt borti staur og veggar, prisen var 150kkr, eg kunne vel ha kjøpt den for halve prisen. Bilen var longtifrå strøken, spør du meg hadde den trengt ei heillakkering, bakluka hadde godt med rust, pluss ein del andre mekaniske feil med bilen.
Modellbetegnalsen fikk eg BTW bekrefta frå SAAB i Sverige, etter å ta skrive ned chassisnummer og drive litt dektektivarbeid fikk eg eit ark med opplysningar om bilen. Og ja, den var importert om det var nokon som lurte, for denne modellen vart somsagt seld i Sverige, og på EU-markedet.
Ein ting til slutt, det er meget mulig eg tek feil ang. denne bilen - en lærer stadig noko nytt. Men somsagt, orginal køyrecomputer i ein 900 har ihvertfall eg tilgode å sjå... Og er det ein 9000 du har sett på kan eg nesten garantere deg at om det er ein 2.3T har den 200hk blank, evt. er det som 2.0T som er oppskremt, eg lurer litt på om det fanns eit orginalt trimmsett til 2.0T som gav 194hk? Men eg synes sånn sagt til slutt at sidan det er merkeforhandlar det her er snakk om hadde vore ønskelig at dei ihvertfall ikkje spreidde feilinfo, men i staden for sagt at dei ikkje visste, og kunne evt. sjekke med SAAB nasjonalt eller internasjonalt.
Men ingenting forundrar meg, eit par normenn som eg veit om har då vore i Tyskland på Mercedes Benz der og retta tekniske data utgitt av fabrikken sjølv...

- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
2o4 fabrikkleverte
Aeroauto på Billingstad kan KUN noe om de bilene de selger! Jeg dro dit persoling for å få svar og tekniske data på talladega 900 og 9000, men alt de kunne gjøre var å henvise meg til en annen kar som jobbet der. Og da han ble legdig kunne han neimen ikke gi meg bekreftende/avkreftende svar han heller. Hvis ikke de kan svare på mine spørsmål der, hvor kan jeg gå? (bortsett fra her da)
Er du 100% sikker at 9000 talladega har 194 fra fabrikk? Hva hvis det står 149 kw i vognkortet?
En annen ting: er det gratis å registrere biler med trimmede motorer hvis bilen er eldre enn 1996/1997. Det sa han karen på Aeroauto! Men han sier jo hva som helst for å få meg ut av butikken. (jeg stod der med russebuksa på) Det stod forøvrig en STRØKEN aero 9x mod (tror jeg) cab på billingstad, men noen har skåret et svært hull i taket på den!!!
Makan til vandalisme! De skulle ha 119 000 for den. Overpris?
Er det lov å være med i klubben med en 900 c -87 (ikke noen turbo der)?
Hva står c'en for?
Holder mange av medlemmene til i Asker/Bærum/Oslo?
Er du 100% sikker at 9000 talladega har 194 fra fabrikk? Hva hvis det står 149 kw i vognkortet?
En annen ting: er det gratis å registrere biler med trimmede motorer hvis bilen er eldre enn 1996/1997. Det sa han karen på Aeroauto! Men han sier jo hva som helst for å få meg ut av butikken. (jeg stod der med russebuksa på) Det stod forøvrig en STRØKEN aero 9x mod (tror jeg) cab på billingstad, men noen har skåret et svært hull i taket på den!!!
Makan til vandalisme! De skulle ha 119 000 for den. Overpris?
Er det lov å være med i klubben med en 900 c -87 (ikke noen turbo der)?
Hva står c'en for?
Holder mange av medlemmene til i Asker/Bærum/Oslo?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Hei...
Er vel om bilen er eldere enn -96, dvs. før 1.1.96... Det er ikke gratis, men koster vel bare omregistreringsavgiften.. TROR du slipper engangsavgiften... Ikke helt sikker...
Synes de har peiling på "min" Saab forhandler, Scanauto i Bergen...
C er vel en kjip utgave tror jeg, spør hjelle, han hadde en slik tidligere... Er forgassermotor i disse bilene.. Ja, det er fullt lov, jeg har ikke turbo og de slapp jo meg inn..
9000 er en mye bedre bil å kjøre enn OG900, OG900 er traktor i forhold.. Blir nok 9000 CSE 2,3T neste gang
Er vel om bilen er eldere enn -96, dvs. før 1.1.96... Det er ikke gratis, men koster vel bare omregistreringsavgiften.. TROR du slipper engangsavgiften... Ikke helt sikker...
Synes de har peiling på "min" Saab forhandler, Scanauto i Bergen...
C er vel en kjip utgave tror jeg, spør hjelle, han hadde en slik tidligere... Er forgassermotor i disse bilene.. Ja, det er fullt lov, jeg har ikke turbo og de slapp jo meg inn..

9000 er en mye bedre bil å kjøre enn OG900, OG900 er traktor i forhold.. Blir nok 9000 CSE 2,3T neste gang

Styrer med DAB og AUX