Det hyler og gnister fra reimskive

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Sted: 7730 Beitstad

Det hyler og gnister fra reimskive

Legg inn av Rufati » 16 mar 2008, 05:12

Hørte en ulyd da jeg stoppet bilen tidligere ikveld. Det var hyling fra en av reimskivene, og ved nermere titting så jeg det slo gnister ved det nederste og bakerste hjulet. Jeg slo av tenningen og prøvde å rikke litt på hjulet, men det virker tight og fint. Ser ut som gnistingen kommer fra 'bak' hjulet som sitter på akslingen, dvs. fanden selv, og det singler voldsomt.

Kunne virke som jeg mistet servoen de siste pr. hundre metrene før siste stopp, men dette skjer nå og da så tenkte ikke over det. Og ettersom (om jeg har forstått riktig) servohjulet er helt på toppen og ser fint og helt ut regner jeg med dette er tilfeldig. Ifølge kjørecomputeren ladder bilen enda også, så det kan vel heller ikke være dynamohjulet.

Kan disse hjulene bli ødelagt på noe vis? Er det noe som flere har vært utsatt for? Reima er jo stram og uten skader, enda, og det virker som ting går smooth bortsett fra gnistregnet og hylingen. Har igrunn lyst til å kjøre videre, men er vel risikosport det også.

Morten N88
Overload!!!
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Det hyler og gnister fra reimskive

Legg inn av Morten N88 » 16 mar 2008, 10:31

Servopumpa ligger bakerst mot torpedoveggen, nederst. Så det kan virke som pumpa di har tatt kvelden ja..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Rufati
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Rufati » 16 mar 2008, 13:18

Ifølge Haynes boka (og layouten på min 9000) er servopumpen øverst, rett ved siden av det øvre motorfeste. Generatorn er det innerste/bakerste hjulet, lengst mot torpedoveggen.

Har vært ute å tatt en titt nå, og det virker som gnistene kom fra Veivakslingen sin skive.

Denne skiven er på en måte todelt, ved et ytre "V" formet hjul der det ikke ligger noe reim, og et indre hjul der reima ligger. Håper noen skjønner hva jeg sikter til. Uansett, når jeg prøver å dreie på reima ved bare hendene, går det innerste hjulet med reima rundt, men det ytre hjulet formet som en "V" rører ikke på seg. Skal disse være "separat"? Håper igrunn de ikke skal være det, og at det har røket et lager eller noe slikt her. Regner med noen vet? Kan ikke huske å ha klart å dreia på reima så lett tidligere. Reima var foresten meget slakk også.

Morten N88
Overload!!!
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 16 mar 2008, 13:26

Er vel anneledes på 2.0... :oops:

Mulig jeg tar feil denne gangen også, men kan det stemme at disse to hjulene er vulket sammen på ett vis? Mener å huske det. Da kan det jo slippe med årene. Ellers så blander jeg igjen..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Rufati
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Rufati » 16 mar 2008, 13:46

Morten N88 skrev:Er vel anneledes på 2.0... :oops:

Mulig jeg tar feil denne gangen også, men kan det stemme at disse to hjulene er vulket sammen på ett vis? Mener å huske det. Da kan det jo slippe med årene. Ellers så blander jeg igjen..
Du ska ha mange takk for svaret uansett:) Og nå håper jeg virkelig du har rett, og at dette veivakslingshjulet egentlig er en enhet, og at det har sluppet som du nevner.

Noen som kan bekrefte, avkrefte?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 mar 2008, 14:56

Jeg kan i alle fall med 99% sikkerhet bekrefte at hjulet skal være en enhet, og at begge skal gå rundt. Det ytterste er til AC og bør jo naturlig nok gå rundt det også for å ha noen misjon. Det er ikke noe lager på dette hjulet siden det står montert rett på veivakselen og blir dratt rundt av denne. Jeg tror nok det er selve reimhjulet som har brukket slik Morten sier, slik at den delen reimen står på har løsnet, mens AC-delen fremdeles sitter som den skal.

Jeg kan også bekrefte at på 2.0 ligger servopumpen øverst, mot torpedoveggen, og dynamoen nederst.

Hvis jeg var deg ville jeg begynt med å få løftet opp bilen, tatt av høyre forhjul og fremre innerskjerm, da har du full oversikt på alle reimhjulene. Så ville jeg startet opp for å se med sikkerhet hvor gnistene kommer fra, og til slutt tatt av reimen og demontert det aktuelle hjulet.

Jeg har det meste av reimhjul og pumper liggende, send meg PM hvis du finner ut hva du trenger og vil kjøpe. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Rufati
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Rufati » 16 mar 2008, 22:21

Det er helt tydelig at disse to hjulene har blitt separert, og det vil nok forklare både gnister og ulyd. Haynes gir ingen fullverdig forklaring på bytte av veivakslingshjulet, så hadde vært flott om noen med erfaring kunne skutt inn med hva som trengs for å demontere dette.

Er det kun senterbolten jeg må ut med? Evnt. hva er størrelsen på denne?

Hadde planer om å dra på fjellet med Saaben i morgen, så håper bare ikke huggeren har tatt påskeferie, slik at jeg kanskje får ordnet dette asap ;)

Svar