Side 1 av 1

Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 19 mar 2008, 16:14
av Saabilac
Der gikk toppen til H******..
Nå vurderer jeg på motorbytte, og lurer på hva slags motorer som passer i en -95 2,3LTT.
Vil seff ha en ny 2,3T, eller aller helst en aero motor da, men hva passer rett inn? Vil helst unngå omfattende ombygging siden jeg må leie inn folk til å gjøre denne jobben..

Takker for alle svar :)

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 19 mar 2008, 19:08
av Paradigm N558
Se etter en ny topp i Sverige.
Får overhalte topper til en par-tre tusen svenske der.

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 19 mar 2008, 21:08
av Tor N12
Aero-motoren er den samme som du har, det eneste som skiller er selve turboen og rørene til denne samt større clutch. Men det skal også sies at Aero har større medbringere på girkassa og kraftigere indre tripod/drivknuter. Så lenge du har en LTT så må du også ettermontere magnetventil med tilhørende slanger. Om du ikke har startsperre på bilen din så må også motorstyringa komme fra en bil som ikke har dette mens om du har startsperre så må den nye Trionic-boksen (motorstyringa) giftes inn hos et Saab-verksted eller hos noen som har en Tech2/Isat.

Hvor bor du? Send meg evt en PM så skal jeg forklare litt nærmere om det er noe mere du lurer på.

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 19 mar 2008, 21:10
av Saabilac
Sier du det.. :D

Du har ikke tilfeldigvis noen nettadresser du vil dele med meg..?
Har sett innom bildelsbasen.se, men der er det lite med overhalte topper..

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 19 mar 2008, 21:14
av Tor N12
Saabilac skrev:Sier du det.. :D

Du har ikke tilfeldigvis noen nettadresser du vil dele med meg..?
Har sett innom bildelsbasen.se, men der er det lite med overhalte topper..
Det beste er å sjekke på http://www.saabturboclub.com" onclick="window.open(this.href);return false; på forumet der under Pryltorget säljes 8)

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 19 mar 2008, 21:20
av Saabilac
Interessant dette med aero, men om jeg nå får tak i en overhalt topp til en billig penge fra søta bror, vil det ikke bli like mye futt i kjerra om jeg ringer bsr og får en stage 1 sett (mener det ga 235hk eller noe sånt). Noen som vet hva jeg må gjøre for å få noe sånt godkjent hos tilsynet? Eller kan man krysse fingre og håpe at de ikke merker det på EU kontrollene?

Bor på Sortland.

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 20 mar 2008, 12:48
av henrik
Har en B234 liggende jeg med turbo og det hele.

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 20 mar 2008, 15:13
av Saabilac
Kan du si litt om hvordan den er?
Gått langt? Pris?

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 20 mar 2008, 15:24
av Paradigm N558
Kan sie at henrik sin motor er nyoverhalt, gått rundt 280.000.
Helt strøken, men mistenker at turboen er orginal, dvs. de varer ikke evig.
Kan be henrik sjekke forumet og sende deg PM :)

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 20 mar 2008, 15:29
av Saabilac
Jeg har lenge tenkt på å fikse opp kjerra litt, og nå er en ypperlig anledning siden den likevel må stå litt.
Monterte gule koni i fjor sommer, men synes orginalfjærene er vel slappe. Jeg trenger noe litt stivere, og gjerne litt lavere. (Dog ikke veeeldig lavt, kjører endel med campingvogn, og vil ikke ha en bil som er for lav bak).
Har polyutheran (eller hva det nå heter) foringer noe for seg..? Har aldri prøvd biler med dette montert..

Kunne tenkt med mere pulver også, noen som har gode forslag? Leste for lenge siden at BSR vant en test i bilsport med chippene sine, er det andre som er bedre nå? Ser for meg at 230++ hk er akkurat passe :)
( selv om 350 hadde vært enda bedre 8) )

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 20 mar 2008, 15:33
av Saabilac
Når det gjelder Saab er jeg desverre veldig grønn :oops:

Kan forstå at turboene ikke varer allverdens lenge ja. Passer i tilfelle min turbo på?
Kan jeg evt kjøpe noe større, og få en artig bil :D
Hvilke muligheter har jeg, og hva koster dette?

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 20 mar 2008, 17:08
av Edward N812
mange spørsmål på en gang her!

-JA du vil få like mye futt i en trimma 2.3T som med en aeromotor (i verste fall mye mer ;) )
-Større turbo kan kjøpes, men det vil ikke gi noen veldig effektøkning i seg selv. om du samkjører større turbo med nyoverhalt topp og en chip blir det gøy!chippen er nemlig den som gjør bilen "klar over" hva den er utstyrt med av hardware, derfor bør man ikke bare bytte vitale komponenter med noe større uten å chippe eller mappe; individuell chipping. men ikke glem at om du skal lade mer (derfor du vil ha større turbo?) så kommer intercooler også som et must. de originale tåler ikke så mye mer enn de må tåle originalt. så bør du ha litt større eksos, litt større dyser og en kraftigere bensinpumpe. mye moro for mye penger :)
-ja din turbo vil passe på motoren som du eventuelt kjøper av henrik. det er faktisk samme turboen da ingen av dere har aeromotoren.
-polyurethanforinger blir skrytt veldig opp i skyene, og er veldig geniale. mitt inntrykk er ikke at de gjør jobben så mye bedre enn vanlig foringer, de bare varer livet ut. om du bruker noen tusenlapper på polyforinger rundt hele bilen din vil du nok merke forskjell ja!
-det er et greit utvalg av fjærer til 9000. selv har jeg bare kjent min egen bil med noe annet enn originale fjærer, og jeg kjører med H&R 40/40. slettes ikke "for lavt", og de stiva opp veldig bra. garantert bedre enn aero-fjærene som jeg hadde fra før av, og var rukket å bli kanskje to år gamle.
-det går ikke an å se at en bil er chippa, det er det som er så fint med det. hjernen din er et kretskort inni en metallboks som mekanikere har NULL hensikt i å åpne opp og kikke på, selv da ville dem mest sannsynlig ikke funnet noe som indikerte at du har trimma bilen din. det eneste som kan avsløre deg er en test på rulle, som jeg aldri har hørt om at noen er blitt pålagt å gjøre med bilen sin for å vise at den er original, hehe. (og selv da kunne du bare ha dratt ut sikring nr.10 til APC, og kjørt på grunnladetrykk. da vil du faktisk ha nøyaktig den effekten du har i en 2.3ltt motor)
-alle topper fra 9000 vil passe bilen din, men se til å velg en fra 94 og oppover, så får du den samme som du har i bilen fra før av. det er også den beste toppen til bilene våre. den kalles korttopp, greit å vite når du søker på salgsforumene.
om jeg ikke tar helt feil kan du vel også bruke toppen fra ng900 turboer, disse har da også korttopp, men mulig det skiller noe? (tor, ingvar?)

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 21 mar 2008, 18:28
av Morti
Kjedelige greier, synd ikke sikkerhetsmekanismen i hjernen på bilen oppdaget dette i tide :wierdface:

*trøst fra meg*

Re: Blåst toppen.. (9000 2,3T)

Lagt inn: 21 mar 2008, 22:03
av Viking N1215
Ellers kan det jo nevnes at Maptun selger "topper"...
Ikke så gærn pris da, men ja.. Sikkert noe mere enn for en brukt topp

http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=377" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Viking ( også fra Sortland)