Side 1 av 1
magnetventil
Lagt inn: 22 mar 2008, 17:09
av overboost
Hei.
Klarte faktisk og ødlegge magnetventilen minn.

...så jeg lurer på om ladetrykket regulerer drifstoff mengden slik att jeg kan kjøre uten magnetventilen til jeg får skaffet en ny??.
eller om den får for mye drifstoff uten ventilen, når slangene til wg er "ført" orginalt med uorginal programering?
2.0 ltt speed parts 97`
takker for svar

Re: magnetventil
Lagt inn: 22 mar 2008, 17:32
av Haaka
Trykkregulering og innsprøytning er to forkjellige system, og innsprøytningen vil til en hver tid jobbe utifra den luftmassen som blir tilført, uavhengi av ECUens styring av trykk. Det er ingen større fare i å kjøre med defekt MV, men ideelt er det jo ikke...
Re: magnetventil
Lagt inn: 22 mar 2008, 17:46
av Tor N12
Haaka N1236 skrev: Det er ingen større fare i å kjøre med defekt MV, men ideelt er det jo ikke...
Det kan man ikke si bastant, kan jo være stor skade for å ødelegge motoren om den lader alt for mye.. F.eks så kan eksostemperaturen bli skadelig høy...
Re: magnetventil
Lagt inn: 22 mar 2008, 18:44
av Stian9k
Vil ikke det føre til at turbo kun går på GLT?
Eller har jeg misforstått noe her?
Re: magnetventil
Lagt inn: 22 mar 2008, 19:02
av Edward N812
haaka, rett men som tor sier kan man ikke vite at det går bra. en ødelagt magnetventil kan føre til et vilt turbotrykk så vel som å sette ned til glt. om du skulle fått din magnetventil ødelagt på den måten at du får for høyt trykk, er sjansene store for at ladetrykket blir for høyt til at en 2.5bar BTR og andre drivstoffkomponenter som pumpe og dyser ikke klarer å følge med (selv om JA, de vil følge med helt til de når sitt bristepunkt).
så det vi trenger å vite av deg overboost, er hvilken virkning den ødelagte magnetventilen har på bilen din. som oftest gjør den at du havner på glt, og da er det ingen fare.
uansett ville jeg dratt ut sikringa til APC, slik at du kan være sikker på at magnetventilen ikke prøver å jobbe, kanskje det ville endt med noe kluss om du hadde en magnetventil som gjorde jobben "halvveis"? om du drar ut sikringa til APC er du i alle fall trygg.
Re: magnetventil
Lagt inn: 22 mar 2008, 19:06
av overboost
som jeg skrev.....så har jeg koblet slangene til wg i org stilling og tettet hullet i innsuget......
Re: magnetventil
Lagt inn: 22 mar 2008, 20:40
av Haaka
Åi.. hmm, mulig jeg begynner å bli litt svimmel, men hvordan får du koblet slangene til orginal stilling, når du har måtte tette et hull i innsuget?
Men altså... Om du feks. som Edward sier, trekker ut sikringa så kan du være 99.9% sikker på at du får grunnladetrykk. Men nå ble jeg litt usikker på om magnetventilen på bilen din står på innsug, er fjernet, og derfor tettet hull? For i såfall må du jo sørge for å hente manifoldtrykk til wastegate, for selvsagt om du ender opp med atmosfæretrykk eller overtrykk til wastegate pga. omkoblinger eller lekasjer, så har du en løpsk turbo... Og ellers kan jo klart komponentfeil føre til at firekantsignal kortsluttes til å øke ladetrykk. Burde jeg kanskje ha nevnt, men gikk utifra at magnetventilen ikke virket lengere i det heletatt (?), og derfor blir styresignal og alt annet enn grunnladetrykk uvesentlig.
Men jeg er fortsatt litt usikker på hva som er saken her? hvilket hull i innsug er det snakk om? og enda viktigere, har du ladetrykk eller manifoldtrykk på wastegateklokka?
Edit: Erhem
Altså, skal være ladetrykk på WG. Aldri manifoldtrykk/vacuum. Unntak er vanes-aggregat, eller regulering ved to tilkoblinger på WG hvor da den andre vil være manifold referanse.
Re: magnetventil
Lagt inn: 23 mar 2008, 12:28
av overboost
til magnetventilen går det 3 slanger.....en til wg, en til turbo og en til innsugsrøret til luftfilteret......
ingen som vet?
Re: magnetventil
Lagt inn: 23 mar 2008, 12:44
av Edward N812
hehe, der har vi nok svaret! når du sier innsug, så tenker vi automatisk på innsuget ditt (også kalt innsugsmanifold).
jeg skjønner jo hva du snakker om. du har satt en slange rett fra wastegate til kompressorhus på turboen, slik det er på biler uten magnetventil. og da er ikke hullet på innsugsrøret ditt i bruk, derfor har du tetta det.
det vi da lurer på er: hva er det egentlig du er redd for? slik du har det nå er jo ikke magnetventilen din i stand til å gjøre noe som helst (forresten var det en ganske omfattende metode du brukte for å få den helt ut av funksjon

), den har jo rett og slett ingenting å styre!
så du kan ta det helt med ro, med andre ord

Re: magnetventil
Lagt inn: 23 mar 2008, 12:53
av overboost
jeg må jo bytte den uansett, så jeg tok den av.....det jeg er redd for er att motoren får for mye bensin, men viss bensinmengden blir regulert av ladetrykket så er jo det ikke noe fare.....
foresten, noen som vet hvor mye den lader orginalt og med sp "chip" og magnetventil?
Re: magnetventil
Lagt inn: 23 mar 2008, 23:49
av EdHunter N815
overboost skrev:jeg må jo bytte den uansett, så jeg tok den av.....det jeg er redd for er att motoren får for mye bensin, men viss bensinmengden blir regulert av ladetrykket så er jo det ikke noe fare.....
Som sagt over her har du et eget system som styrer forbrenningen, helt separat fra ladetrykksreguleringen (APC). Uansett software vil dette måle luftmengden som blir tilført, og justere bensinmengden deretter. Indirekte kan man jo si at ladetrykket styrer bensinmengden siden trykket bestemmer tilført luftmengde, men det har altså ikke noen direkte sammenheng. Og selvsagt vil det gå helt fint å kjøre med det slik, siden systemet vil måle riktig luftmengde i forhold til det "nye" ladetrykket.
Re: magnetventil
Lagt inn: 24 mar 2008, 14:42
av Ole N26
Så lenge du har koblet slangene som du sier, er det bare tut og kjør

Re: magnetventil
Lagt inn: 27 mar 2008, 10:34
av Pål N526
bare husk og koble av kabelen til magnetventilen så du ikke ødelegger boksen.
Mvh. Pål