Super Aero felger
Moderator: Moderatorer
- LeonLatex
- 1,5 bar
- Navn: Kjetil
- Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
- Sted: Brandbu
Super Aero felger
Hva er specs på super aero felgene?
Kom det bare en type super aero felg?
Er dette de vanlige super aero felgene: http://www.finn.no/finn/completeviewima ... =Minibilde
Synes kanten er så mye breier enn hva jeg kan huske. Mener også at man kunne få super aero uten bolt dekselet... eller....?
Kom det bare en type super aero felg?
Er dette de vanlige super aero felgene: http://www.finn.no/finn/completeviewima ... =Minibilde
Synes kanten er så mye breier enn hva jeg kan huske. Mener også at man kunne få super aero uten bolt dekselet... eller....?

M96 9K CSE 2.3 HTT
SP - Steg 3 ++
SP - 3" eksos med frontrør og race kat
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Super Aero felger
Her gjelder det å holde tunga beint i munnen:
- Felgene som nå oftest kalles "16toms aero med polert kant" het superaero da disse ble lansert.
- Felgene du viser på bildet fikk samme navn da disse senere ble introdusert. Derfor har disse blitt værende "superaero", og de gamle felgene er blitt omdøpt. Superaero finnes i to utgaver så vidt jeg vet, med skjulte bolter (altså med senterdeksel), og uten senterdeksel(den nyeste versjonen). Men spesifikasjonene er like på alle superaero såvidt meg bekjent.
- Jeg tror også at andre felger har blitt kalt superaero ved lanseringen(ihvertfall aero92-felgene viewtopic.php?f=26&t=13873&hilit=aero92" onclick="window.open(this.href);return false; ), men de navnene jeg har brukt over her er de allment aksepterte vil jeg påstå. På denne måten slipper vi misforståelser
Se forøvrig : http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: I tillegg har du jo superaero for ng900, som ikke har samme boltsirkel.
- Felgene som nå oftest kalles "16toms aero med polert kant" het superaero da disse ble lansert.
- Felgene du viser på bildet fikk samme navn da disse senere ble introdusert. Derfor har disse blitt værende "superaero", og de gamle felgene er blitt omdøpt. Superaero finnes i to utgaver så vidt jeg vet, med skjulte bolter (altså med senterdeksel), og uten senterdeksel(den nyeste versjonen). Men spesifikasjonene er like på alle superaero såvidt meg bekjent.
- Jeg tror også at andre felger har blitt kalt superaero ved lanseringen(ihvertfall aero92-felgene viewtopic.php?f=26&t=13873&hilit=aero92" onclick="window.open(this.href);return false; ), men de navnene jeg har brukt over her er de allment aksepterte vil jeg påstå. På denne måten slipper vi misforståelser

Se forøvrig : http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: I tillegg har du jo superaero for ng900, som ikke har samme boltsirkel.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Akkurat de felgene der er litt spesielle.. De har synlige hjulbolter.
De finnes kun som tilbehør i M97 men ble levert standard på Jubileum med sportsunderstell.
Samme felgen men med deksel over senteret kom i M94 på Aero og som tilbehør, felgen er 6,5x16" med ET25.
De felgene som tidligere ble kallt SuperAero men som senere skiftet navn til 16" Aero var levert standard på CC Aero og Turbo S samt CS-Aero M93, de har polert felgkant som er litt smalere.
Den felgen er også 6.5x16" men jeg tror ikke innpresset er likt, Hjelle husker du det kansje?
Seøve eikene på disse felgene er også rettere.
EDIT: Eirik var raskere på avtrekkeren...
EDIT2: Sånn kan det gå når man er litt for rask til å se på bildene, når jeg ser på de andre så der jeg jo selvfølgelig at dette er de vanlige Super-Aeroene som kom M94, det er bare dekselet over hjulboltene som mangler, ble lurt av det første bildet gitt
jaja
De finnes kun som tilbehør i M97 men ble levert standard på Jubileum med sportsunderstell.
Samme felgen men med deksel over senteret kom i M94 på Aero og som tilbehør, felgen er 6,5x16" med ET25.
De felgene som tidligere ble kallt SuperAero men som senere skiftet navn til 16" Aero var levert standard på CC Aero og Turbo S samt CS-Aero M93, de har polert felgkant som er litt smalere.
Den felgen er også 6.5x16" men jeg tror ikke innpresset er likt, Hjelle husker du det kansje?
Seøve eikene på disse felgene er også rettere.
EDIT: Eirik var raskere på avtrekkeren...
EDIT2: Sånn kan det gå når man er litt for rask til å se på bildene, når jeg ser på de andre så der jeg jo selvfølgelig at dette er de vanlige Super-Aeroene som kom M94, det er bare dekselet over hjulboltene som mangler, ble lurt av det første bildet gitt

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Trond N47
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Må rette på dere begge nå, Tor og Eirik. 16" Aero (den med polert kant og antrasittgrå lakk) kom på M1990 Aero eller turboS (med 2,0T motor) og ble levert på aeroversjonene i 1991 og 1993. Denne felgen har aldri blitt kalt Superaero av SAAB. Den 15" felgen som kom i 1992 på CS turbo med 3 asymetriske hull, som fra 1994 byttet navn til Aero92, het Superaero i 1992 og 1993. Denne var også standardfelgen på turboS-modellen fra 1992, 16" Aero var tilvalg.
Superaero-felgen med synlige bolter het 3-spoke 16" da den kom i 1997. Denne ble levert som tilvalg i 97 (Aero hadde Superaero) og som standard på fulltrykkerne i 1998.
Superaero-felgen med synlige bolter het 3-spoke 16" da den kom i 1997. Denne ble levert som tilvalg i 97 (Aero hadde Superaero) og som standard på fulltrykkerne i 1998.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
Ok? Det har jo vært utallige tråder på forumet rundt akkurat dette. Og for 2-3 år siden var det en tråd oppe, hvor noen påstod disse hadde blitt kalt superaero. Jeg sitter ikke selv på en tilbehørskatalog for nevnte årsmodeller, så jeg får ikke sjekket dette, men har tatt det for god fisk det som kom fram på forumet her tidligere. Må finne igjen denne tråden!Trond N47 skrev:Må rette på dere begge nå, Tor og Eirik. 16" Aero (den med polert kant og antrasittgrå lakk) (....) har aldri blitt kalt Superaero av SAAB.
Ja, etter en del leting : viewtopic.php?f=26&t=7661" onclick="window.open(this.href);return false;
Her sies det at 16"aero med polert kant kaltes superaero det første året.
Hjelle, står du fortsatt på ditt, eller har du spredd tullsnakk?

- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Forvirrande skal det i alle fall være :S
Sjekka tilbehørbroskyrene ifrå det aktuell tidsrom no (M91-M92), som Trond N47 seier heitte 16" felgen "Aero" som M91 (og M92), medan den som vi seinare kjenner som Aero92 heitte "SuperAero" som M92.
Har desverre ikkje M90-broskyra.
16" Aero-felgane finns dessuten i to fargar, vanlige sølvfarga (som vanlige 15" Aero) og sølvgrått (antrasitt). Delenummer er 105 123 707 på dei sølvgrå og 105 123 723 på dei sølvfarga. Dei sølvgrå har høgglanspolerte felghorn iflg. M91-broskyra, det har ikkje dei sølvfarga.
Eg har ihvertfall sett både 16" Aero og 16" Super Aero som benemnelse på denne felgen (både i SAAB-broskyrer og på nett, britane kallar den ofte SuperAero har eg lagt på minnet), om det er forskjellige namn på ulike marked eller lignandes, det skal ikkje eg spekulere i. Men det hadde ihvertfall vore artig å sett M90-broskyra for Norge og sett kva namnet var der.
Sjekka tilbehørbroskyrene ifrå det aktuell tidsrom no (M91-M92), som Trond N47 seier heitte 16" felgen "Aero" som M91 (og M92), medan den som vi seinare kjenner som Aero92 heitte "SuperAero" som M92.
Har desverre ikkje M90-broskyra.

16" Aero-felgane finns dessuten i to fargar, vanlige sølvfarga (som vanlige 15" Aero) og sølvgrått (antrasitt). Delenummer er 105 123 707 på dei sølvgrå og 105 123 723 på dei sølvfarga. Dei sølvgrå har høgglanspolerte felghorn iflg. M91-broskyra, det har ikkje dei sølvfarga.
Eg har ihvertfall sett både 16" Aero og 16" Super Aero som benemnelse på denne felgen (både i SAAB-broskyrer og på nett, britane kallar den ofte SuperAero har eg lagt på minnet), om det er forskjellige namn på ulike marked eller lignandes, det skal ikkje eg spekulere i. Men det hadde ihvertfall vore artig å sett M90-broskyra for Norge og sett kva namnet var der.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
I England så blir de også ofte omtalt som Carlsson-Wheels
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Jepp, det er vel pga. at dei sit standardmonterte på 9k Carlsson om eg ikkje tek heilt feil?Tor N12 skrev:I England så blir de også ofte omtalt som Carlsson-Wheels
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Kontakt:
Det skal stemme ja.Hjelle, N6 skrev:Jepp, det er vel pga. at dei sit standardmonterte på 9k Carlsson om eg ikkje tek heilt feil?