Side 1 av 1

Skifte fra høyreratt til venstreratt

Lagt inn: 29 mar 2008, 21:24
av LeonLatex
Er nok så at det er en bil eller to på veg til norge snart. Som annonsert på deler selges så dreier dette seg om to 9K Aero. 96 og 97 mod. begge vil kun bli momset inn som delebiler. Så til det tekniske spørsmålet.

Den ene bilen skal bygges om til venstreratt og selges som en hel bil der resten av avgitene betales av kjøper. Er det kun selve dash board og teppet i gulvet som trengs og byttes om? Er det bare å bytte over side på rattstamme og pedalsett? Også bryterene i dørene da..... Noen med erfaring?

Noe jeg har glemt?

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Lagt inn: 29 mar 2008, 22:07
av Tor N12
Et godt tips er å glemme det ;)

Du må enten kappe store deler av ledningsnettet og forlenge det eller bytte ledningsnett på hele bilen. F.eks så sitter sikringholderen slik til at det ikke er plass til den når du skal ha pedalene på den rette siden.
Ellers må i allefalll dette skiftes:
Servostyring og slanger
Rattstamme
Komplett dashbord
Midtkonsoll
Deksel rundt girstang
Pedalsett med hovedsylinder til clutch
Ombygging av ledningsnett i framdører
Hovedlykter
Yttre speil
Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)

For å si det enkelt, med de avgiftene som er for å få registrert en slik så kan det umulig lønne seg, om så bilen nesten er gratis så vil det heller lønne seg å skaffe en rimelig en fra Sverige eller Tyskland f.eks.

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Lagt inn: 29 mar 2008, 22:10
av LeonLatex
ja, så klart. ledningsnett mm.

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Lagt inn: 29 mar 2008, 22:11
av LeonLatex
Tor N12 skrev:Et godt tips er å glemme det ;)

Du må enten kappe store deler av ledningsnettet og forlenge det eller bytte ledningsnett på hele bilen. F.eks så sitter sikringholderen slik til at det ikke er plass til den når du skal ha pedalene på den rette siden.
Ellers må i allefalll dette skiftes:
Servostyring og slanger
Rattstamme
Komplett dashbord
Midtkonsoll
Deksel rundt girstang
Pedalsett med hovedsylinder til clutch
Ombygging av ledningsnett i framdører
Hovedlykter
Yttre speil
Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)

For å si det enkelt, med de avgiftene som er for å få registrert en slik så kan det umulig lønne seg, om så bilen nesten er gratis så vil det heller lønne seg å skaffe en rimelig en fra Sverige eller Tyskland f.eks.
Men hovedsylinder med mer kan jo også bytte plass..... eller?

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Lagt inn: 29 mar 2008, 22:14
av Tor N12
LeonLatex(Weborakel) skrev:
Men hovedsylinder med mer kan jo også bytte plass..... eller?
Nope, er en helt annen hovedsylinder...
De delene jeg ramset opp er de du må skaffe fra en venstreratta bil
EDIT: (du kan altså ikke bare flytte f.eks pedalsettet)

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Lagt inn: 29 mar 2008, 22:32
av KongerudN344
Hvis man tar utgangspunkt i delelista til SAAB i f. eks EPC og ser hvor mange deler som er forskjellig i fra venstreratt så må jeg være enig med Tor at det å glemme det er beste tipset... Dette er de store tinga som er ramset opp her, jeg kan garantere deg at det kommer til å bli MYE småplukk underveis.

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Lagt inn: 29 mar 2008, 22:59
av Peter
Tor N12 skrev:Refleksplate bak (tåkelys havner på feil side på en engelsk bil)
Er det noe krav om hvem side tåkelyset skal være på? jeg har jo engelsk refleksplate på bilen min

Re: Skifte fra høyreratt til venstreratt

Lagt inn: 29 mar 2008, 23:05
av Tor N12
Peter skrev:Er det noe krav om hvem side tåkelyset skal være på? jeg har jo engelsk refleksplate på bilen min
Mener det skal være på venstre side ja, men skal jo noe til for at noen legger merke til det da ;)