Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
tuva
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 59
- Registrert: 19 mar 2008, 08:34
Legg inn
av tuva » 04 apr 2008, 21:03
Hvordan merker en at startkassetten begynner å takke for seg? Må en vente til bilen ikke starter, eller er det et tegn at en må kjøre startmotoren en stund før bilen starter?
I samme slengen: Er dte stort sett 9-5 med automatgear som har de "berømte" smøreproblemene, eller gjelder dette også for 9-3 turbo (det er vel samme 150 hk turbomotoren i 9-3 og 9-5?)
Spørsmålene gjelder en 2001 modell Saab 9-3 "sport".

-
Bent N208
- Overload!!!
- Innlegg: 1807
- Registrert: 07 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
-
Kontakt:
Legg inn
av Bent N208 » 04 apr 2008, 21:15
tuva skrev:Hvordan merker en at startkassetten begynner å takke for seg? Må en vente til bilen ikke starter, eller er det et tegn at en må kjøre startmotoren en stund før bilen starter?
I samme slengen: Er dte stort sett 9-5 med automatgear som har de "berømte" smøreproblemene, eller gjelder dette også for 9-3 turbo (det er vel samme 150 hk turbomotoren i 9-3 og 9-5?)
Spørsmålene gjelder en 2001 modell Saab 9-3 "sport".

Hei
Startkasset, eller DI kasett " svart " som er på din 93 med T7 kan gi fusk hvis den er på vei til å gå, eller at du helt enkelt ikke får start på bilen
Når det gjelder T7 motor og smøreproblemer, er det som du sier 95 som har vært mest utsatt. Men å bytte til oppgradert veivhusventilasjon er jo lurt uansett koster ca 300.- i deler
Lykke til med flott bil
Mvh
Bænt
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 05 apr 2008, 18:33
Nei det er ikke kunn på 9-5 med automat..tror det er like mange med manuell som sliter med det problemet. Er du litt usikker på din så kan du jo bruke en kveld på å ta ned, eventuellt rense og montere igjen....for eksempel samtidig som alikevel skal ta et oljeskift på bilen. Er ikke sikker på hvor utsatt en 9-5 med T7 er, har hørt at katalysatoren er plassert en annen plass der enn på 9-5 og gjør at sumpen er mindre utsatt for varme...som igjen fører til sludge og koksing av oljen
på 9-5 var det noe dritt å få på plass sumpen igjen. Måtte løsne motorfestene og jekke opp motoren for å få den inn igjen. Men allt er overkommlig, mulig det er lettere på en 9-3.
