Retting av bulk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Retting av bulk

Legg inn av kristianur N1169 » 06 apr 2008, 14:59

I H#¤%/&%/#/& ¤%%(/& :steaming: :fight: :pissedoff: ](*,)

Noen som er mestre på å rette bil her.
Bilen trenger plutselig hjelp. Kan noen værsåsnill si at dette ikke er verdens største operasjon å fikse!
Bilde
Bilde
Bilde

:cry:
Sist redigert av kristianur N1169 den 06 apr 2008, 20:17, redigert 1 gang totalt.
Kristian

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆI

Legg inn av Haaka » 06 apr 2008, 15:35

...Dette er ikke verdens største operasjon... Men uff...

Det ser jo ut som om du kan komme deg unna med bare panelrettinga. Men bakkvartalet er vanligvis litt kjinkig å rette uten utstyr, må nok punktnagles og trekkes ut. Og døra tror jeg bare du skal finne ny/brukt med en gang. Men det årdner seg dette.. Men litt arbeid er det, i retting, sparkling, kanskje listverk må skiftes, lakking... Gjør du det selv tar det mest bare tid å få det til å se ok ut, for om du tar den der skaden til et skadeverksted, kan de fort kondemnere bilen din pga kostnaden i reparasjon.

Men er faktisk ikke verdens største operasjon dette :wink:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆI

Legg inn av Jørgen N237 » 06 apr 2008, 18:22

Dette er ikke store greiene, men det må nesten være noen som kan dette som må gjøre det..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆI

Legg inn av kristianur N1169 » 06 apr 2008, 18:33

Haaka skrev:...Dette er ikke verdens største operasjon...
Takk. heh

Verksted er nok uansett ikke noe alternativ, men har fått opp på baksida nå, og det ser ikke ut som det skal være noen kjempejobb.. Døra går helt fint og det er jo et godt tegn.

Men hvis noen med peiling og/eller utstyr har lyst til å bidra så ville jeg være evig taknemmelig.
Kristian

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆI

Legg inn av kristianur N1169 » 06 apr 2008, 18:37

Jørgen N237 skrev:Dette er ikke store greiene
Nei, kanskje ikke. Det er nok budsjettet mitt som er det største problemet :D
Jørgen N237 skrev:det må nesten være noen som kan dette som må gjøre det..
Hva tenker du på? At jeg kommer til å gjøre hele bilen skeiv hvis jeg prøver??
Kristian

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆI

Legg inn av Tor N12 » 06 apr 2008, 20:02

Skjønner at du er skuffet men om du endrer Topic til noe beskrivende så kan andre kansje søke opp tråden senere og ikke minst så kansje flere får lyst å se på tråden eller bistå med å hjelpe deg med problemet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: NÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆI

Legg inn av kristianur N1169 » 06 apr 2008, 20:17

hmm.. Syns det var et ganske beskrivende topic jeg :D
Neia, var det beste jeg kom på i øyeblikket. så fortsatt ganske rødt når jeg skrev det.
Kristian

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Retting av bulk

Legg inn av Haaka » 06 apr 2008, 20:54

Må si jeg skjønte med en gang av topicen at noen hadde krøllet til noe :wink:

Men til saken, om du gjør bilen skeiv er vel tvilsomt. Gjør du arbeidet selv, skal du ha hamret en hammer før, og sveiset noen punkter før, sparklet en sparkel.. Og, ja.. skjønner. Men det er ikke værre enn at det tar deg mer eller mindre tid. Men ta en god kjik på den B-stolpen og vær sikker på at ny dør ikke kræsjer, for retting av den døra dær tror jeg er tungvint, og stolpen MÅ være intakt! Hør med noen opprettere for hjelp og gode råd.

For budsjettet sin del er det jo greit og tenke seg tanken som verkstedet ville tenkt; Er det værdt det? Dør må du ha, lakk og materiell må du ha, en god hammer eller to må du ha, med mothold, listverk kanskje. Utover det er det mest tålmodigheten som avgjør sluttresultatet.. Og er jo ikke værre enn en 3-4000,- dette. Du får ikke mye bil for de pengene(!) Men dette er jo stortsett en kosmetisk skade, såfremst at stolpen er ok, og da er det lov å jukse litt på gamle bilen :wink: :roll:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Retting av bulk

Legg inn av Eirik N396 » 07 apr 2008, 11:41

Føler med deg :|

Turbolars her inne har vel peiling på slikt om jeg ikke tar feil :?:

Du får bytte dører, og rette/sveise resten etter beste evne, lakke litt og montere aero-skjørt ;)

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Retting av bulk

Legg inn av kristianur N1169 » 07 apr 2008, 11:57

Hehe.. Godt forslag.
Jeg skal ihvertfall montere de åpnebare vinduene jeg har kjøpt.

Og nå som jeg er så godt igang tror jeg liksågodt jeg demonterer hele int og bygger det sånn jeg vil ha det først som sist..
Skal nok greie å vri det her til noe positivt til slutt 8)
Kristian

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: Retting av bulk

Legg inn av TurboLars N383 » 07 apr 2008, 23:13

Jeg kan prøve å forklare kjapt hva jeg ville gjort her , hvis det er av interesse for deg .
Det er sikkert hundre forskjellige måter å gjøre dette på , men siden dette er en gammel bil kan du sikkert jukse litt .
For det første så kommer det meste ann på hva den som skal gjøre det har av kunnskaper om retting av bil , også er det jo kjekt med litt ordentlig retteverktøy også . Jeg har ingen aning hva slags tilgang du har på verktøy og kunnskaper jeg , men du får bruke det du har :lol:
For det andre blir det hva du gjør det til og absolutt ikke noe annet , husk at absolutt ALT som blir gjort feil synes gjennom lakken :| .


Veeeldig kort fortalt ;
Lokaliser skaden , her er det vel hovedsaklig dør og bakskjerm . B-stolpen har lite trolig blitt noe skjev av dette småtteriet her , men sjekk for sikkerhets skyld .
Bytt dør og riv av fenderlista på bakskjermen samt hjulbuelista , "spark" ut bulken fra baksiden , altså innsiden av bilen . Så vidt jeg vet er det rimelig åpent når du har fått av trekket . Bulken skal komme relativt lett ser det ut som på bildet .
For meg ser det ut som det er en utoverbulk i "fremkant" av bakskjermen , altså der døra skal gå imot , den kan du godt slå forsiktig på med hammeren mens du spenner ut bulken i baksjermen fra innsiden . Egentlig skulle man ofte hatt en 3-4hender når skal rette bil noen ganger .
Unngå å lage skarpe kanter og knekker i plata . Konsentrer deg om å få ut vinkler , bøyer og knekker på plata først før du går løs på de "flate" delene av plata . Er ikke kantene riktig blir ikke plata riktig der den er "flat" heller . Kommer den ikke nok ut må du til med det som det ble beskrevet oppi her som "punktnagles og trekkes ut" (som de gjorde for 20år siden og ikke blir gjort i dag da det er meget tungvindt ). En annen metode som funker greit ( hvis du ikke har noe allâ denne ;
Bilde er å sveise fast en plate som du fester en klype på og dra i med sluggeren (glidehammer).
I tillegg så er det jo ufattelig mye tilbehør til det apparatet oppi her , blant annet bølgetråd ;
Bilde som du kan dra med håndtak ;
Bilde enten med håndkraft eller glidehammer . Prinsippet med en plate du sveiser fast er det samme .
Har du en propan brenner kan du hjelpe til litt med den også , UTROLIG hva varme gjør (også skade)!!!!

Når du er fornøyd så langt fortsetter du videre så god du er med hammer og mothold , eventuellt retteskjeer eller andre passende objekter . Pass på å ikke slå på plata mens du holder motholdet på baksiden så du slår rett i motholdet . Dette hører du godt og du strekker plata VELDIG.
Og når du har brukt en del timer på det jeg har grovforklart oppi her er sikkert plata så stor at du må krympe den :lol: . Billig&bra versjonen av krympeapparat som faktisk funker er ; startbooster med messingspiss eller hva du måtte finne på å ha liggende i ene enden som du fører over plata der den er for høy (jordinga festet på karosseriet et annet sted så klart ) . Fort deg så å kjøle ned plata med en våt klut eller blåsespiss . Ja jeg vet at det er veldig vanlig å bruke kullstift til dette , men det er egentlig ikke bra fordi kullstiften består av masse karbon som du tilsetter stålet ved krymping og da blir den MYE hardere/vanskeligere å rette . Faktisk . Har du ingen startbooster kan du krympe plata med propanflaska så lenge du har noe effektivt kjøle ned plata med .Har du hverken propanbrenner , gassapparat eller startbooster kommer jeg ikke på noe mer i farta man kan krympe med . Med litt trening kan du faktisk flytte bulkene med varmen og til og med eliminere dem .
Igjen , når DU er fornøyd , så kan du gjøre neste trinn i operasjonen ; fyllemateriale - sparkel . Det er ikke juks å tinne først hvis det må til . Men jo mindre sparkel jo bedre selvfølgelig , husk at det ruster bak sparkelen :roll: .

Så når du har lakkert så monterer du Aero stylinga for å skjule det du ble misfornøyd med :lol: .

Det var en veeeeldig grov versjon av hvordan du kan gjøre det . Er masse detaljer jeg ikke orker å skrive om som feks at Biltema sine produkter suger ekstremt hardt til alt som har med dette å gjøre !!!! Samt at du skal slipe ut overganger først , mellomslipe med rondell mellom hver gang du sparkler så ikke slipestriper (etter pusseklossen som du pusser med 80korning på papiret for å rette av sparkelen best mulig ) kommer til syne etter et halvt års tid , grunning her og der , tectylering i etterkant (nei ikke nødvendigvis av merket Tectyl , men styr ivaffal unna Biltema ) , at du skal bytte papir på pusseklossen ofte ,at du skal ta av batteripolen før du begynner (eventuellt sette på overspenningsvern ) , at du skal bruke maske når du driver med helseskadelige produkter så du ikke blir løsemiddelskadd sånn som meg , at det er ufattelig mange teknikker å se om plata og alt er rett nok før den blir lakkert , hvordan du tinner , hvordan du legger på sparkel , når du skal vaske med vann og når du skal vaske med silikonvask , at du skal vaske oppretterhammeren din veldig nøye hvis du har brukt den på aluminium først , at du skal prøvemontere alt før du lakkerer så du er sikker på at det faktisk stemmer , at du ikke skal ta av dørhengslene på stolpen men på døra , at du bør lakkere tilstøtende på forskjermen din samt tone den og bakskjermen ut for at fargeforskjellene skal bli minimale ,at du skal bruke en karamell for å fjerne limet som sitter igjen på bakskjermen etter at du har tatt av fenderlista (og ja , Biltema sin "sitrusrens" eller hva den heter også er fyfy da den er latterlig dårlig ) , at du heller ikke bruker Biltema sin dobbeltsidige teip til å feste lista med igjen etc etc etc osv osv osv blabla .

Dette kunne jeg skrevet side opp og side ned om , men det orker jeg ikke nå , og dessuten er det sikkert ikke noe spennende å lese heller . Spør gjerne hvis det er noe som er uklart , så kan jeg prøve å forklare bedre . Det er mye av dette som ikke er så lett å forklare med tekst . Og siden jeg regner meg selv som over gjennomsnittet løsemiddelskadd tar jeg ikke noe ansvar for det jeg eventuellt måtte ha glemt å skrive oppi her :) :lol: . Har veldig på feelingen at det sikkert er masse jeg har glemt å ta med :| . Skal sove på det og oppdatere i morra :P
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Retting av bulk

Legg inn av kristianur N1169 » 09 apr 2008, 22:36

Wow, det vakke værst Lars. FÅr nesten prøve å benytte meg av dette da når du har tatt deg tid til å skrive så mye om det :D
Takk skal dekk ha, alle sammen for råd og tips. Edit: ... og medfølelse :D
Kristian

Svar