Jeg kan prøve å forklare kjapt hva jeg ville gjort her , hvis det er av interesse for deg .
Det er sikkert hundre forskjellige måter å gjøre dette på , men siden dette er en gammel bil kan du sikkert jukse litt .
For det første så kommer det meste ann på hva den som skal gjøre det har av kunnskaper om retting av bil , også er det jo kjekt med litt ordentlig retteverktøy også . Jeg har ingen aning hva slags tilgang du har på verktøy og kunnskaper jeg , men du får bruke det du har
For det andre blir det hva du gjør det til og absolutt ikke noe annet , husk at absolutt ALT som blir gjort feil synes gjennom lakken

.
Veeeldig kort fortalt ;
Lokaliser skaden , her er det vel hovedsaklig dør og bakskjerm . B-stolpen har lite trolig blitt noe skjev av dette småtteriet her , men sjekk for sikkerhets skyld .
Bytt dør og riv av fenderlista på bakskjermen samt hjulbuelista , "spark" ut bulken fra baksiden , altså innsiden av bilen . Så vidt jeg vet er det rimelig åpent når du har fått av trekket . Bulken skal komme relativt lett ser det ut som på bildet .
For meg ser det ut som det er en utoverbulk i "fremkant" av bakskjermen , altså der døra skal gå imot , den kan du godt slå forsiktig på med hammeren mens du spenner ut bulken i baksjermen fra innsiden . Egentlig skulle man ofte hatt en 3-4hender når skal rette bil noen ganger .
Unngå å lage skarpe kanter og knekker i plata . Konsentrer deg om å få ut vinkler , bøyer og knekker på plata først før du går løs på de "flate" delene av plata . Er ikke kantene riktig blir ikke plata riktig der den er "flat" heller . Kommer den ikke nok ut må du til med det som det ble beskrevet oppi her som "punktnagles og trekkes ut" (som de gjorde for 20år siden og ikke blir gjort i dag da det er meget tungvindt ). En annen metode som funker greit ( hvis du ikke har noe allâ denne ;

er å sveise fast en plate som du fester en klype på og dra i med sluggeren (glidehammer).
I tillegg så er det jo ufattelig mye tilbehør til det apparatet oppi her , blant annet bølgetråd ;

som du kan dra med håndtak ;

enten med håndkraft eller glidehammer . Prinsippet med en plate du sveiser fast er det samme .
Har du en propan brenner kan du hjelpe til litt med den også , UTROLIG hva varme gjør (også skade)!!!!
Når du er fornøyd så langt fortsetter du videre så god du er med hammer og mothold , eventuellt retteskjeer eller andre passende objekter . Pass på å ikke slå på plata mens du holder motholdet på baksiden så du slår rett i motholdet . Dette hører du godt og du strekker plata VELDIG.
Og når du har brukt en del timer på det jeg har grovforklart oppi her er sikkert plata så stor at du må krympe den

. Billig&bra versjonen av krympeapparat som faktisk funker er ; startbooster med messingspiss eller hva du måtte finne på å ha liggende i ene enden som du fører over plata der den er for høy (jordinga festet på karosseriet et annet sted så klart ) . Fort deg så å kjøle ned plata med en våt klut eller blåsespiss . Ja jeg vet at det er veldig vanlig å bruke kullstift til dette , men det er egentlig ikke bra fordi kullstiften består av masse karbon som du tilsetter stålet ved krymping og da blir den MYE hardere/vanskeligere å rette . Faktisk . Har du ingen startbooster kan du krympe plata med propanflaska så lenge du har noe effektivt kjøle ned plata med .Har du hverken propanbrenner , gassapparat eller startbooster kommer jeg ikke på noe mer i farta man kan krympe med . Med litt trening kan du faktisk flytte bulkene med varmen og til og med eliminere dem .
Igjen , når DU er fornøyd , så kan du gjøre neste trinn i operasjonen ; fyllemateriale - sparkel . Det er ikke juks å tinne først hvis det må til . Men jo mindre sparkel jo bedre selvfølgelig , husk at det ruster bak sparkelen

.
Så når du har lakkert så monterer du Aero stylinga for å skjule det du ble misfornøyd med

.
Det var en veeeeldig grov versjon av hvordan du kan gjøre det . Er masse detaljer jeg ikke orker å skrive om som feks at Biltema sine produkter suger ekstremt hardt til alt som har med dette å gjøre !!!! Samt at du skal slipe ut overganger først , mellomslipe med rondell mellom hver gang du sparkler så ikke slipestriper (etter pusseklossen som du pusser med 80korning på papiret for å rette av sparkelen best mulig ) kommer til syne etter et halvt års tid , grunning her og der , tectylering i etterkant (nei ikke nødvendigvis av merket Tectyl , men styr ivaffal unna Biltema ) , at du skal bytte papir på pusseklossen ofte ,at du skal ta av batteripolen før du begynner (eventuellt sette på overspenningsvern ) , at du skal bruke maske når du driver med helseskadelige produkter så du ikke blir løsemiddelskadd sånn som meg , at det er ufattelig mange teknikker å se om plata og alt er rett nok før den blir lakkert , hvordan du tinner , hvordan du legger på sparkel , når du skal vaske med vann og når du skal vaske med silikonvask , at du skal vaske oppretterhammeren din veldig nøye hvis du har brukt den på aluminium først , at du skal prøvemontere alt før du lakkerer så du er sikker på at det faktisk stemmer , at du ikke skal ta av dørhengslene på stolpen men på døra , at du bør lakkere tilstøtende på forskjermen din samt tone den og bakskjermen ut for at fargeforskjellene skal bli minimale ,at du skal bruke en karamell for å fjerne limet som sitter igjen på bakskjermen etter at du har tatt av fenderlista (og ja , Biltema sin "sitrusrens" eller hva den heter også er fyfy da den er latterlig dårlig ) , at du heller ikke bruker Biltema sin dobbeltsidige teip til å feste lista med igjen etc etc etc osv osv osv blabla .
Dette kunne jeg skrevet side opp og side ned om , men det orker jeg ikke nå , og dessuten er det sikkert ikke noe spennende å lese heller . Spør gjerne hvis det er noe som er uklart , så kan jeg prøve å forklare bedre . Det er mye av dette som ikke er så lett å forklare med tekst . Og siden jeg regner meg selv som over gjennomsnittet løsemiddelskadd tar jeg ikke noe ansvar for det jeg eventuellt måtte ha glemt å skrive oppi her

. Har veldig på feelingen at det sikkert er masse jeg har glemt å ta med

. Skal sove på det og oppdatere i morra
