Startvansker p? -85 900T 16V

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
jensemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bergen

Startvansker på -85 900T 16V

Legg inn av jensemann » 27 apr 2004, 20:53

Heisann! Skiftet tenningskabler ute i gaten, på grunn av trøbbel med overledning i de gamle. En mekke-kompis kjører bilen 300 meter bort til mekke-garasjen. Der står bilen pent og går, og motoren ruses litt fordi det sannsynligvis er noe gale med gass-wire'en. Bilen dør, og nekter å starte.

Etter å ha byttet fordelerlokk og coil starter bilen fremdeles ikke. Satt en tennplugg på en av tenningsledningene, og er nesten helt sikkert på at det ikke gnistet. Kan jo derfor virke som om coilen ikke får strøm? Fulgte etter ledningene fra coilen, men det var ikke så lett og ha blikket på dem nedi motorrommet.

Fulgte det jeg troooor er rett ledningssett, og tror kanskje den endte opp i de ledningene som sees helt oppe til høyre (gul og svart). Disse har før vært festet i hjulbuen.

Bilde

Her er et nærbilde:

Bilde

Er dette jordingskabler eller noe?

Dessuten, ved roten av fordelerlokket, stikker det også en kabel inn i fordeleren. Den sitter litt løst..hva slags kabel er det egentlig?

Vår alles kjære Biltema anbefaler at man bytter tenningskabler når man bytter tenningsmodul. Bør man da også bytte tenningsmodul etter at man har byttet tenningskabler?

Så mange spørsmål...men jeg savner å høre den deilige turbolyden.. :cry:

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 27 apr 2004, 21:09

Dette hendte med meg også. Sjekk om du har gnist ut fra coilen. Har du det men ikke på pluggkablene er det rotoren i fordeleren som er gåen.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
jensemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av jensemann » 29 apr 2004, 08:02

Besøkte 3 butikker på jakt etter rotor forleden dag, men ikke en eneste hadde rett type på lager. I går derimot fikk jeg endelig tak i rotor. Er det vanlig at man må bytte rotor ved bytte av coil/tenningsledingar/fordelerlokk? Håper alt skal virke bra nå..skal også måle coilen i dag...

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 29 apr 2004, 08:22

Er de to ledningene løse bør du finne ut hvor de skal være.
Ikke bra å kjøre rundt med løse ledninger som kan gi overslag.
Evt. teipe dem for å isolere. Aner ikke hvilke ledninger det er.

Kabelen som kommer inn til fordeleren går til tenningsmodulen og
forteller hvor mye fortenning bilen får.

Når du bytter fordelerlokk skal alltid rotoren byttes samtidig. Behøver
ikke å bytte tenningsmodul når du bytter tennkabler.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Gjest

Legg inn av Gjest » 29 apr 2004, 08:54

de to ledningene er litt av et mysterium egentlig. :? da jeg kjøpte bilen, var festet ned i den "klemmen" på nederste bilde, den ligger rett over hjulbuen til høyre forhjul. Litt vanskelig å finne ut hvor de ledningene ender, men de går ihvertfall inn i et stort ledningrør, som går langs fronten av motorrommet og mot sikringsboksen hvis ikke jeg tar heelt feil..

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Tromsø

Hmmm

Legg inn av ut218 » 29 apr 2004, 12:23

Du har et lite problem. Svart kabel er definitivt jord. Gul kabel er en strømforsyningskabel som er koblet opp mot flere punkter. Er usikker på om den har fast strøm eller om den styres av tenningslåsen. Du kan jo sjekke. Se når og om det er strøm i kabelen, den gule altså. Får du ingenting ut, forsøk å koble den til batteriets pluss pol. Da får du sett om noe den har noen betydning. Skal kikke litt på min aero etterpå.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
jensemann
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av jensemann » 01 mai 2004, 12:52

Ved roten av fordelerlokket, går det 3 små ledninger (diameter 2mm ca.) inn i fordeleren. Jeg antar at disse kommer fra tenningsmodulen. To av dem var falt ut av kontakten. Er temmelig sikker på at fordeleren er gåen, da disse to løse ledningene kan ha skapt overledning i fordeleren..? Uansett, en fordeler hos skraphandleren koster ikke all verdens.

Svar