Side 1 av 1

Startvansker på -85 900T 16V

Lagt inn: 27 apr 2004, 20:53
av jensemann
Heisann! Skiftet tenningskabler ute i gaten, på grunn av trøbbel med overledning i de gamle. En mekke-kompis kjører bilen 300 meter bort til mekke-garasjen. Der står bilen pent og går, og motoren ruses litt fordi det sannsynligvis er noe gale med gass-wire'en. Bilen dør, og nekter å starte.

Etter å ha byttet fordelerlokk og coil starter bilen fremdeles ikke. Satt en tennplugg på en av tenningsledningene, og er nesten helt sikkert på at det ikke gnistet. Kan jo derfor virke som om coilen ikke får strøm? Fulgte etter ledningene fra coilen, men det var ikke så lett og ha blikket på dem nedi motorrommet.

Fulgte det jeg troooor er rett ledningssett, og tror kanskje den endte opp i de ledningene som sees helt oppe til høyre (gul og svart). Disse har før vært festet i hjulbuen.

Bilde

Her er et nærbilde:

Bilde

Er dette jordingskabler eller noe?

Dessuten, ved roten av fordelerlokket, stikker det også en kabel inn i fordeleren. Den sitter litt løst..hva slags kabel er det egentlig?

Vår alles kjære Biltema anbefaler at man bytter tenningskabler når man bytter tenningsmodul. Bør man da også bytte tenningsmodul etter at man har byttet tenningskabler?

Så mange spørsmål...men jeg savner å høre den deilige turbolyden.. :cry:

Lagt inn: 27 apr 2004, 21:09
av skilpaddaN287
Dette hendte med meg også. Sjekk om du har gnist ut fra coilen. Har du det men ikke på pluggkablene er det rotoren i fordeleren som er gåen.

Lagt inn: 29 apr 2004, 08:02
av jensemann
Besøkte 3 butikker på jakt etter rotor forleden dag, men ikke en eneste hadde rett type på lager. I går derimot fikk jeg endelig tak i rotor. Er det vanlig at man må bytte rotor ved bytte av coil/tenningsledingar/fordelerlokk? Håper alt skal virke bra nå..skal også måle coilen i dag...

Lagt inn: 29 apr 2004, 08:22
av Trond N47
Er de to ledningene løse bør du finne ut hvor de skal være.
Ikke bra å kjøre rundt med løse ledninger som kan gi overslag.
Evt. teipe dem for å isolere. Aner ikke hvilke ledninger det er.

Kabelen som kommer inn til fordeleren går til tenningsmodulen og
forteller hvor mye fortenning bilen får.

Når du bytter fordelerlokk skal alltid rotoren byttes samtidig. Behøver
ikke å bytte tenningsmodul når du bytter tennkabler.

Lagt inn: 29 apr 2004, 08:54
av Gjest
de to ledningene er litt av et mysterium egentlig. :? da jeg kjøpte bilen, var festet ned i den "klemmen" på nederste bilde, den ligger rett over hjulbuen til høyre forhjul. Litt vanskelig å finne ut hvor de ledningene ender, men de går ihvertfall inn i et stort ledningrør, som går langs fronten av motorrommet og mot sikringsboksen hvis ikke jeg tar heelt feil..

Hmmm

Lagt inn: 29 apr 2004, 12:23
av ut218
Du har et lite problem. Svart kabel er definitivt jord. Gul kabel er en strømforsyningskabel som er koblet opp mot flere punkter. Er usikker på om den har fast strøm eller om den styres av tenningslåsen. Du kan jo sjekke. Se når og om det er strøm i kabelen, den gule altså. Får du ingenting ut, forsøk å koble den til batteriets pluss pol. Da får du sett om noe den har noen betydning. Skal kikke litt på min aero etterpå.

Lagt inn: 01 mai 2004, 12:52
av jensemann
Ved roten av fordelerlokket, går det 3 små ledninger (diameter 2mm ca.) inn i fordeleren. Jeg antar at disse kommer fra tenningsmodulen. To av dem var falt ut av kontakten. Er temmelig sikker på at fordeleren er gåen, da disse to løse ledningene kan ha skapt overledning i fordeleren..? Uansett, en fordeler hos skraphandleren koster ikke all verdens.