Øvre dødpunkt ved toppakningskifte
Moderator: Moderatorer
Øvre dødpunkt ved toppakningskifte
Driver å demonterer toppen på min 900 Aero, og da så vi at når svindhjulet er ved TDC, så er ikke kammene ved TDC, og vice versa. Er dette normalt, eller skal de være i TDC samtidig?
SAAB 900 Aero, 1985.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Øvre dødpunkt ved toppakningskifte
Veiva roterer jo to runder for hver runde kammene gjør. Roter veiva en runde, så stemmer det nok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Øvre dødpunkt ved toppakningskifte
Men da skulle i hvertfall en av kammene vært i TDC når veiven var i 0?
SAAB 900 Aero, 1985.
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Re: Øvre dødpunkt ved toppakningskifte
Nope... kammene roterer likt... men de snurrer 0,5 runde mens veiva snurrer en hel!Trazor skrev:Men da skulle i hvertfall en av kammene vært i TDC når veiven var i 0?
Re: Øvre dødpunkt ved toppakningskifte
Ok, så hakket i begge kammene skal være linet opp med hakket i bøylene samtidig?
SAAB 900 Aero, 1985.