Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
eppert N1297
- Innlegg: 17
- Registrert: 25 feb 2008, 15:38
- Medlemsnummer: N1297
- Navn: Espen André Prøis
- Bil: Saab 9-3 SE Cab -99
Legg inn
av eppert N1297 » 11 apr 2008, 13:33
Hei, er fersk og ny i forumet, men har hatt saab i noen mnder nå. Først nå har jeg mulighet til å "pusse" litt på bilen, og lurer på om det er mulig å ettermontere/installere turbo i min 9-3 Cab SE, 2,0? Regner det er en eller to på dette forumet som har forsøkt dette
Dersom dette ikke går, hvilken motor burde jeg kunne få tak i som passer i min bil?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 apr 2008, 13:52
Spm 1: Nei, det er iallfall ikke fornuftig.
Spm 2: Få tak i en 204E/L/R.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
eppert N1297
- Innlegg: 17
- Registrert: 25 feb 2008, 15:38
- Medlemsnummer: N1297
- Navn: Espen André Prøis
- Bil: Saab 9-3 SE Cab -99
Legg inn
av eppert N1297 » 11 apr 2008, 14:14
ok, og takk for kjapt svar

Regnet med det måtte bli slik.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 apr 2008, 14:32
Samt at du i tillegg må bygge om til nytt motorstyresystem.
Og du må ha intercooler (med rør og luftfilterboks(?)) og annet eksosanlegg i tillegg til motoren, men det har du kanskje tenkt på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
oddi N108
- Overload!!!
- Innlegg: 1337
- Registrert: 26 feb 2003, 01:00
- Sted: Sandefjord
-
Kontakt:
Legg inn
av oddi N108 » 11 apr 2008, 16:50
Hvis du på død og liv vil bygge om bilen din til turbo, er nok det lureste du kan gjøre å få fatt i en delebil med turbo. Jeg aner ingenting om priser, men vil tro at det ville være grei skuring å få fatt i noe slikt i sverige eller tyskland? Ledningsnettet på cab og coupé/5-dørs er vel ganske likt, så det passer vel.

Flytt over alt du trenger, og vips, du har cab med turbo:) (Vipsen er nok relativ. Det tar nok lang tid og mye penger/krefter å få til dette, men er absolutt ikke umulig)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998