ny turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

ny turbo

Legg inn av herman86-N693 » 11 apr 2008, 15:08

har byttet turbo , er det noen for for inkjøring eller andre ting jeg bør tenke på ?
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

Brukeravatar
dagt
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 31 des 2007, 20:55
Medlemsnummer: N1244
Bil: 9-5/2,0/04
Sted: Bergen

Re: ny turbo

Legg inn av dagt » 11 apr 2008, 18:59

Tror ikke det er noen krav til innkjøring, men bransjefolk mener det er klokt med ca 10 mil rolig kjøring.
Det er derimot viktig å ettertrekke skruer/slanger. Ellers er turbovett viktig uansett alder på turboen. Dvs at den får roe seg litt på tomgang før du stopper motoren.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: ny turbo

Legg inn av Johan N828 » 11 apr 2008, 21:40

La det gå 3 dager før du virkelig tråkker på...

//Johan

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: ny turbo

Legg inn av Henrik N449 » 12 apr 2008, 00:29

Johan N828 skrev:La det gå 3 dager før du virkelig tråkker på...

//Johan
Hah, høres ut som han har overtatt en katt med hjemlengsel.
Poenget: Hvem kan vite hvor mye han kjører på 3 dager? 8)
Ikke meningen å være ekkel altså :lol:
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: ny turbo

Legg inn av EdHunter N815 » 12 apr 2008, 02:29

Jeg pleier å nappe ut ledningen til MV hver gang jeg skal kjøre inn noe, så greiene går på glt. Det er sikkert ikke noe en ny turbo har noe imot. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: ny turbo

Legg inn av matrox N522 » 12 apr 2008, 21:00

Ser ikke heeelt hvorfor en turbo skal "kjøres inn". Men greit at bilen står på tomgang ei god stund føre hardkjøring første gangen. Så evt luftbobler i olje, og kjøleveske skal være eliminert. Men dette er min tankegang da :P Ett kulelager blir ikke bedre etter 50 mil med pen kjøring gjør det vel?
Og selvfølgelig må motor/drivverk være gjennomvarmt før all hardkjør til enhver tid 8)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: ny turbo

Legg inn av Morti » 13 apr 2008, 03:31

Det kan være lurt å kinne noen runder på motor uten tenning (koble fra tennkassetten eller plugger f.eks) for å få olje inn i den nye turbo`n før oppstart.

Jeg mener at en turbo skal tåle full guffe med en gang, den er jo tross alt balansert og testa før den har blitt solgt (hvertfall litt ordentlige turbo`r)

Jeg monterte ny turbo for et par uker siden.. den ble absolutt ikke "kjørt inn" :mrgreen: Den fungerer helt fint og er fortsatt like fin som da jeg kjøpte den ny :D

Så det viktigste er vel å sjekke at oljetur\retur til turbo ikke lekker og fungerer som det skal... da skal alt gå bra (sålenge det ikke er en ebay kinaturbo)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: ny turbo

Legg inn av Edward N812 » 13 apr 2008, 13:02

bare en liten notis: å kun koble ut tennkassetten er IKKE veien å gå for å få opp oljetrykket. du vil få bensin gjennom forbrenningskamrene og ut eksosventilene, som så kan bli "svidd" av katalysatoren når du senere starter opp bilen. kan ødelegge katalysatoren etterhvert i verste fall. bare noe jeg leste på et amerikansk saab-forum..

regner med at det er ingen fare for deg da morti ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: ny turbo

Legg inn av Dopus » 13 apr 2008, 14:16

du må selvføgelig også ta ut sikringen til bensinpumpen...ikke bare ta av kontakten til D.I en . tror det er 14 eller 17. husker ikke helt hvilken sikring det er på min.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar