Girkulebytte Saab900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saaaaab

Girkulebytte Saab900

Legg inn av Saaaaab » 16 apr 2008, 09:29

Hei

Da den gamle i skinn var gått i oppløsning, måtte jeg få meg en ny. Kjøpte original girkule i plast. Etter noe slit fikk jeg av den gamle(måtte sage i plasten). Desto værre er det å få på den nye. Det er umulig å tre den på girstanga for hånd. Prøvde å dunke den på med hammer(tøy i mellom), men fikk den bare delvis på? Dessuten litt engstelig for å slå på girstangen, da jeg er redd det er skadelig for mekanikken lenger nede :shock:

Noen forslag til hva jeg bør gjøre?

Takknemlig for svar :P

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Girkulebytte Saab900

Legg inn av na_X » 16 apr 2008, 13:48

Du kan skru ut girstangen, er 3 torx-skruer (mener jeg) under den gummi-greia (kan vel også være skinn) som er irundt girstanga som det bare er å plukke av. Så er det stort sett bare å dra ut stangen rett ut. Da kan du vel dunke og slå så mye du vil uten å ødelegge noe. :) Er vel noe plastikk nedi der også med hakk for å få girstangen rett, tror ikke den tåler all verden av banking og slåing?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 apr 2008, 14:12

Årsmodell?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saaaaab

Legg inn av Saaaaab » 16 apr 2008, 19:38

na_X skrev:Du kan skru ut girstangen, er 3 torx-skruer (mener jeg) under den gummi-greia (kan vel også være skinn) som er irundt girstanga som det bare er å plukke av. Så er det stort sett bare å dra ut stangen rett ut. Da kan du vel dunke og slå så mye du vil uten å ødelegge noe. :) Er vel noe plastikk nedi der også med hakk for å få girstangen rett, tror ikke den tåler all verden av banking og slåing?

Takk for hjelpen. Det viste seg at kulen var banket tilstrekkelig på plass. Dvs samboeren med sine hardhendte utslag mot girspaken, tilfeldigvis og uten å skjønne det selv klarte å trekke ryggesperren opp og på plass, noe jeg ikke fikk til uansett hvor mye jeg prøvde og dermed var sikker på at kulen ikke var tredd godt nok nedpå :oops: Dermed var problemet fikset da jeg skulle ut og kjøre i dag :lol: Måtte ringe og spørre om hun hadde hatt den på verksted :lol:

Det er forresten en 97-modell. Første saaben jeg har hatt fingrene i. Må si det er en god bil mtp alderen. God komfort og alt virker veldig solid og gjennomført. Ikke umulig at det blir saab ved neste bilkjøp også. Girkulen var kanskje i overkant solid [-X Var litt av et slit å få av den gamle. Gikk med noen f... og h....... i den prosessen.

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 16 apr 2008, 19:49

Glemte å spørre hvilken modell her da, gikk egentlig ut ifra at det var en OG900 jeg. :lol:
Bra at det allikevel løste seg da. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar