Side 1 av 1
Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Lagt inn: 18 apr 2008, 22:35
av Timon
Motoren er en 9000 aero m95 med stage 3 maptun.
Som topic beskriver, så stopper ladetrykket på 0,5 bar kanskje 1 av 20 ganger. Hvis jeg slipper gassen og gir på på nytt, lader den riktig. Men noen andre ganger slipper den trykket brått ned til glt uansett turtall. (trykket skal jo synke noe når turtallet stiger, men ikke så mye så brått)
Har hatt dette problemet med en annen chip også, men da har den kun stoppet på glt av og til og aldri senket trykket plutselig.
Har tenkt på om det kan skyldes tenningsbank men vet ikke om det er årskaen eller hvordan jeg fikser det.
Kan det hjelpe å bytte DI og plugger?
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Lagt inn: 21 apr 2008, 23:26
av Timon
Ingen forslag?
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Lagt inn: 22 apr 2008, 07:33
av Macgeier
Hadde samme problemet selv en gang, bankedioden blinket i hytt og pine og bankealarmen ulte som gal, forsøkte mye rart- plugger-fordelerlokk-tenningskabler etc.
Men først etter å ha lagt opp ny solid jording til APC boksen koblet til motorens jordpunkt, og 12V direkte fra batteri via et rele (og sikring) så ble det stille og ladetrykk så det holdt

Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Lagt inn: 10 mai 2009, 23:13
av Timon
Dette er et evig problem virker det som. Skjer ofte når jeg gir full gass at trykket bygger seg opp, og stopper på 0,45 bar. Slipper gassen, gir på om igjen og får 1,4 bar. Nå skjer det ganske ofte, kanskje 1 av 5-10 ganger og finner ikke ut av det. Det har skjedd med flere forskjellige ECUer så er ikke der feilen ligger. Noen som har opplevd noe lignende eller kan tenke seg til hva som kan være galt?
(Det jeg skrev først i tråden om at den plutselig senka trykket skyldtes dårlige plugger så det er løst.)
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Lagt inn: 10 mai 2009, 23:47
av Tor N12
I utgangspunktet så høres det ut som en magnetventil som krangler, evt dårlig kontakt på denne (enten kabler til ecu eller til spenning)
Men har du på noen av trionicboksene dine fått forandret girkalkuleringen da?
Du kjører vel rundt med i-kasse og da kan du få problemer med ladetrykket ettersom trionic'en kansje ikke forstår hvilket gir du har.. Ligger jo momentbegrensning på første og andre gir.
Re: Turbotrykket stopper på grunnladetrykk (av og til)
Lagt inn: 11 mai 2009, 09:16
av Timon
Har prøvebytta magnetventil, hjalp ikke. Prøvd å rense kontakten også, men kan jo se hvordan det står til i andre enden av disse ledningene da.. Ellers er det vel flere ledninger som kan lage trøbbel, sånn som bremselyskontakt og ledninger til APC-sikring?
Nei har ikke gjort noen justeringer etter girkassebytte, men problemet var der med den gamle girkassa også. Men bør jeg få gjort noe spes omprogrammering eller justering med tanke på girkassa? Hvordan er det egentlig bilen "ser" hvilket gir den står i? Sensor i girkassa? I så fall burde det jo ikke være noe problem.