Clutch-verktøy
Moderator: Moderatorer
Clutch-verktøy
Hei! Skal bytte bytte clutch/slavesylinder på min saab 9000i 89. Har aldri gjort noe lignende så det skal bli interresant! Har observert at det finnes et clutchverktøy (art nr. 42-79506 hos mekonomen) formet som en ring med en tapp på.
Er det noen erfarne skruere som kan svare på om et slikt verktøy et must eller går det greit uten?
Er det noen erfarne skruere som kan svare på om et slikt verktøy et must eller går det greit uten?
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Clutch-verktøy
er det et sentreringsverktøy? i så fall: du bør ha det, for å ikke slite lamellen på clutchen din skeivt... øyemål strekker ikke alltid til 
om det er et annet type verktøy får en nnen type person svare

om det er et annet type verktøy får en nnen type person svare

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: Clutch-verktøy
Hei Edward! Nei snakker ikke om sentreringsverktøy, det er heller et verktøy for å spenne fri clutsjen.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Clutch-verktøy
Nå er jeg ute på litt tynn is, men på OG900 er det også en ring man bruker for å spenne opp klutsjen.. Veit ikke om det er noe lignende du tenker på. Den ringen trenger man ikke, går fint med gamle bremserør eller noe lignende..
Faktisk syntes jeg bremserør funka bedre enn ring
Faktisk syntes jeg bremserør funka bedre enn ring

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
Re: Clutch-verktøy
Den er god. Da sier vi at jeg ikke trenger den til det motsatte er bevist 

- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Clutch-verktøy
Ringen er veldig fin den, hvis du har denne

Uten den må du lirke ringen inn på en og en tapp og det er veldig vanskelig, ihvertfall hvis du er alene, da den er veldig stiv.
Da tror jeg det funker bedre med bremserør e.l. som kongerud sier.
Kan noen forresten fortelle meg om det er riktig sted og feste den kroken? Har ikke helt turt å trekke i skikkelig enda

Uten den må du lirke ringen inn på en og en tapp og det er veldig vanskelig, ihvertfall hvis du er alene, da den er veldig stiv.
Da tror jeg det funker bedre med bremserør e.l. som kongerud sier.
Kan noen forresten fortelle meg om det er riktig sted og feste den kroken? Har ikke helt turt å trekke i skikkelig enda

Kristian
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Clutch-verktøy
Joda, riktig plass det. Men om clutchen funker (f.eks ved kasse skifte) så er det jo greit med ring da, bare å trykke inn pedalen og plassere ringen.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Clutch-verktøy
Trådstarter spør på en 9000, der trenger man ikke noe spesialverktøy for å skifte clutchen, men som Edward sier så kan jo et sentreringsverktøy gjøre det litt enklere å få på girkassa etterpå.
Den spaken dere viser er jo kun for 90/99 og og900.
Den spaken dere viser er jo kun for 90/99 og og900.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Clutch-verktøy
OT: Hvor får man tak i den stangen, og hvor mye koster den??
OT2: Hvordan funker sentreringsverktøy på OG900? Kommer man til med det når motoren er i bilen, eller burde man gjøre det med motoren på pall/stativ?
Mvh Henrik
OT2: Hvordan funker sentreringsverktøy på OG900? Kommer man til med det når motoren er i bilen, eller burde man gjøre det med motoren på pall/stativ?
Mvh Henrik
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Clutch-verktøy
Sånn stang låner man bare av Sigmund, som har alt.
Fra spøk til revolver; Trodde clutchene var kliss like jeg, bare annen dim. Så mye peiling hadde jeg på 9000
Fra spøk til revolver; Trodde clutchene var kliss like jeg, bare annen dim. Så mye peiling hadde jeg på 9000

Kristian
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Re: Clutch-verktøy
Den kommer man fint til med motor/gir i bilenheinrich skrev:OT2: Hvordan funker sentreringsverktøy på OG900? Kommer man til med det når motoren er i bilen, eller burde man gjøre det med motoren på pall/stativ?
Mvh Henrik

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99