Side 1 av 1

Clutch-verktøy

Lagt inn: 19 apr 2008, 19:54
av Sigurd
Hei! Skal bytte bytte clutch/slavesylinder på min saab 9000i 89. Har aldri gjort noe lignende så det skal bli interresant! Har observert at det finnes et clutchverktøy (art nr. 42-79506 hos mekonomen) formet som en ring med en tapp på.
Er det noen erfarne skruere som kan svare på om et slikt verktøy et must eller går det greit uten?

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 19 apr 2008, 20:12
av Edward N812
er det et sentreringsverktøy? i så fall: du bør ha det, for å ikke slite lamellen på clutchen din skeivt... øyemål strekker ikke alltid til ;)

om det er et annet type verktøy får en nnen type person svare ;)

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 19 apr 2008, 21:04
av Sigurd
Hei Edward! Nei snakker ikke om sentreringsverktøy, det er heller et verktøy for å spenne fri clutsjen.

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 19 apr 2008, 21:08
av KongerudN344
Nå er jeg ute på litt tynn is, men på OG900 er det også en ring man bruker for å spenne opp klutsjen.. Veit ikke om det er noe lignende du tenker på. Den ringen trenger man ikke, går fint med gamle bremserør eller noe lignende..

Faktisk syntes jeg bremserør funka bedre enn ring :roll:

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 19 apr 2008, 21:13
av Sigurd
Den er god. Da sier vi at jeg ikke trenger den til det motsatte er bevist :wink:

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 19 apr 2008, 21:33
av kristianur N1169
Ringen er veldig fin den, hvis du har denne
Bilde
Uten den må du lirke ringen inn på en og en tapp og det er veldig vanskelig, ihvertfall hvis du er alene, da den er veldig stiv.
Da tror jeg det funker bedre med bremserør e.l. som kongerud sier.

Kan noen forresten fortelle meg om det er riktig sted og feste den kroken? Har ikke helt turt å trekke i skikkelig enda :D

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 19 apr 2008, 21:50
av Børre N17
Joda, riktig plass det. Men om clutchen funker (f.eks ved kasse skifte) så er det jo greit med ring da, bare å trykke inn pedalen og plassere ringen.

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 19 apr 2008, 21:53
av Tor N12
Trådstarter spør på en 9000, der trenger man ikke noe spesialverktøy for å skifte clutchen, men som Edward sier så kan jo et sentreringsverktøy gjøre det litt enklere å få på girkassa etterpå.
Den spaken dere viser er jo kun for 90/99 og og900.

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 20 apr 2008, 17:29
av heinrich
OT: Hvor får man tak i den stangen, og hvor mye koster den??
OT2: Hvordan funker sentreringsverktøy på OG900? Kommer man til med det når motoren er i bilen, eller burde man gjøre det med motoren på pall/stativ?

Mvh Henrik

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 20 apr 2008, 18:07
av kristianur N1169
Sånn stang låner man bare av Sigmund, som har alt.
Fra spøk til revolver; Trodde clutchene var kliss like jeg, bare annen dim. Så mye peiling hadde jeg på 9000 :D

Re: Clutch-verktøy

Lagt inn: 20 apr 2008, 21:47
av KongerudN344
heinrich skrev:OT2: Hvordan funker sentreringsverktøy på OG900? Kommer man til med det når motoren er i bilen, eller burde man gjøre det med motoren på pall/stativ?

Mvh Henrik
Den kommer man fint til med motor/gir i bilen 8) OG900 er vel en av verdens enkleste biler å skifte klutsj på. Veit ikke hvor mange mekanikere jeg har snakket med som har bannet SAAB opp og ned i mente for hvordan de er å skru på. Men klutsjen skryter de alltid av! Den er lett den!