Turbotrykkmåler 93 SE

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
magician6630
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 29 des 2007, 20:47
Medlemsnummer: N1271
Navn: Roger Johansen
Bil: Saab 93 SE 2.0t 2002
Sted: Leirvik i Sogn

Turbotrykkmåler 93 SE

Legg inn av magician6630 » 20 apr 2008, 14:25

Jeg kjøpte meg en turbotrykk måler fra speedparts, fikk litt problem med hvor jeg skal koble T stykket inn i motorommet, koblet meg på en tynn vakumslange som går fra insugsmanifolen, retteresagt oppe på spjeldet, kan dette vere riktig, får litt utslag på den, men den går ikke i vakum minus kan man si, og den lader på 0.6 bar på det meste, bilen skal vere trimmet til 185 hester skulle jeg ikke hatt meir trykk på turboen da? Kan det steme jeg ha koblet måleren riktig? Noen som har bilder? :?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Turbotrykkmåler 93 SE

Legg inn av Eirik N396 » 20 apr 2008, 14:30

Om du kobler deg på før selve spjeldet, vil du jo ikke få noe vakuum, så dette blir ikke riktig nei. Den skal kobles på en slange på selve innsuget, dvs. etter spjeldhuset.

magician6630
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 29 des 2007, 20:47
Medlemsnummer: N1271
Navn: Roger Johansen
Bil: Saab 93 SE 2.0t 2002
Sted: Leirvik i Sogn

Re: Turbotrykkmåler 93 SE

Legg inn av magician6630 » 20 apr 2008, 14:40

Er ikke heilt sikker om det er før eller etter spjeldet jeg har koblet meg på. men det er den øverste tynne slangen som går inn på insugs mondulen. Det går 2 tykke slanger og inn lenger nede, kan det vere der jeg burde koblet meg på?

magician6630
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 29 des 2007, 20:47
Medlemsnummer: N1271
Navn: Roger Johansen
Bil: Saab 93 SE 2.0t 2002
Sted: Leirvik i Sogn

Re: Turbotrykkmåler 93 SE

Legg inn av magician6630 » 22 apr 2008, 22:54

Jeg studerte dette nermere og fann en stiv plastslange som går rett inn på insugsmanifoilen, den hadde flere enveisventiler, ser ut som det er denne slangen som skaper vakumet til bremsekraftforsterkeren, er det denne slangen man skal koble seg på med en T ledd for å få rette trykk/vakumet til en turbotrykkmåler ? Håper noen tar seg tid å hjelpe en stakkar med dette :)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Turbotrykkmåler 93 SE

Legg inn av Henrik N449 » 22 apr 2008, 23:05

magician6630 skrev:Jeg kjøpte meg en turbotrykk måler fra speedparts, fikk litt problem med hvor jeg skal koble T stykket inn i motorommet, koblet meg på en tynn vakumslange som går fra insugsmanifolen, retteresagt oppe på spjeldet, kan dette vere riktig, får litt utslag på den, men den går ikke i vakum minus kan man si, og den lader på 0.6 bar på det meste, bilen skal vere trimmet til 185 hester skulle jeg ikke hatt meir trykk på turboen da? Kan det steme jeg ha koblet måleren riktig? Noen som har bilder? :?
Hvor mye vakum har du på tomgang? 0.6 hørtes ikke så gærent ut det, har ikke korekte tall i hodet men...
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

magician6630
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 29 des 2007, 20:47
Medlemsnummer: N1271
Navn: Roger Johansen
Bil: Saab 93 SE 2.0t 2002
Sted: Leirvik i Sogn

Re: Turbotrykkmåler 93 SE

Legg inn av magician6630 » 22 apr 2008, 23:31

Den ligger i null på tomgang, går ikke i minus, jeg har muligens koblet meg på feil slange, får ca 0.6 bar med pådrag, men ingen den får en vakum puls av og til, kan se ut til den nett , går mot vakum med det samme jeg gir gass og så fer den opp på trykk siden, jeg koblet meg på en tynn gummislange som går inn ca midt på spjeldet, den slamgen går videre til en eletrisk dippedutt men enda to slanger på som står festet på torpedoveggen.
Jeg må muligens skifte til et annet rør slange?
Noen som har en formening om dette?

Svar