Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 30 apr 2004, 08:52
9-5,2.3 ltt 98 mod. Ved oppstart ryker det blått fra eksospotta bak, men gir seg etter 3-4 sek ? Har ikke lagt merke til det før nå. Jeg vet at vevhusventilasjonen har vært skiftet på den, men kan det være turboen som begynner å klikke nå ?

(km :121000)
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 30 apr 2004, 09:17
olewa skrev:9-5,2.3 ltt 98 mod. Ved oppstart ryker det blått fra eksospotta bak, men gir seg etter 3-4 sek ? Har ikke lagt merke til det før nå. Jeg vet at vevhusventilasjonen har vært skiftet på den, men kan det være turboen som begynner å klikke nå ?

(km :121000)
blåer det når du kjører, eller er det bare ved oppstart?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Øystein Strøm N141
- 2.0 bar

- Innlegg: 666
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 141
- Navn: Øystein Strøm
- Bil: Saab 9-3 SS 2,0t
- Sted: Råde
Legg inn
av Øystein Strøm N141 » 30 apr 2004, 10:12
olewa skrev:9-5,2.3 ltt 98 mod. Ved oppstart ryker det blått fra eksospotta bak, men gir seg etter 3-4 sek ? Har ikke lagt merke til det før nå. Jeg vet at vevhusventilasjonen har vært skiftet på den, men kan det være turboen som begynner å klikke nå ?

(km :121000)
Kan jo være det, men jeg er ikke noen mekaniker

-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 30 apr 2004, 11:00
Det er bare ved oppstart så vidt jeg har lagt merke til enda... alle tips mottas med takk !!!
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 30 apr 2004, 12:06
pleier jo å være noe tull med turboen ved blårøyk. men rart det ikke er ved kjøring også syntes jeg.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Lars H N40
- 0.7 bar

- Innlegg: 149
- Registrert: 08 mar 2003, 01:00
- Sted: Lørenskog
Legg inn
av Lars H N40 » 30 apr 2004, 22:13
Olewa,
du har en 98 model og de fleste av disse bilene var inne for det som ble kalt "blårøyk kampanjen".
Hvis denne er tatt står det preget på et skilt i motorrommet.
Feilen til denne blå/svarte røyken ble forårsaket bl.a. av en liten billig ventil, pluss noe annet også.
Ta deg en tur innom et bra SAAB verksted så finner du ut hva problemet kan være.
Ole i Speedparts Norge kan også ha greie på dette. Ta kontakt med ham, særlig hvis du trenger en ny turbo.
OG LYKKE TIL.
Lars
-
olewa
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 02 jul 2003, 01:00
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av olewa » 01 mai 2004, 12:10
Lars H, dette var et godt tips som jeg skal (og må) følge opp.
Synes det kan være rart hvis en turbo ikke holder mer enn ca 120" km...
Skal ta kontakt med Ole i Speedparts litt senere.