Side 1 av 1

Feil innpress? Oppdatert med bilder

Lagt inn: 26 apr 2008, 10:53
av untouch4ble N1021
I går leverte jeg inn bilen til Eu-godkjenning pluss noen små ting som måtte fikses pga den skulle bli godkjent. Bla. nye skiver, klosser og kalippere. I den god tro at bilen ble ferdig i går fikk jeg en telefon om at bilen sto bom fast, altså felgene hadde feil impress og hjulet gikk ikke rundt :?:

De påstå at de som solgte meg felgene ikke har peiling på bil. Jeg ble forfjamset over hele situasjonen og paff. Ettersom dette skjedde i går ettermiddagen står fortsatt bilen min der(DinBil Trondh.) De presiserte også flere ganger at felgene var uorginale.
De jeg kjøpte felgene av(Speedparts) sier at felgen skal passe og at det er rett impress. Noe som jeg også egentlig forstår ettersom den passet på før bytte??
Må også legge til at det som sto på før bytte var orginalt(av skiver og klosser m.m).

Hva er det som skjer egentlig? Kan dette skje?
:?

Re: Feil impress?

Lagt inn: 26 apr 2008, 11:52
av steff
jeg syns det høres ut som at det er verkstedet som har kødda det til her.. for jeg er ganske sikker på at speedparts ikke Holder på sånn med oss i STCN! det kan jo værra at de som har bytta tinga på bilen har kjøpt det uorginalt.? jeg veit ikke helt jeg... :?

Re: Feil impress?

Lagt inn: 26 apr 2008, 12:07
av Eirik N396
Vet ikke helt om jeg forstod deg riktig nå :shock:

Felgene dine har fungert fint til nå. Og når du nå har levert den inn til Din Bil for å skifte bremser, kan bilen plutselig ikke rikkes fra verkstedet? Dette må vel være en feil gjort av verkstedet?! Om innpresset hadde vært skikkelig galt, ville du jo fått et problem med å kjøre med de felgene. Men de har jo fungert til nå, så da skal det jo ikke være noe problem :roll:

Re: Feil impress?

Lagt inn: 26 apr 2008, 13:05
av Skaten N671
Eirik N396 skrev:Felgene dine har fungert fint til nå. Og når du nå har levert den inn til Din Bil for å skifte bremser, kan bilen plutselig ikke rikkes fra verkstedet? Dette må vel være en feil gjort av verkstedet?! Om innpresset hadde vært skikkelig galt, ville du jo fått et problem med å kjøre med de felgene. Men de har jo fungert til nå, så da skal det jo ikke være noe problem :roll:

Var sjølv borti dette på ein bil eg skifta bremser på. Etter bremseskifte, gjekk ikkje hjula rundt pga felgane tok borti kalipper. På den skifta eg berre skiver/klossar. Men pga det, bygger kalipper meir ut, slik at den kjem nærmare felgen. Og ved feil type felg kan dette skje....


Vegard

Re: Feil impress?

Lagt inn: 27 apr 2008, 00:09
av untouch4ble N1021
Vegard Skaten skrev:
Eirik N396 skrev:Felgene dine har fungert fint til nå. Og når du nå har levert den inn til Din Bil for å skifte bremser, kan bilen plutselig ikke rikkes fra verkstedet? Dette må vel være en feil gjort av verkstedet?! Om innpresset hadde vært skikkelig galt, ville du jo fått et problem med å kjøre med de felgene. Men de har jo fungert til nå, så da skal det jo ikke være noe problem :roll:

Var sjølv borti dette på ein bil eg skifta bremser på. Etter bremseskifte, gjekk ikkje hjula rundt pga felgane tok borti kalipper. På den skifta eg berre skiver/klossar. Men pga det, bygger kalipper meir ut, slik at den kjem nærmare felgen. Og ved feil type felg kan dette skje....


Vegard

Ja det var det de sa, men de mente også at det var feil impress. Noen som kan forklare meg hva impress er? Og hva som er rett impress på min bil?(ng900s) Husker Bent snakket om et tall, men selvfølgelig husker jeg jo ikke det :roll:

Re: Feil impress?

Lagt inn: 27 apr 2008, 00:13
av Johan N828
Bredde på det felger sitter intill med bolter som fester. Med andre ord, hvor langt inn felgen går. Hva med spacer??

//J

Re: Feil impress?

Lagt inn: 27 apr 2008, 00:17
av Eirik N396
Vegard har naturligvis helt rett.

Her er en figur som sikkert kan hjelpe deg å forstå innpress(offset) :
Bilde

Re: Feil impress?

Lagt inn: 27 apr 2008, 11:07
av Ingvar N629
Innpress (ikke impress) er et mål i millimeter på hvor langt senter av felgen (wheel center line på skissen til Eirik) er innenfor anleggsflaten mot navet. For stor innpress kan gjøre at innsiden av hjulet tar borti fjørbein, innerskjermkanter osv, eller så ekstremt som her at felgen tar borti kaliper. For liten innpress kan gjøre at hjulet stikker utenfor skjermbue. I forhold til lovverket kan man maks endre sporvidden med 15 mm, dvs maks 7,5 mm pr side. Innpress står ofte på innsida av felgen, da står det ET og et tosifra tall.

Re: Feil impress?

Lagt inn: 28 apr 2008, 09:38
av untouch4ble N1021
Da har jeg kjørt vinterdekken innover, og de har lagt om for meg, slik at jeg fikk bilen tilbake. Det er på millimeteren at de ikke passer, kjøpte meg sånn billig spacer på Biltema for å teste, 3mm spacer og "god" klaring.

De har også kjørt med felgene når kalippern tok borti :evil: Er det virkelig mulig? Se bilder for skade(dette så jeg når jeg kom hjem). Jeg har ikke skiftet så mange bremser osv i midt korte liv, men selv jeg ruller jo hjulet rundt når jeg har skiftet for å teste at alt fungerer. Og når jeg gjør det her hjemme nå, så kjenner/ser jeg at den tar borti så vidt. Det er vel ikke vanlig prosedyre at man skifter felger, senker bilen og kjører uten at man sjekker at hjulene går rundt som de skal?



Bilde


Bilde




Edit: Endret topicen slik at det ble innpress, i stedet for impress :oops:

Re: Feil innpress? Oppdatert med bilder

Lagt inn: 28 apr 2008, 23:36
av Henrik N449
tja, jeg regner hvertal ikke med at hjula tar borti kalipperen når jeg har bytta bremser, så kunne fint gjort samme feilen selv.

men det er ergelig, er det den cm-tykke stripa på felgen der? :|
Og hva står det på innpresset, 50?!

Re: Feil innpress? Oppdatert med bilder

Lagt inn: 28 apr 2008, 23:49
av Ingvar N629
Om det er innpress på 50 så er det jo faktisk bare en millimeter unna original, så det er iallfall lovlig, selv om det ikke passer. Tror ikke mange hadde tenkt over at de ikke kunne passe, er iallfall ikke innpressen sin skyld alene, heller tjukke eiker eller bred felgkant.

Men er det 112 som står der, har du 5x112 i boltsirkel på felgene? Navet har jo 5x110, ble de levert med slingrebolter? Går det gjennom EU-kontroll da, de har tydeligvis ikke kommentert det på Din Bil, men...

Re: Feil innpress? Oppdatert med bilder

Lagt inn: 29 apr 2008, 08:57
av KongerudN344
Henrik N449 skrev:tja, jeg regner hvertal ikke med at hjula tar borti kalipperen når jeg har bytta bremser, så kunne fint gjort samme feilen selv.
Hadde jeg også glatt fiksa! Så syntes ikke at verkstedet har gjort noen voldsom feil her....

Re: Feil innpress? Oppdatert med bilder

Lagt inn: 29 apr 2008, 11:09
av untouch4ble N1021
KongerudN344 skrev:
Henrik N449 skrev:tja, jeg regner hvertal ikke med at hjula tar borti kalipperen når jeg har bytta bremser, så kunne fint gjort samme feilen selv.
Hadde jeg også glatt fiksa! Så syntes ikke at verkstedet har gjort noen voldsom feil her....
Nei, så lenge det står på orginalfelger, eller stålfelger. Men jeg hadde no sjekka om alt gikk rundt som det skal hvis det sto på noen "store" felger.


Ingvar N629 skrev:Om det er innpress på 50 så er det jo faktisk bare en millimeter unna original, så det er iallfall lovlig, selv om det ikke passer. Tror ikke mange hadde tenkt over at de ikke kunne passe, er iallfall ikke innpressen sin skyld alene, heller tjukke eiker eller bred felgkant.

Men er det 112 som står der, har du 5x112 i boltsirkel på felgene? Navet har jo 5x110, ble de levert med slingrebolter? Går det gjennom EU-kontroll da, de har tydeligvis ikke kommentert det på Din Bil, men...
Vet ikke helt innpresset, men det sto 50 et eller annet inni felgen ja. Boltsirkelen vet jeg ikke, har egentlig ikke så my peiling. Synes å huske at det sto 112 der en plass ja. Slingrebolter? Hva er det? :oops:

Re: Feil innpress? Oppdatert med bilder

Lagt inn: 29 apr 2008, 11:12
av Eirik N396
slingrebolter
viewtopic.php?f=12&t=15372" onclick="window.open(this.href);return false;

Se i felgen igjen, offset/innpress står nok som ET.