Side 1 av 1
saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 02 mai 2008, 12:58
av tiurn
lyst til å kjøpe en bil av ovennevte type, er det her noe spesielt å se etter....? Hvordan er disse bilene med tanke på elektriske feil, siden de ofte er spekket med utstyr:-)med tanke på rust osv... Hvilken motorstr kan dere anbefale og ikke minst er det noe forskjeller på årsmodeller, noen som bør styres unna?
Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 03 mai 2008, 00:23
av Edward N812
elektriske feil har jeg enda ikke fått erfart mye av, bortsett fra at lyset i bryterne mine driver å forsvinner hele tiden

takluka mi tok kvelden her om dagen, og jeg prøvde jevnlig å trykke på knappen hver dag. plutselig i går funka den igjen.
hører heller ikke om my el.feil på disse bilene..
har aldri kjørt noe annet enn 9000 2.3 turboer, så jeg vet ikke hvordan de er i forhold til 9000 2.0 turboer. men jeg har kjørt et par ng900 2.0 turboer, og forskjeller i moment er vel så merkbar.. jeg mener at når du først skal kjøpe deg en bil med mulighet til å ha en 2.3 liter, så kjøp det (om motor er en stor prioritet), det vil ikke gi et hopp i pris, siden bilene er så gamle uansett.
trenger du ikke så mye dilldall og utstyr, velg en CS, ikke en CSE, hehehe. det gjorde jeg. en VIKTIG ting: samma hvor fristende det kan være å ha mest mulig utstyr, styr unna traction control, kalt TCS på saaber.
kjøp en 9000 turbo fra 94 og oppover. alle de mest vitale delene ble opgradert i -94, bla fikk man korttopp, bedre girkasse, mer omfattende styresystem, deler som er både billigere og lettere å få tak i osv. -93 kan gå, men slettes ikke ideelt, det har jeg fått oppleve. under 93 får du ikke mye valuta for pengene om du har planer om trim.
når jeg tenker meg om fantes kanskje ikke cse i 93? vet det ikke fantes i 92, da cs karosseriet kom. dette får noen andre svare på.. velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler

Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 03 mai 2008, 09:17
av tiurn
Takk for mange gode tips!!
Hva er i hovedsak forskjellen på en cs og en cse? Og hvor mye bruker din 2.3 cs på blanda kjøring feks?
Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 03 mai 2008, 18:06
av Edward N812
forskjellen er utstyrsnivået. det er vanligere å finne cruisecontrol, stor kjørecomputer, klima, skinn og sånn på en cse

pluss at jeg trooor det er vanligere for en cse å ha den vanlige spoileren også, hvilket er et must!
ved blanda kjøring ville bilen min brukt greit under literen i alle fall. er nede i 0.7 på langkjøring. men forbruket ligger stort sett på 1.2 utifra kjørecomputeren, men den skal man ikke stole helt på selvsagt.
jeg tror det samme gjelder for 9000 som med 9-5, at 2.3 literen gjerne bruker mindre bensin på langkjøring, da den har mer moment, så du trenger ikke gire og gasse på så mye for å aksellere eller opprettholde farta di

Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 03 mai 2008, 19:10
av tiurn
oii, 1,2 var mye, hva slags kjøring er dette? Skal bruke den mye som jobb bil med mye småkjøring, spørs om den blir i dyreste laget da? Men får jeg latt en lantur på tanken så kansje den kan gå på under literen?
Hadde vært råkult med en slik bil

Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 03 mai 2008, 19:40
av Stian9k
Tja... min går på 0.8-0.9 på normal småkjøring.
Typisk til og fra jobb, innom på butikken osv.
Nede i 0.7 på langkjøring.
Men det er klart.. Det er *mulig* å få den til å bruke mer.... mye mer!
Nydelig bil å kjøre langt i!
Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 03 mai 2008, 21:01
av Edward N812
jeg kjører sånn med bilen at jeg har det litt gøy, men så den overlever bruken med god margin. jeg liker veldig godt å være førstemann ut av lyskrysset, men jeg liker ikke å ligge og cruise i andre gir og speide etter folk jeg kan dragrace
sånn kjøring!
Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 03 mai 2008, 21:06
av rolfi
Edward N812 skrev:jeg kjører sånn med bilen at jeg har det litt gøy, men så den overlever bruken med god margin. jeg liker veldig godt å være førstemann ut av lyskrysset, men jeg liker ikke å ligge og cruise i andre gir og speide etter folk jeg kan dragrace
sånn kjøring!
klamper bare i bånn om det skulle være noe

så girer den når det trengs. kan eventuelt klemme inn S i lyskryss

Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 04 mai 2008, 20:14
av Peter
Edward N812 skrev:velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler

Jeg har begge deler

og det har vell Danie også.
Jeg har også 2,3T (aero) og min går sjeldent over litern ifølge kjørekomputer, da skal jeg grisekjøre myyye, og på langkjøring så ligger den på ca 0,7
Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 04 mai 2008, 20:55
av kenny n277
jeg har en 9000 cs 2,0ltt 96mod med automat, den bruker mellom 0,9 og 1,2 på små kjøring, oppgradert med BSR steg 3(da trenger du ikke 2,3) veldig fornøyd med denne bilen, meget godt kjøp selv om jeg fikk en som er noe kjip på utstyr.
kan anbefale en sånn..
Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 05 mai 2008, 11:32
av Edward N812
Peter skrev:Edward N812 skrev:velger du forresten en cs, så står det mellom AC/klima og takluke.. du får IKKE begge deler

Jeg har begge deler

og det har vell Danie også.
Jeg har også 2,3T (aero) og min går sjeldent over litern ifølge kjørekomputer, da skal jeg grisekjøre myyye, og på langkjøring så ligger den på ca 0,7
men du har jo verken cs eller cse da mister!

og daniel sin er ombygd
og jeg mente ikke cs-karosseriet, jeg mente cs-utstyrspakke... cse kan jo godt hende har både og, det vet jeg ikke.
Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 06 mai 2008, 10:01
av Gunnar N326
Edward N812 skrev:
og jeg mente ikke cs-karosseriet, jeg mente cs-utstyrspakke... cse kan jo godt hende har både og, det vet jeg ikke.
Rotekopp!

CS
er jo karosseriet! Utstyrs"pakken" er "E", derav CS og CSE. Du kunne jo også velge mye av utstyret til din CS, dersom du av en ellerannen grunn ikke ville spandere hele "E"-en på din nye 9000, derfor finnes det CS'er med ACC og CC, for eksempel. En CSE har CC(cruise control), ACC, (automatic climate control) og el-antenne. Kommer ikke på mere i farten...

Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 06 mai 2008, 11:03
av Edward N812
det er akkurat det jeg sier jo gunnar! når du kjøper en aero som peter har, så er utstyrspakken din "aero", ikke en cs (som bare kjennetegner karosseriet) eller en cse. derfor nevnte jeg at petter sin bil ikke gjelder, da den er topputrustet enten du vil eller ei. er redd det bare er du som misforstår her
jeg vet du kunne velge mye utstyr til en cs, men som du sier hadde den ikke like mye som standard. blant annet var det ikke en mulighet å ha både takluke og ac eller acc. og dessuten måtte den ha en av delene, altså takluke eller en form for kaldluft.
tror at grunnen til at du misforstår er at jeg betegner CS som en utstyrspakke.. det sier jeg rett og slett fordi det kjennetegner hvor lite utstyr det er i utgangspunktet, selv om det egentlig bare skal kjennetegne karosseriet.
Re: saab 9000 turbo cse
Lagt inn: 06 mai 2008, 11:35
av Gunnar N326
Edward N812 skrev:det er akkurat det jeg sier jo gunnar!
...tror at grunnen til at du misforstår er at jeg betegner CS som en utstyrspakke.. det sier jeg rett og slett fordi det kjennetegner hvor lite utstyr det er i utgangspunktet, selv om det egentlig bare skal kjennetegne karosseriet.
Da er vi på linje!
