Bilen fusker noe sinnsykt. 9k Turbo 88mod.
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
Bilen fusker noe sinnsykt. 9k Turbo 88mod.
å må jeg prøve å finne ut hva som feiler bilen min.
Skal prøve å beskrive problemet:
- Når den er kald går den ikke på tomgang og jager noe sinnsykt på turtallet opp og ned heletiden.
- når den har blitt varm stopper den ihvertfall ikke på tomgang, men jager enda på turtallet.
- Når jeg girpå så hakker bilen veldig mye og skyter svartrøyk.
- kjører jeg feks i 2 giret ganske sakte så hopper hele bilen framover, virker som at motoren er helt løs framme i motorrommet,men det er den ikke.
- bilen bruker MYE bensin 1.5-2L på mila på langkjøring
- bilen går MYE!! bedre når den er kald, enn når den er varm.
- Vakum slanger hopper av (tyder på at det er alt for mye trykk i vakuumet?)
- Bar måleren som er satt på beveger seg heletiden når bilen står på tomgang, går opp og ned.
Det jeg har prøvd er: skiftet plugger, annen Luftmengdemåler, skiftet og sjekket vakumslanger, Trykkvakta er skiftet. GLT er sjekket , sikringer er sjekket.
Slik har det vært helt siden jeg kjøpte bilen, så det er ikke noe som har kjedd i det siste, men har liksom blitt værre.
- Litt info om hva som er gjort med bilen: Chippet, 3" effektanlegg og åpent powerfilter kjører på 0.8bars ladetrykk.
Håper virkelig det er noen som kan ha noen tips om hva det kan være som feiler bilen.
Skal prøve å beskrive problemet:
- Når den er kald går den ikke på tomgang og jager noe sinnsykt på turtallet opp og ned heletiden.
- når den har blitt varm stopper den ihvertfall ikke på tomgang, men jager enda på turtallet.
- Når jeg girpå så hakker bilen veldig mye og skyter svartrøyk.
- kjører jeg feks i 2 giret ganske sakte så hopper hele bilen framover, virker som at motoren er helt løs framme i motorrommet,men det er den ikke.
- bilen bruker MYE bensin 1.5-2L på mila på langkjøring
- bilen går MYE!! bedre når den er kald, enn når den er varm.
- Vakum slanger hopper av (tyder på at det er alt for mye trykk i vakuumet?)
- Bar måleren som er satt på beveger seg heletiden når bilen står på tomgang, går opp og ned.
Det jeg har prøvd er: skiftet plugger, annen Luftmengdemåler, skiftet og sjekket vakumslanger, Trykkvakta er skiftet. GLT er sjekket , sikringer er sjekket.
Slik har det vært helt siden jeg kjøpte bilen, så det er ikke noe som har kjedd i det siste, men har liksom blitt værre.
- Litt info om hva som er gjort med bilen: Chippet, 3" effektanlegg og åpent powerfilter kjører på 0.8bars ladetrykk.
Håper virkelig det er noen som kan ha noen tips om hva det kan være som feiler bilen.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Bilen fusker noe sinnsykt. 9k Turbo 88mod.
Får du lys i check engine lampa?
25 Year anniversary of Saab 9000
-
- 2.0 bar
Nope, ikke noe varsel lamper eller lignede som lyser.Eirik skrev:Får du lys i check engine lampa?
tror ikke jeg har en "check engine" lampe på min bil engang?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Vet ikke av noen biler med innsprut som ikke har varslingslampe. Så det har du nok, om det ikke i tillegg er påkrevd(?).Larisss skrev:Nope, ikke noe varsel lamper eller lignede som lyser.Eirik skrev:Får du lys i check engine lampa?
Det første jef vil anbefale deg er å få tak i orginalhjernen, og gjøre det nødvendige symptombaserte feilsøk etter det. Få skifta den pæra i varslingslampa di, feilsøk veivakselgiver, oksygensensor, temperaturgiver, tomgangssystem, turbo osv osv...
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Få skifta den pæra i varslingslampa di,Haaka skrev:Vet ikke av noen biler med innsprut som ikke har varslingslampe. Så det har du nok, om det ikke i tillegg er påkrevd(?).Larisss skrev:Nope, ikke noe varsel lamper eller lignede som lyser.Eirik skrev:Får du lys i check engine lampa?
På min 1990 9000 så er det en egen krets med sikring som styrer "engine check" programmet. Mener det er sikring nr 23.
Kan være den som er gått. Når programmet virker blinker check engine lampen ett antall ganger. Det er flere på forumet som kan slå opp hva feilmeldingen betyr. Eller kjør innom ett Saabverksted og hør om de kan lese av "hjernen".
"Min" Saabforhandler i Larvik tok ikke noe for avlesningsjobben.
"Alt" fra totakt til turbo
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Larisss skrev:alt for mye trykk i vakuumet

du ser jo selv på turbotrykksmåleren din om du har for høyt trykk.. er det ikke for høyt trykk så må du bytte slangene dine, fordi de da er så morkne at dem ikke lenger klemmer om niplene sine, hehe
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 2.0 bar
Begynte å stile på tenninga i dag, bilen ble mye bedre på tomgangen og den går utrolig mye bedre nå, begynte å lade 1.5Bar i stedet for 0.8Bar som den skal gjøre, tipper jeg må stille ned litt på det da:P
Men bilen skyter veldig mye i potta når jeg slipper gassen, så tenninga må sikkert finjusteres.
hvordan er beste måte å stille inn tenninga på? Noen som gidder forklare?
Men bilen skyter veldig mye i potta når jeg slipper gassen, så tenninga må sikkert finjusteres.
hvordan er beste måte å stille inn tenninga på? Noen som gidder forklare?
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
Jo må nok få tak i en sånn lampe i morgen, men har så lyst til å fikse i dag:P..Daniel N683 skrev:Har du ikke tenningslampe da? Koster bare et par-tre hundre på biltema/mekonomen
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
Jo kjenner 2stk, ene personen var borte andre personen fant den ikke.Daniel N683 skrev:Kjenner du ingen i nærheten som har en du kan låne en liten stund da?
Saab 9-5 Aero, 2001mod