Side 1 av 2
Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 09:34
av Erik N823
Jeg har en en 1999 9-3 med lavtrykksturbo (125' km, T5, 154 hk), ingen modifiseringer er gjort på bilen. Har hatt bilen i omlag halvannet år nå, og er egentlig godt fornøyd, selv om det nok er på tide å oppgradere chassiset.
Men ... Jeg synes bilen er daff. Sett i forhold til min gode gamle og900 2,1 16V, må jeg jobbe mer med girspaken nå enn før. Var f.eks. ute og kjørte i de undersjøiske tunnelene på Trøndelagskysten i helgen, og da måtte jeg slite for å holde følge med en sur Mitsubishi Charisma.
Er disse lavtrykksturboene så daffe originalt?
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 10:51
av Gunnar N326
Erik N823 skrev:Jeg har en en 1999 9-3 med lavtrykksturbo (125' km, T5, 154 hk), ingen modifiseringer er gjort på bilen. ...........
Er disse lavtrykksturboene så daffe originalt?
Kan jeg umulig tro! Ikke engang en 9-5 2,0t er så dau som det du beskriver her!
Har du full kontroll på vedlikeholdet? Plugger, luftfilter, vakuumslanger er i orden? Bensinfilter skiftet? Er vel rundt 100 000 - 120 000km det skal skiftes, er 110 000km på 9-5'en min iallfall.. Sjekk også om eksosanlegget er tett! Kan rase innvendig, selv om det er helt og fint utvendig!

Skjedde på min 9000 2,3ltt, den var alvorlig dau, til jeg fikk bytta bakre potte, da kom det seg ja..

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 13:48
av Erik N823
Bilen er normalt vedlikeholdt. Har riktignok ikke sjekket eksosanlegg eller bensinfilter, men har hatt bilen på 110' km service for ikke så alt for lenge siden.
Får vel gå over bilen snart, ja ...
Mulig det bare er jeg som er rar også. Godt mulig faktisk.
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 14:14
av Paradigm N558
Utover det er det helt utrolig hva en 4-5000 kr. og en tur til Speedparts kan gjøre

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 15:54
av Ingvar N629
Kan jo sjekke noe så enkelt som at wg-staget ikke har hoppet av.
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 17:18
av Erik N823
Ingvar N629 skrev:Kan jo sjekke noe så enkelt som at wg-staget ikke har hoppet av.
Har sjekket wastegatestaget, det sitter der det skal. For å se om det var noen forskjell kjørte jeg en liten strekning med staget av, da gikk det hvertfall trått.
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 17:26
av Ingvar N629
Og wg åpner ved korrekt trykk?
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 17:47
av Erik N823
Ingvar N629 skrev:Og wg åpner ved korrekt trykk?
Det vites desverre ikke, har ikke turbotrykkmåler.
Du tenker her på om wg åpner for tidlig? Er dette sannsynlig for min bil som bare går på grunnladetrykk?
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 06 mai 2008, 22:44
av Ingvar N629
Poenget er at uansett så må wg-stanga være rett innstilt, er jo kun det som bestemmer ladetrykket på bilen din.
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 14 mai 2008, 14:54
av Erik N823
Var på Biltema og kjøpte en ladetrykksmåler, slik at jeg kunne få sjekket ladetrykket. Ved fullgassakselerasjon på tredje gir ladet den ca 0,3 bar, og såvidt over 0,3 bar ved fullgassakselerasjon i femte gir. Vakumet på tomgang var ca 0,6 bar.
Hvordan stemmer disse tallene? Er GLT lav, eller spiller dette avviket liten rolle?
Var innom Tor her en dag og fikk sjekket opp vakumslanger wg-stag o.l. (takk for hjelpen, Tor). Fikk høre at høy utveksling også bidrar til at bilen virker ''dau''
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 14 mai 2008, 17:39
av Tor N12
Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig den måleren er men du skal vel normalt ha ca 0.4-0.45 i GLT på den der.
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 14 mai 2008, 17:59
av doo-kie
Jeg ville ikke stolt blindt på biltema måleren.. Hørt om folk som har kjøpt dyre turbotrykksmålere og disse viste 0,1-0,3 bar feil... Så tror du skulle ha testet trykket i måleren og sett at det var rett! hvis den viser 0,3 og den skal lade 0,4 kan de jo hjende alt er som det skal

bare biltema måleren som har litt dårlig tolleranse..
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 14 mai 2008, 18:03
av Erik N823
Hehe, det var det med nøyaktigheten da. Byggekvaliteten på den ser OK ut, men vet aldri. Hva er egentlig å anbefale av ladetrykksmålere? Er det f.eks. mulig å bruke manometere fra Tess e.l.?
Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 15 mai 2008, 17:50
av matrox N522
De fra Tess er som oftest dyre (og absolutt mest nøyaktig?), men de fra maptun, speedparts og de kara der er mer enn nøyaktige nok
Om du ikke velger fra nederste hylle da

Re: Sløv 9-3 med lavtrykksturbo
Lagt inn: 20 mai 2008, 16:32
av Erik N823
Tor N12 skrev:Nå vet jeg ikke hvor nøyaktig den måleren er men du skal vel normalt ha ca 0.4-0.45 i GLT på den der.
Begynner ikke å stille på noe på bakgrunn av Biltema-måleren. Skal ha bilen på service snart, så de får sjekke det opp da...
Men dette eventuelle avviket på omlag 1 bar, vil det merkes noe nevneverdig?