Side 1 av 1

Tåler en LMM trykk?

Lagt inn: 09 mai 2008, 00:07
av EdHunter N815
Nå, dette er jo egneltig en tråd om åpen dumpventil, men med en litt ny vinkling. ;)

Jeg har hørt fra en volvokjørende kamerat av meg at trikset med å montere åpen dump på biler med LMM er å sette dumpen før denne. Dette medfører så klart at LMM må flyttes til trykksiden. Rent teoretisk sett skal det jo ikke ha noen betydning for luftmålingen, det går jo like mye luft forbi etter som før turboen, bare at trykket øker etter. Jeg antar at årsaken for plasseringen før turboen er rent praktiske, da det er lettere å montere og mindre kostbart med slanger og koblinger på vacumsiden enn på trykksiden.

Spørsmålet er så enkelt som så; tåler en Saab LMM å flyttes til trykksiden, og vil den fungere som den skal der?

Før noen begynner å messe, jeg skal ikke sette dump på 9-5en. Derimot står det nå en 9000 CD 2,0 turbo i verkstedet, som snart er klar for oppstart med sin nyervervede turbomaskin. Dette skal bli en såkalt "herjebil", så det er ikke så veldig farlig om jeg eksperimenterer litt. :)

Re: Tåler en LMM trykk?

Lagt inn: 09 mai 2008, 00:24
av Saab900STCR
Teoretiskt sett så ska det fungera, men jag är inte säker på att dem lmm tål trycksättning.
Men du får pröva å finna det ut! :lol:

Mvh

Re: Tåler en LMM trykk?

Lagt inn: 09 mai 2008, 09:55
av Ronny_N169
Det fungerer nok på en Volvo fordi den har luftmengdemåler og ikke luftmassemåler som på Saaben. Luftmassen er jo avhengig av tempraturen på innsugsluften, og den vil jo etter turboen være mye høyere enn føre, uansett hvor god IC du har. resultatet vil vel være for mager bensinblanding ved trykk, men på den annen side, så går jo LH systemen over til å være delvis turtallstyrt etterhvert som dette øker. Har sett 9000 med dette hvor det tilsynelatende fungerer ok.