Side 1 av 4

9K går urent-fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 28 mai 2008, 15:25
av Saabfan
Som topic sier, bilen går ikke rent. Ikke lenge siden jeg byttet til plugger av riktig type BCPR et eller annet. De skal være av riktig type. Fikk låne en tennkasset av Tor, men det hjalp lite. Høres ut som bilen går på 3 sylindre nesten, minner litt om traktorlyd. Skal skru ut pluggene for å se hva de kan avsløre. Bilen rister litt ved pådrag og særlig ved lave turtall.

Men det sannsynligvis ikke plugger eller kassett. Så hva kan det være?

Det gjelder forresten signaturbilen.

Re: Biler går jævlig urent!

Lagt inn: 28 mai 2008, 15:50
av Kåre N900
Andre saab'er er ganske kresne på plugger, liker dårlig noe annet enn NGK. Hvis det er en 2.3 T skal du vel ha NGK BCPR7ES-11? Men aner jo ikke om du har turbo eller NA... :roll:

Re: Biler går jævlig urent!

Lagt inn: 28 mai 2008, 15:55
av Saabfan
2.0 uten turbo.

Tror det er de pluggene du nevner jeg har (NGK).

Re: Biler går jævlig urent!

Lagt inn: 28 mai 2008, 20:39
av Saabfan
Da har jeg vært nede i bilen og inspisert pluggene. Nr 4 og 3 ser bra ut, fint og tørt, samme med 1, men plugg nr 2 var fuktig og det så fuktig ut nede på stempelet i sylinderen.

Prøvde så å bytte 1 og 2. Da tørket plugg nr 1 (den som var fuktig først), og plugg 2 (som satt i hull 1 og var tørr) den ble fuktig. Det er altså ikke pluggene.

Oljen ser fin ut, det samme gjør kjølevann og eksos.

Skal prøve å kjøpe kompresjonstester.

Noen tips? Trenger bilen til å kjøre til oslo om ikke lenge så det haster litt å få dette i orden!

Mvh Marius

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 28 mai 2008, 21:59
av andreasnicolai
Først må jeg si at jeg har liten peiling på bil, men den ristingen ved pådrag og lave turtall minner om mine symptomer da jeg fikk rådebank. Jeg håper virkelig for din del at det ikke er det, men noen med bedre kunnskap kan kansje bekrefte eller avkrefte denne teorien?

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 28 mai 2008, 22:28
av Saabfan
Rådebank kan vel føre til liknende symptomer. Men den fuktige pluggen får jeg ikke helt til å stemme med rådebank... Eller er jeg helt på jordet nå?

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 28 mai 2008, 23:03
av Tor N12
Er ikke noe rådebank du har nei, det er rett og slett at den ikke forbrenner skikkelig... den går nok delvis på tre sylindre.

Sjekk kompresjonen du, ellers høres det jo ut som om du har en eller annen elektrisk feil som enten gjør at tennkassetten ikke fungerer som den skal eller som "spiser" tennkassetter :?

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 29 mai 2008, 09:04
av Saabfan
Elektrisk feil ja, (F***) det er jo ikke min sterkeste side å feilsøke T5 elektriske anlegg (!). Høres ut som en jævlig artig mekkejobb :upset:

Hvordan begynne?

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 29 mai 2008, 10:03
av Ingvar N629
Se nedi den sylinderen som får fuktig plugg, er det reinere nedi der enn i de andre så kan toppakningen ha gått.

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 29 mai 2008, 10:20
av Saabfan
Ser ikke akkurat noe renere ut nei. Dessuten er kjølevannet og oljen og eksosen helt fin. Og det lukta bensin da jeg tok ut den pluggen, så det er nok ikke kjølevann som gjør det fuktig, men uforbrent bensin.

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 29 mai 2008, 11:00
av Ingvar N629
Spørs om dysa henger da, enten det eller så tenner den ikke på den pluggen. Skru ut hele fuelrailen med dyser og kjør den på starteren, så ser du om dysa er åpen hele tida eller ikke. Funker den som vanlig så er det nok heller tenningsfeil, sjekk for kabelbrudd i ledningsnettet (sjekk med multimeter). Når jeg tenker meg om så har vel dette problemet kommet litt etter litt, hadde ikke du noe napping tidligere? Taler for dårlig kontakt et sted isåfall.

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 29 mai 2008, 11:06
av Saabfan
PLuggen virker OK, bytta om som beskrevet over og den funka fint i en annen sylinder. Allright - ut med fuelrail, kjøre på starter og se om dysa er åpen eller ikke. Den skal ikke være åpen hele tida så hvis den er det må den byttes eller kan den renses på noe vis?

Hvor skal jeg sjekke med multimeter? Hvilke ledniger osv - er jo MANGE. Hadde liknende symptomer som kom og gikk ja. Nappingen har alltid forsvunnet litt etterhvert før. På highwayen for eksempel som "kommer den seg" med et rykk og maler pent igjen. Men not anymore.

Mye jobb å skru ut fuelrail el?

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 29 mai 2008, 11:10
av Ingvar N629
Mener ikke at det er noe feil med pluggen, men at du har en elektrisk feil som gjør at DI'n ikke får signal om å tenne den pluggen. Finn et koblingsskjema på nettet e l og mål fra kontaktstykket på DI til kontakta på trionicboksen.

Om dysa di henger så er det ikke dermed sagt at det er selve dysa det er noe galt med... Kan være f eks kortslutning til jord på styresignalet til den dysa.

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 29 mai 2008, 11:38
av Saabfan
På kontaktstykket sitter det vel mange kontaktpinner (på DIn) og hull til disse (kontakten). Står det i koblingskjema hvilken av disse som går til hvilken plugg?

Og hvor sitter trionic-boksen :oops: ?

Re: Bilen går jævlig urent - fukt på plugg og stempel

Lagt inn: 29 mai 2008, 11:53
av Ingvar N629
Trionicboksen sitter i akvariet.

På DI'n så går pinne 6 til jord og pinne 10 er spenningsmatning.

Ledningene som går til Trionicboksen er som følger:
2 på DI -> 9 på trionicboksen
3 -> 10
4 -> 11
5 -> 12
7 -> 44
8 -> 17
9 -> 18

Mer detaljert hva de forskjellige er framgår ikke av skjemaet. Står sikkert under funksjonsbeskrivning i verkstedhåndboka om noen har...

Du må gjerne vri litt på kontakter og ledningsnett om du ikke finner feilen først, er vel sånn halvvies kontakt et sted om det er der feilen ligger.