Side 1 av 1

Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 10:56
av noname
Har søkt rundt her på nette å fant ut at jeg skulle ha NGk BCPR6E-11 på min 9-5 2.3T,men de pluggene som stod på hete NKG PFR6H10 og disse blei skiftet på en service jeg var på med bilen...Er dette samme type plugger eller er den ene en erstatning for den andre?

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 12:04
av noname
Ja som sagt er det ikke lett å bli klok på disse pluggene,har ringt litt rundt og fått bekreftet at jeg IKKE kan bruke NGK BCPR6E-11 på min bil,men kan bruke noen som heter NGK BCPR6ES-11 og etter det jeg fant ut stod den S`en for standar,så er dette samme pluggene??
De pluggene som stod i bilen NGK PFR6H10 var de jeg helst skulle bruke siden bilen er chippet og i den NGK katalogen jeg så i kunne man bruke noen plugger som hete BP6E disse var de samme som NGK PFR6H10
Så er det noen som kan fortelle meg med 110% sikkerhet hva slags plugger jeg skal bruke på bilen min?????

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 13:05
av Tor N12
Når du har en 9-5 som er trimmet så kan du med fordel bruke NGK BCPR7ES-11 (de må ikke hete 11 tilslutt men om de ikke gjør det så må du justere gnistgapet selv)

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 13:33
av Sondreot
Det er viktig at du har R i betegnelsen.. Uten R vil tennkassetten ryke ganske fort! BCPR7ES-11 er standard plugg på din bil. NGK PFR6H10 er pluggen som står i Aero, og ingenting i veien for at du kan bruke den. Kan være en fordel dersom du har trimma bil :lol:

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 17:03
av Hjelle, N6
Forskjellen er levetida.

PFR6H10 har eit bytteintervall iflg. SAAB på 60kkm, BCPR7ES-11 har eit intervall på 20kkm.
Sjølv foredreg eg å bytte pluggane på våren om eg køyrer med BCPR7ES-11, noko som klaffar bra med mellom 15 og 20kkm.

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 17:57
av Sondreot
Akkurat der er eg uenig.. Alle 9-5 med lpt (150 hk og 170 hk) fram til 2001 er levert med BCPR7ES-11 og BCPR6ES-11, forskjellen på disse to er jo kun varmeverdien, 7 på 2.0 og 6 på 2.3 visst eg husker rett. Ingen av disse bilene skal bytte plugger før på 50000km-service ifølge Saab's orginale serviceprogram. Det samme gjelder PFR6H10 som står på Aero. Deretter skal pluggene byttes hver 60000 km; 110, 170, 230..osv! På eldre modeller (900, 9000) kunne man velge plugger utfra ønsket levetid...

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 18:10
av Hjelle, N6
Tvilar sterkt på at en BCPR7ES-11 varer særlig mykje lengre på en 9-5 enn på ein 9000 for å seie det slik...

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 18:20
av Sondreot
Det er ikkje det samme å stå i en 9000 som i en 9-5. Stor forskjell på Trionic 5 og Trionic 7. Ifølge Saab varer disse pluggene 60000 km i en 9-5. Dersom bilen blir trimmet (saab-trim) med blant annet å bytte til røde dyser skal pluggene byttes hver 20000 km.

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 19:00
av Hjelle, N6
Det er naturligvis ein ting som kan ha innvirkning. No står det PFR6H10 i Aeroen min, tenkte å prøve den på BCPR7ES-11 når det er dags for skifte for å få brukt opp lageret. ;) Reknar då sjølvsagt med at intervallet for bytte til gå ned mot 9k-nivå.

Men for å hjelpe trådstartar, so kan vi vel konklurdere med at om han har trimma bil er det mulig å både bruke PFR6H10 og BCPR7ES-11, men levetida vil være lavare på BCPR7ES-11.

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 19:04
av Sondreot
Det er nok riktig å seie det på den måten ja :lol:

Re: Er ikke lett å bli klok på disse pluggene

Lagt inn: 03 jun 2008, 21:14
av noname
Takker å bukker,å herved var det bestilt ny plugger fra speedparts av typen BCPR7ES-11 det var det som de å sa som skulle stå på bilen uten untak å da trur jeg på det.