Side 1 av 1

Byttemotor 9-5

Lagt inn: 04 jun 2008, 23:53
av Emefve N1214
Har fått tak i en 2001 9-5 2,3t motor med 185 hk.
Vil jeg kunne bruke denne i min 2000 9-5 2,3 med 170 hk uten for mye hokus-pokus, eller er det bare å glemme, og heller lete til jeg får tak en motor med 170 hk? Hva er egentlig forskjellen på disse to motorene? Dersom det i det hele tatt går å bytte, må jeg da også bytte elektronikk og turbo etc?

Re: Byttemotor 9-5

Lagt inn: 04 jun 2008, 23:57
av Tor N12
Ingen problemer med å sette inn den motoren, det med effekten er bare hjernen til innsprøytninga som skiller.
Men Ingvar eller Kurt kan sikkert fortelle deg mere om det er andre ting som skiller mellom årsmodellene.

Re: Byttemotor 9-5

Lagt inn: 04 jun 2008, 23:59
av Ingvar N629
Det er ikke noe problem. Bytt til styreboksen og motorledningsnettet som forhåpentligvis fulgte med den nye motoren, så er du i mål. Men den nye styreboksen må programmeres inn med tech 2. Motorene er i seg selv temmelig like, men det er andre stempler og annerledes stempelkrone på den nyeste, og kompresjonsforholdet er ikke likt. Det er også annet innsug og andre dyser. Derfor skal du også bytte styreboks.

Re: Byttemotor 9-5

Lagt inn: 05 jun 2008, 09:47
av Kurt N597
Siden dette er en 2,3 liter ble de største endringene gjort fra 1999 til 2000. På 2 litern ble endringene gjort fra 2000 til 2001.
Det er viktig at du har styreboksen og ledningsnettet til den nye motoren, fordi det er noen endringer.
Innsuget er forskjellig pga en annen type MAP sensor, og trykkrøret mellom intercooler og spjellhuset pga en annen type temperatursensor. Innsugrøret til turboen er også forskjellig på 2000 og 2001 modellene.

Re: Byttemotor 9-5

Lagt inn: 05 jun 2008, 19:56
av Ingvar N629
Ja det er en 2,3, da er det samme komp uansett... 2,0 endret komp fra 00-01. Var det med å lese spørsmålet :oops: Men uansett så må du bytte ledningsnett og boks også.