Side 1 av 1

Forskjell på 9000 92mod og senere

Lagt inn: 05 jun 2008, 22:33
av elling
Skal å se på en saab 9000 92 mod 2,3 turbo (man gir). Men er usikker på hva som er forskjellen på denne og modellene etterpå. (kun modellene med 2,3 liter og turbo). Er det annen motorstyring etter 92 og evt er det greit å oppgradere dette dersom man er interessert i å ta ut litt ekstra fra motoren? Karosseriet og understell forøvrig er vel likt helt frem til 98 mod? Er det bedre rustbeskyttelse på de siste modellene? Forøvrig kjenner jeg godt til saab da jeg har to stk og900 (88 og 93 mod) som vil måtte vike plass for en evt 9000.

Knut
N210

Re: Forskjell på 9000 92mod og senere

Lagt inn: 05 jun 2008, 22:48
av na_X
Er DI på 92-modell, og den har langmotoren. I 93 så kom trionic-styringen (5.2), 94 så kom vel kortmotoren med annen girkasse og trionic 5.5. Med trionic så får man mappet slik at man utnytter hardwaren bedre, så skal man ta ut mest mulig så er vel det beste å bytte motorstyring også. Finner vel endel tråder på forumet fra før om hvordan man bytter ledningsnett og de andre tingene man trenger for å få dette til å fungere. De som er nyere enn 94 er vel også bedre med tanke på rust (halvgalvanisert elns), regner med noen retter på noe av dette om det er noe som er feil ihvertfall. :)

Re: Forskjell på 9000 92mod og senere

Lagt inn: 05 jun 2008, 22:51
av Tor N12
Det na_x sier stemmer.. kan vel også legge til at den girkassa som kom i 94 tåler mere enn de eldre...
Om du skal trimme så styr i allefall unna bilene med TCS.

Re: Forskjell på 9000 92mod og senere

Lagt inn: 06 jun 2008, 08:17
av elling
Hei
Takk for gode svar! Da dropper jeg det objektet og ser etter mod 94+. Kan evt legge inn forespørsel i forumet under Kjøp av biler i tilfelle det er noen som skal omsette en 9000.
Knut
N210