Side 1 av 2
Saab 900 Turbo - forsikring
Lagt inn: 16 jun 2008, 14:59
av Rambraut N1491
Hva er forsikringen på en slik bil for en 18åring?
Er snakk om en Saab 900 Turbo (kanskje intercooler) noen og 80 modell
Kom gjerne med andre tips til en saab turbo bil som førstebil, maks pris foreløbig er 14.000,- NOK.
- martin
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 15:03
av Paradigm N558
Om det er en 16v du går over til må du bytte dynamo og servopumpe og.
Ledningsnettet er bare å flytte over, det er mye lettere.
Motoren vil vel gå rett neddi ja.
Girkassen sitter godt fast med blokka egentlig, så ser ikke noe grunn til å sku den av motoren og flytte over.
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 15:06
av Rambraut N1491
Ok, men det skal ikke bli noe problem, fant en komplett Turbo Intercooler til delebil, så det årdner seg sikkert.
Men er det noen som vet om en ganske strøken 900 til ca 10-14.000,- så skrik ut!
Farge har vel egentlig ikke så veldig mye og si, men hvit er ikke en favoritt.
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 15:11
av na_X
Mulig at driv-verket må gjøres noe med, da man har de store og små klokkene på girkassen (dette kom ca. i 87) så donor-bil er det jo kjekt å ha (billig fra Sverige

). Ledningsnettet er forskjellig fra 8V og 16V, men ellers likt (trenger bare til APC-systemet som er eksternt).
Selv så gikk jeg fra en 85-modell gæsser til en 92-modell 16V LTT her, og betaler bare 400,- mer i året på forsikring. Så sjekk med forskjellige forsikrings-selskaper du, det kan lønne seg! Så går du like greit for en 900 turbo 16V som er 88 eller nyere med en gang, da får du den nye bolt-sirkelen med en gang og 16V er en mye mer stabil motor enn 8V.

Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 15:13
av Eirik N396
Paradigm N558 skrev:Om det er en 16v du går over til må du bytte dynamo og servopumpe og.
Ledningsnettet er bare å flytte over, det er mye lettere.
Motoren vil vel gå rett neddi ja.
Girkassen sitter godt fast med blokka egentlig, så ser ikke noe grunn til å sku den av motoren og flytte over.
Du trenger å skifte ledningsnett til innsprøytningen, og montere ledningsnett for APC-systemet.
Girkassen henger under motoren, så om du kjøper delebil har du jo den også. Det er bare å skifte om du vil, alle passer om hverandre, men det finnes ulike utvekslinger på disse.. Drivverket er ikke forskjellig på biler med og uten turbo, men det finnes skiller ut fra årsmodell, når det gjelder størrelse på medbringere.
Motor passer rett oppi, men om du går fra 8v til 16v må du sørge for å få med deg motorfestet på høyresida (i fartsretningen) da dette skiller.
Det er vel ikke strengt tatt nødvendig å bytte dynamo(?) men servopumpa må skiftes som paradigm sier. Begge disse sitter jo uansett på motoren, så om du får tak i komplett motor (eller enda bedre - komplett delebil) følger jo disse med uansett.
Regner med du er klar over at motorbyttet må godkjennes om det skal være lovlig

Men om jeg var deg ville jeg sjekket flere forsikringsselskaper, da jeg tror det skal være mulig å finne billigere forsikring enn som så!
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 15:15
av Rambraut N1491
Okei, men det skal da ikke bli noe problem med donorbil
Nå spørs det jo hvor gammel du er ang. det med forsikringen.
Men selvsagt så skal jeg undersøke til forskjellige forsikringsselskaper angående forsikring osv, men kan bruke maks 15k på bilen, har ca 28000,- å gå på tilsammen når det kommer til bil og forsikring.
Delebilen vil bli kjøpt i ettertid.
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 15:18
av Rambraut N1491
Eirik N396 skrev:
Du trenger å skifte ledningsnett til innsprøytningen, og montere ledningsnett for APC-systemet.
Girkassen henger under motoren, så om du kjøper delebil har du jo den også. Det er bare å skifte om du vil, alle passer om hverandre, men det finnes ulike utvekslinger på disse.. Drivverket er ikke forskjellig på biler med og uten turbo, men det finnes skiller ut fra årsmodell, når det gjelder størrelse på medbringere.
Motor passer rett oppi, men om du går fra 8v til 16v må du sørge for å få med deg motorfestet på høyresida (i fartsretningen) da dette skiller.
Det er vel ikke strengt tatt nødvendig å bytte dynamo(?) men servopumpa må skiftes som paradigm sier. Begge disse sitter jo uansett på motoren, så om du får tak i komplett motor (eller enda bedre - komplett delebil) følger jo disse med uansett.
Regner med du er klar over at motorbyttet må godkjennes om det skal være lovlig

Men om jeg var deg ville jeg sjekket flere forsikringsselskaper, da jeg tror det skal være mulig å finne billigere forsikring enn som så!
Takk for et veldig utfyllende svar
Det er snakk om en komplett delebil her ja, så deler skal det ikke stå på.
Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Begynner og jobbe til høsten så det skal gå fort og få samlet penger.
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 19:10
av Larisss
Hør med andre forsikringsselskaper du, min SAAB 9000 Turbo 85mod kom på under 5000kr i året, da jeg var 18år. Tror jeg betalte 450kr +- i mnd. men det er Terra forsikringselskap da.
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 19:20
av Ingvar N629
rambraut skrev:
Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Unnskyld meg, men det der må vel være den teiteste måten å spare penger på jeg har hørt om! Om du havner i en ulykke så risikerer du regress, det vil si at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling og kreve deg for utbetaling de har hatt til motparten! Tenk om både du og motparten blir uføre i en ulykke, da står du der med milliongjeld og uten erstatning for egen skade!
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 21:15
av Rambraut N1491
Ingvar N629 skrev:rambraut skrev:
Selvsagt er jeg klar over at det er ulovlig, men den vil bli godkjent med det samme jeg har nok penger til og betale forsikringen på bilen med turbo.
Unnskyld meg, men det der må vel være den teiteste måten å spare penger på jeg har hørt om! Om du havner i en ulykke så risikerer du regress, det vil si at forsikringsselskapet kan nekte utbetaling og kreve deg for utbetaling de har hatt til motparten! Tenk om både du og motparten blir uføre i en ulykke, da står du der med milliongjeld og uten erstatning for egen skade!
Ja, dette er noe jeg har tenkt på. Hvis det skulle skje noe så er det mitt ansvar, ferdig med den saken.
Men nå skal jeg uansett undersøke med en hel del flere forsikringsselskaper ang. priser så får vi se. Mulig jeg skaffer en
Saab 900 Turbo for og ha til åkerbil også. Fant en komplett bil til 2.500
But still, hold dere on-topic da folkens!
Dere kan også komme med andre forslag til en Saab turbobil som førstebil, men husk, makspris er foreløpig 14.000,- NOK.
Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 21:24
av Morten N88
Ang forsikring da, da jeg ble 18 kjøpte jeg en 900Turbo, en 82mod. Hadde delkasko, betalte 6600 inkl ungdomstillegg hos Gjensidige. Fikk 20% startbonus siden jeg var familiemedlem i NAF..
Har sikkert gått opp på 10 år, men verdt å sjekke ut

Fikk tilbake ungdomstillegget etterpå også, det var jo greit..

Re: Saab 900 - bytte motor
Lagt inn: 16 jun 2008, 21:47
av Rambraut N1491
Morten N88 skrev:Ang forsikring da, da jeg ble 18 kjøpte jeg en 900Turbo, en 82mod. Hadde delkasko, betalte 6600 inkl ungdomstillegg hos Gjensidige. Fikk 20% startbonus siden jeg var familiemedlem i NAF..
Har sikkert gått opp på 10 år, men verdt å sjekke ut

Fikk tilbake ungdomstillegget etterpå også, det var jo greit..

Det var billigt
Men skal ta noen telefoner rett før jeg går for et eventuelt kjøp

Re: Saab 900 Turbo - forsikring
Lagt inn: 16 jun 2008, 22:16
av na_X
Her betaler jeg vel 4200,- ca. (hvis jeg ikke tar helt feil) med 50% bonus inkl. reise og innbo-forsikring (total-kunde kan lønne seg). Men det blir jo billigere den dagen man fyller 23 eller 24 også da, avhengig av forsikrings-selskap. Har du noen i familen som har full bonus så ville jeg satt bilen på en av de istedet for å komme unna det rimeligere når man skal ha bil med turbo, men kommer man i kontakt med et ok forsikrings-selskap så er saab veldig billig å forsikre.
Når det kommer til bil igjen, så som jeg sa tidligere, vil anbefale deg å skaffe en 88 eller nyere med en gang som har 16 ventiler og turbo når det gjelder OG900, hvis du ikke gjør det så finner du ut at du vil ha det senere og det blir mye styr og jobb senere med å få byggd om. 8 ventiler og mekanisk innsprøytning med kombinasjon turbo er noe jeg skal holde meg langt unna så fort jeg får igang min hvite ihvertfall..
Re: Saab 900 Turbo - forsikring
Lagt inn: 16 jun 2008, 22:42
av Rambraut N1491
Okei, skal se meg etter noen 88 modeller
Hvis det er noen her som skal selge til en rimelig penge ta kontakt, jeg har listet opp 14.000 som maks pris, men den er tøyelig til en viss grad

Re: Saab 900 Turbo - forsikring
Lagt inn: 16 jun 2008, 22:46
av Larisss
Hvorfor ikke kjøpe SAAB 9000T?
