Side 1 av 1
95 eller 98 oktan på 93ss
Lagt inn: 09 mai 2004, 14:56
av PerAB
Har en 2003 93ss 1,8t med BSR sitt motorstyringsprogram (208Hk), i "bruksanvisningen" står det at jeg må bruke 98 oktan. Har det noe å si? Har kjørt med 95 oktan og det funker fint
Lagt inn: 09 mai 2004, 17:09
av Aeroild
De som har greie på det sier vel at man skal benytte 98 oktan, men at 95 oktan går bra på vinteren. Dette har vel å gjøre med bensinens motstandsdyktighet mot selvantenning og tenningsbank.
Men ettersom BSR sier 98 oktan, så hvorfor ikke bruke det? Prisforskjellen er nok ikke så stor hvis du tar forbruket i betraktning og regner etter.
Lagt inn: 10 mai 2004, 15:25
av ArntR.
har selv prøvd ut 95 oktan vs. 98 oktan..
Kjøring: klarte ikke merke forskjell..
temperatur: temperaturmåleren viste høyere temperatur på kjølevannet enn med kjøring med 98 oktan ved aksellerasjon og forbikjøring...
hm.... har ikke målt tempen i grader og celsius.... men som "svirebror" sier om 95 vs 98 oktan på snøskuter: 98 oktan gir bedre forbrenning og kjøling....
vel.. er kun hjemmemek.. hva sier dere andre??
Lagt inn: 10 mai 2004, 20:35
av Hjelle, N6
Eg køyer konsekvent på 98 Blyfri på 900-en sjølv om den er standard, har ifrå mekanikarar på SAAB at bilen både går betre og billigare ved bruk av 98BF, og det stemmer ihvertfall med mine erfaringar solongt.
Lagt inn: 10 mai 2004, 20:47
av Kristian N70
98 er turbobensin, 95 er sugebensin... Til og med i instruksjonsboka til Audi stod det at ved bru av 98 blyfri:250nm, 95 blyfri 240nm, (2,8 V6). Så forskjell er det, og jeg vil tro at det er større forskjell på turbobiler.
Jeg kjører kun på 98.
Lagt inn: 11 mai 2004, 08:07
av Trond N47
Alle med APC må kjøre 98 oktan, alt annet er bare å lure seg selv.
Det du sparer på literen med 95 oktan tar du igjen på økt forbruk, så
da er du like langt, bortsett fra at du har en bil som leverer 95% av
oppgitt effekt.
Og "Premium" eller "V-power" er allerede avslørt som rent juks,
dårligere egenskaper enn vanlig 95 oktan.