Side 1 av 1
Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 06 jul 2008, 22:31
av Talker
Jeg har kjøpt meg en ng900 94-mod. Denne har custom-chipping(påstilt mere trykk enn speedparts sin), 3" eksos uten kat, og "aero" turbo og resirkulerende dumpventil. Dette skulle visst yte rundt 285hk, men er stilt litt ned på turbotrykket, fordi at den ikke får nok bensin.(fra 1.4/1.5 til 1.3/1.4, husker ikke helt)
SÅ kommer det evt. problemet: Syntest at ventilen dumpet på veldig lite trykk, og lurte på om jeg kunne stramme den opp, fordi jeg fikk endel lyd bare jeg skulle ut fra et lyskryss, eller litt akselerasjon opp en bakke. (Er det mulig å justere??)
Kom så over noen filmer på Youtube. Og fant ut at såkalt Compressor surge, flutterdump osv var skadelig.
http://www.youtube.com/watch?v=xgIGmIgX ... DF&index=1
http://www.youtube.com/watch?v=OuNTnA5A ... DF&index=0
Det er sånn ca min saab høres ut nå. Jeg har denne ventilen:

Skal vist være resirkulerende. Men uansett. Er lyden som den skal være? Eller skal jeg ha ett enkelt "dump"?? Ble litt bekymra nå!

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 06 jul 2008, 23:42
av Johan N828
Lyden kommer av at ventilen ikke åpner. Så det blir vel omvendt av hva du tenker. Snatring er jo lyden av luft som presses tilbake til turboen. Du skal bare ha ett enkelt "dump" lyd på bilen din. Tviler på at du faktisk vil klare og ødelegge noe men det er nå slik det skal være:P
Sjekk at slangen på toppen av ventilen er hel og fin og har fri vei til etter spjeldhuset.
//J
Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 07 jul 2008, 09:14
av Talker
hmm.. Men kan den stilles på noen måte da? Slangen som gikk til ventilen var morken, men har skifta den ut nå. Men kanskje den trekker falskluft? Var ingen klemmer på endene. For det ér vakum?
Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 07 jul 2008, 10:09
av Ingvar N629
Talker skrev:Jeg har kjøpt meg en ng900 94-mod. Denne har custom-chipping(påstilt mere trykk enn speedparts sin), 3" eksos uten kat, og "aero" turbo og resirkulerende dumpventil. Dette skulle visst yte rundt 285hk, men er stilt litt ned på turbotrykket, fordi at den ikke får nok bensin.(fra 1.4/1.5 til 1.3/1.4, husker ikke helt)
Er det blåkran vi snakker her eller?? Det kan fort gi deg VESENTLIG dyrere problemer enn den ventilen din, om trykket er manipulert opp med en ventil. I tillegg har visst BSR sin trim ganske aggressiv tenningskurve, om det er det du har. Funker om det får jobbe som tiltenkt, men ikke om du skrur opp trykket mer!
Når det gjelder ventilen så funker den originale like bra, kjøp da den nyere typen med Saab delenr 44 41 895, den holder visstnok bedre enn den eldre med nr 43 91 157.
Når det er sagt; velkommen hit til oss

Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 07 jul 2008, 20:10
av Talker
blåkran? Nei, hjernen er stilt til å lade mer. Er en saab-tekniker som har programmert den til noe han mente ville bli bra. Også er det stilt litt ned igjen på wastegate fordi motoren ikke fikk nok bensin. Men det er en annen sak. Trur faktisk dumpventilen fungerte bedre enn jeg trodde etter å ha byttet den morkne slangen. Nå er det slik at jeg får ett enkelt dump ved greit turbotrykk, og slik sittring ved lavt. Det betyr vel bare at fjæra er litt stram?
Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 14 jul 2008, 19:57
av biggs
Fant du ut av det?
Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 29 jul 2008, 16:38
av Talker
Har egerntlig ikke funnet ut noe mere. Som sagt så dumper den ett enkelt dump ved litt pådrag nå. Etter at jeg skifta denne vakumslangen. Men om jeg f.eks gir full gass ved lavt turtall, (sammenheng med lite turbotrykk?) så sittrer den ja.
Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 30 jul 2008, 23:57
av Johan N828
Det er vanskelig og unngå den lyden ved bare et lite pådrag. Da må du ha annen type dumpventil som jobber anderledes. Du kan forske på og sette inn en mykere fjær i ventilen da.
//J
Re: Resirkulerende "dumpventil" OK/Ødelagt?
Lagt inn: 08 aug 2008, 00:21
av Talker
Oki. Hvilke ventiler er det du snakker om her da? Hva vil skje om jeg setter inn en merkbart mykere fjær? Regner med at det er en grunn til at den er såppass stram som den er?