Side 1 av 1

Knittring = tenningsbank?

Lagt inn: 14 jul 2008, 23:37
av wolwerix
Jeg merker en lyd som lettets kan forklares med knittring når motoren belastes normalt.
Feks. Litt pådrag i 5.gear eller opp en tung lang bakke. Dette er ved rpm fra ca 2000 - 2500.
Er det tenningsbank? I såfall, hvorfor regulerer ikke apc'en tenningen?

Bensin er 95, og merker ikke så mye på 98.

Re: Knittring = tenningsbank?

Lagt inn: 15 jul 2008, 00:19
av Eirik N396
APC skal regulerer vel ikke tenningen, men ladetrykket ;)

Lyder er jo ofte litt vanskelige å beskrive med ord, og like vanskelige å høre for seg på rette måten. Jeg vet ikke om jeg ville kalt lyden for knitring, men utover det synes jeg det kan høres ut som tenningsbank. Har du turbotrykksmåler? Da kan du se om den stiller ned trykket til GLT når lyden oppstår. Om jeg var deg ville jeg montert en diode for tenningsbank-indikering (kobles til en pinne på APC-boksen. står forklart utallige steder, du finner det helt sikkert på 900aero.com)

Om APC ikke gjør noen justeringer må vel det være fordi den ikke registrerer bankingen. Kan det tenkes at bankesensoren er defekt, eller at den ikke er dratt til med riktig moment?

Re: Knittring = tenningsbank?

Lagt inn: 15 jul 2008, 07:04
av Ingvar N629
Tenningsbank kan høres ut som knitring ja, eller som småspiker som slenges i ei metallbøtte i rasende tempo.

Det er ikke sikkert det er APC det er noe galt med, APC er vel heller ikke aktiv under ca 2300 o/min. Hvor høyt er grunnladetrykket ditt, og hvor høyt ladetrykk har du når problemet oppstår? Fungerer den lastavhengige tenningsreguleringa di som den skal? (senkes tenninga når du setter trykk på trykklokka på fordeleren?)

Re: Knittring = tenningsbank?

Lagt inn: 15 jul 2008, 10:24
av wolwerix
Nå er det en stund siden jeg har kjørt den bilen, men problemet/lyden oppsto ved trykk på 0.4 - 0.5 ca.
Lyden var heller ikke så voldsom. En annen ting er jo at på 98blyfri så var ikke denne lyden.

Nå spurte jeg mest for nyskjerrigheten sin del, og for å bekrefte mine misstanker. Motoren skal neppe brukes noe mer i min bil noe lenger :wink:

Re: Knittring = tenningsbank?

Lagt inn: 16 jul 2008, 18:20
av Morti
turbobiler bør ikke kjøres på 95.. hvis det slutta å knitre på 98 så fyller du enkelt og greit 98 ;)