Check Engine lampen lyser - 9-5 Estate 2000 modell
Moderator: Moderatorer
Check Engine lampen lyser - 9-5 Estate 2000 modell
Hei !
På vei til barnehagen idag for å levere minste jenta så begynte check engine lampa å lyse.
Det helt greit å kjøre så lenge jeg hadde fremdrift og kunne holde et vist turtall, men med en gang jeg stopper pga. lyskryss, kø eller lign. så kutter motoren.
Noen som har en ide på hva det kan være ?
På vei til barnehagen idag for å levere minste jenta så begynte check engine lampa å lyse.
Det helt greit å kjøre så lenge jeg hadde fremdrift og kunne holde et vist turtall, men med en gang jeg stopper pga. lyskryss, kø eller lign. så kutter motoren.
Noen som har en ide på hva det kan være ?
Tore N10
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Check engine lyser vanligvis når det er feil med innsprøytingssystemet.
Få bilen tauet til et SAAB-verksted og få dem til å lese av feilkoder. Det
pleier de å gjøre gratis for meg med forventninger om å få jobben
etterpå.
Få bilen tauet til et SAAB-verksted og få dem til å lese av feilkoder. Det
pleier de å gjøre gratis for meg med forventninger om å få jobben
etterpå.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Merkeverksted er nok det eneste lure nå, ja...
Ser du er fra Heggedal. Jeg bor selv på Hvalstad og vil anbefale deg å dra inn til Saab-Huset på Skøyen, selv om Aeroauto på Billingstad er nærmere.
Der er det topp serviceinnstilling i motsetning til på Billingstad hvor jeg har opplevd å måtte "komme tilbake om tre dager" for å lese av feilkoden...
Ser du er fra Heggedal. Jeg bor selv på Hvalstad og vil anbefale deg å dra inn til Saab-Huset på Skøyen, selv om Aeroauto på Billingstad er nærmere.
Der er det topp serviceinnstilling i motsetning til på Billingstad hvor jeg har opplevd å måtte "komme tilbake om tre dager" for å lese av feilkoden...
Jeg leste i håndboken at jeg kunne kjøre til nærmeste SAAB verksted, og siden jeg var på Hvalstad så var det ikke så langt til Aeroauto.
Hele familien min har kjøpt biler der - fadern, brodern og meg, opptil flere pr stk, så jeg regner med at de får sett på den iløpet av dagen.
(håper jeg da !)
Hele familien min har kjøpt biler der - fadern, brodern og meg, opptil flere pr stk, så jeg regner med at de får sett på den iløpet av dagen.
(håper jeg da !)
Tore N10
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Hei,
Dette var egentlig ment aa vaere et innlegg til "2,0t = 165hk", men svarer her istedetfor:
Midt i romjula lyste "check engine" lampa i min 2.0 Motoren doede paa tomgang, men jeg kom meg de siste 200m hjem. Resultat-> NAF bergningsbil+verksted-bil i over ei uke. Hos Din Bil i Tr.heim sa de at styringsprogrammet hadde gaatt over i hjelpe-/noedmodus. Nytt styringsprogram ble lastet inn og alt som evt. maatte vaere av trimm var naa tilbake til originalt. Forrige eier opplyste at bilen ikke hadde vaert trimmet. Jeg har heller ikke trimmet bilen, mer av oekonomiske grunner enn mangel paa lyst.
Til poenget:
Selv min samboer syntes bilen var dauere aa kjoere etter denne "oppgraderingen" av software. Kan det hende den nye softwaren er nedjustert til 150hk, mens den gamle var ~165hk? Ref: "2,0t = 165hk?" (eller var det muligens en aldri saa liten trim med paa kjoepet...)
Samtidig skal det kanskje nevnes at under denne "oppgraderingen" fant SAAB noen "ulyder" i drivverket. Dette var en reperasjon SAAB tok paa sin kappe, selv om garantien var utloept (sevicebok fulgt). Er usikker paa om bilen gikk tregere etter oppgraderingen eller etter reperasjonen. Uansett mener jeg bilen gaar tregere naa. Spesielt ved lavere turtall virker det som den sliter/bruker lenger tid for aa hente kraft.
Jeg innbiller meg at lyden ved hoyere turtall er anderledes ogsaa, og kvier meg nesten for aa gi litt ekstra gass (tragisk!
).
Uansett har jeg tenkt meg tilbake paa verkstedet for aa faa de folka til aa ta seg en proevetur. Jeg mistenker de sier alt er normalt. Da har jeg kanskje faatt overtalt min samboer at trimming er noedvendig.
Ikke saa galt at det er godt for noe.
Dette var egentlig ment aa vaere et innlegg til "2,0t = 165hk", men svarer her istedetfor:
Midt i romjula lyste "check engine" lampa i min 2.0 Motoren doede paa tomgang, men jeg kom meg de siste 200m hjem. Resultat-> NAF bergningsbil+verksted-bil i over ei uke. Hos Din Bil i Tr.heim sa de at styringsprogrammet hadde gaatt over i hjelpe-/noedmodus. Nytt styringsprogram ble lastet inn og alt som evt. maatte vaere av trimm var naa tilbake til originalt. Forrige eier opplyste at bilen ikke hadde vaert trimmet. Jeg har heller ikke trimmet bilen, mer av oekonomiske grunner enn mangel paa lyst.
Til poenget:
Selv min samboer syntes bilen var dauere aa kjoere etter denne "oppgraderingen" av software. Kan det hende den nye softwaren er nedjustert til 150hk, mens den gamle var ~165hk? Ref: "2,0t = 165hk?" (eller var det muligens en aldri saa liten trim med paa kjoepet...)
Samtidig skal det kanskje nevnes at under denne "oppgraderingen" fant SAAB noen "ulyder" i drivverket. Dette var en reperasjon SAAB tok paa sin kappe, selv om garantien var utloept (sevicebok fulgt). Er usikker paa om bilen gikk tregere etter oppgraderingen eller etter reperasjonen. Uansett mener jeg bilen gaar tregere naa. Spesielt ved lavere turtall virker det som den sliter/bruker lenger tid for aa hente kraft.
Jeg innbiller meg at lyden ved hoyere turtall er anderledes ogsaa, og kvier meg nesten for aa gi litt ekstra gass (tragisk!

Uansett har jeg tenkt meg tilbake paa verkstedet for aa faa de folka til aa ta seg en proevetur. Jeg mistenker de sier alt er normalt. Da har jeg kanskje faatt overtalt min samboer at trimming er noedvendig.
Ikke saa galt at det er godt for noe.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Kjoering med Check Engine lampen lysende
Kan foroevrig nevne at jeg ble anbefalt aa bruke bilbergningsbil for aa frakte bilen til verksted da Check Engine lampa mi lyste. Bor ca 20 km fra SAAB verksted.
mvh,
mvh,
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
- Edonis
- 0.7 bar
- Innlegg: 167
- Registrert: 10 mai 2004, 01:00
- Navn: Alexander
- Bil: 1995 Saab 9000 CD
- Sted: Asker
Svært så mange Askerbøringer det var her, men jeg har selv lagt merke til at det går veldig mange Saaber i Asker og Bærum i forhold til hva salgstatistikkene kan vise til. Bor faktisk også på HvalstadAnonymous skrev:Merkeverksted er nok det eneste lure nå, ja...
Ser du er fra Heggedal. Jeg bor selv på Hvalstad og vil anbefale deg å dra inn til Saab-Huset på Skøyen, selv om Aeroauto på Billingstad er nærmere.
Der er det topp serviceinnstilling i motsetning til på Billingstad hvor jeg har opplevd å måtte "komme tilbake om tre dager" for å lese av feilkoden...


Re: Kjoering med Check Engine lampen lysende
Det er ikke alltid at "Limp Home"-funksjonen slår seg på selv om Check Engine-lampa lyser. Noen feilkoder dreier seg om "ufarlige" ting som f.eks. "For fet drivstoffblanding (0172)". Jeg kjørte i flere uker med denne feilen mens jeg ventet på å få skiftet dyser. Litt høyere forbruk og forholdsvis dau, men ellers OK.Orjan N235 skrev:Kan foroevrig nevne at jeg ble anbefalt aa bruke bilbergningsbil for aa frakte bilen til verksted da Check Engine lampa mi lyste. Bor ca 20 km fra SAAB verksted.
tgabriel N30600 Saab 9-5 Est 2,0 SE Aut - SP1
Styr unna Aeroauto på Billingstad - de vil gjerne skru mer enn nødvendig. Hadde en episode i vinter der de ville bytte deler og skru for 10-12000 kroner, inklusive bytte av slitedeler som var skiftet på annet Saab-verksted to uker tidligere. Etter nærmere sjekk viste det seg at halvparten av det de påpekte var tull og rent oppspinn.