Side 1 av 1
toppakningsytte på en 9-5
Lagt inn: 20 jul 2008, 15:35
av Edward N812
finner ingen guider, FAQ's eller forklaringer. er det spesielt vanskelig å bytte toppakning på en 98 mod 9-5? kameraten min har nå fått røket sin toppakning, og det blir sannsynligvis for dyrt å ta det på verksted. har bytta på 9000 før, men synes å huske at det ser litt trangere ut i motorrommet til en 9-5?
Re: toppakningsytte på en 9-5
Lagt inn: 20 jul 2008, 15:58
av rolfi
Re: toppakningsytte på en 9-5
Lagt inn: 20 jul 2008, 17:01
av Edward N812
takk for tipset, men jeg er egentlig ute etter litt "inside information". ting som til vanlig er trangt, vanskelig, som knekker eller som ryker, blir ofte beskrevet i haynes på denne måten: "lossa enheten med ett lämplig verktyg". that's it

Re: toppakningsytte på en 9-5
Lagt inn: 21 jul 2008, 07:29
av Ingvar N629
Det er ikke en veldig vanskelig jobb, om du har gjort det på 9000 før så klarer du det fint, men det er en del trangere, så banneordene blir flere! Det er nesten så jeg vil anbefale deg å handle inn et komplett sett til motortransmisjonen før du begynner, dvs regkjede og balanseakselkjede inkl alt av drev, skinner og litt andre deler, koster 1700 eller noe hos Saab minus evt klubbrabatt. Sannsynligheten for at det bør byttes før eller senere er stor, og når toppen først er av... (husk plansliping) Dessuten er det lett å dra av toppen på den ene styreskinna til kamkjedet når toppen løftes av, selv om man er forsiktig. Da er det kjekt å ha en ny
Om dere bestemmer dere for å bytte hele stasen, så sett bilen på så høye bukker dere kan (har dere tilgang på løftebukk så er det jo greit) fjern eksosen, løsne subframe, løsne fjørbeina fra spindlene og slipp hele stasen ned, da har dere arbeidsrom gjennom høyre hjulhus når dere skal bytte registeret. Lykke til!
Re: toppakningsytte på en 9-5
Lagt inn: 21 jul 2008, 22:18
av Edward N812
oi, takk så masse. om jobben blir tatt på en gårdplass eller i en garasje er nok sjansen stor for at registerdelen blir utsatt (ikke se på meg

har en utålmodig kamerat) er det mulig å komme til alle bolter som må til for å løfte av toppen uten å løsne innsuget? synes det er så greit å fjerne slenger og spjeldhus fra innsuget, og løfte det opp sammen med toppen.
Re: toppakningsytte på en 9-5
Lagt inn: 21 jul 2008, 23:40
av Ingvar N629
Ja det bør gå, men trangt blir det! Du må ta av "bumerangen" på siden av motoren og braketten til denne i bakkant. Da dette er festepunkt for motorfeste, så må motoren støttes opp under. I tillegg må støttestaget mellom innsug og blokk løsnes. Trangt...
Dynamoens øvre feste sitter også i den braketten om jeg ikke husker feil, og det er ikke spesielt gøy å komme til den. Den sitter med umbraco. Mulig du bare kan løsne braketten og dytte dynamoen med braketten fast bakover litt slik at du får av toppen, jeg har ikke prøvd men det er mulig det går.
Re: toppakningsytte på en 9-5
Lagt inn: 22 jul 2008, 11:02
av Bent N208
Edward N812 skrev:finner ingen guider, FAQ's eller forklaringer. er det spesielt vanskelig å bytte toppakning på en 98 mod 9-5? kameraten min har nå fått røket sin toppakning, og det blir sannsynligvis for dyrt å ta det på verksted. har bytta på 9000 før, men synes å huske at det ser litt trangere ut i motorrommet til en 9-5?
Hallo
Stort sett det samme å demontere som på 9000... + - litt forskjeller da
Men husk å planslipe toppen , " motorteknikk på økern er bra på slikt " og nytt slipesett og nye topplokksbolter " 95 har strekkbolter skal byttes ved topppakkningsbytte "
Ellers får du/dere ha lykke til med jobben
Mvh
Bent