Side 1 av 1
Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 21:10
av Rambraut N1491
Hei,
er veldig nære og få kjøpt en 900 Turbo (LTT) 87 modell.
Men det er lavtrykksturbo som står i bilen, noe jeg ikke vil ha.
Er det da noe problem og få skiftet til en HTT? Er det bare og klaske på, eller er det en del annet som også må gjøres?
Mvh
Martin
Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 21:22
av Eirik N396
Det finnes ikke LTT fra 1987. Er den bygd om til LTT (fra noe annet), eller er det turboaggregatet som er hentet fra en LTT?
Forskjeller på LTT og FTT er APC-systemet (ledningsnett med hjerne og noen andre komponenter), og IC. (har jeg glemt noe?)
Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 21:24
av vegard N879
sikker på at det er en ltt? 900 kom vel ikke med ltt før 1990?

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 21:29
av Rambraut N1491
Ikke 100%, men ser det står 155hk i annonsen. Men mulig jeg roter litt også, for jeg ser det står ''Turbo'' i grillen og på siden av bilen. Så om det har noe med saken og gjøre
Edit: Ser de fleste andre OG900 har 175hk, det samme med 9000.
Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 21:32
av vegard N879
ok men da er det en turbo 8 ventiler den. de er 155hk med ic. t16 er 175 orginalt.

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 21:39
av Rambraut N1491
dj piasava skrev:ok men da er det en turbo 8 ventiler den. de er 155hk med ic. t16 er 175 orginalt.

Ok, thanks!
Da er det HTT 8v da?
Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 21:41
av Eirik N396
rambraut skrev:dj piasava skrev:ok men da er det en turbo 8 ventiler den. de er 155hk med ic. t16 er 175 orginalt.

Ok, thanks!
Da er det HTT 8v da?
jepp

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 21:50
av Rambraut N1491
Nais!
Holder nok i massevis til førstebil uansett =)
Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 22:03
av Ingvar N629
Du har misforstått litt, ser jeg. Det er ikke turboen som bestemmer om bilen er en ltt eller ei, selv om turboene ikke er like. Skulle jeg velge, ville jeg mye heller tatt mitsubishi-turboen som står i ltt'n enn garretten som står i fulltrykkeren. Mye bedre respons i mitsubishien. En LTT mangler bare APC og intercooler for å få samme toppeffekt som en original fulltrykker.
Men som de andre sier, ltt kom ikke før i 1990, da som 900S med 16 ventiler.
Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 22:05
av na_X
Husk at det er mekanisk injection på denne, T16 har ikke dette og er en mer habil motor.

Må sikkert lære seg å skru om ikke annet på T8 også ihvertfall, men blir du bitt av SAAB-bassillen så kommer det nok T16 på deg etter hvert.

Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 22:10
av Ingvar N629
Ja skal du ha T8, så må du like å skru og kunne litt om k-jet. Er ikke så moro om den begynner å vrange seg.
Re: Bytte turbo - 900 Turbo 87 mod.
Lagt inn: 03 aug 2008, 22:27
av Rambraut N1491
Okei!
takk for flere utfyllende svar. Kommer nok godt med.
Like og skru er ikke noe problem, er vel værre med erfaringen osv. Men har en kompis som kommer i fra en SAAB familie, så skal ikke være det værste og få hjelp om noe skal gå galt
Edit; Er nok bitt av SAAB basillen som du sier ja. Drømmen er 9-3 Viggen

Vært i mange år ^^