Side 1 av 3

*GLT justert* 9000 Turbo mister trykket.. ??

Lagt inn: 11 aug 2008, 23:38
av Gandulf N1535
UPDATE: Har nå justert GLT, men er fremdeles ikke 100% i orden. Sjekk siste post!


Heisann! Måtte registrere meg her siden jeg har fått meg Saab nå :mrgreen:

Har en 86 mod. 9000 16v. Turbo med steg 2 fra Speedparts. Bilen er jeg godt fornøyd med, selv om det er litt småplukk her og der.

Så til problemet. Turboen lader ca 0.5 bar i 1 og 2 gir, og 0.8 i 4 og 5, og har forstått det slik av selger at det skal være slik for å ikke overbelaste motor/drivverk? Problemet er bare at den holder seg ikke oppe på ca 0.8 bar lengre enn 1 sekund omtrent, for så å gå ned til 0.5-0.6 bar. Ganske frustrerende, siden den går ganske mye dårligere da :(

Jeg har aldri hatt turbobil før, og heller aldri skrudd turbomotor, men her må det da åpenbart være noe feil? Turboen skal vel holde på trykket?

1. punkt er vel å sjekke vakuumslangene og evt. magnetventil (har denne det?), men jeg vet ikke helt hvilke slanger det er.. ganske grønn på turbomotor som sagt :oops:

Noen som kan hjelpe meg?

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 12 aug 2008, 14:18
av Gandulf N1535
BUMP!

Anyone?? :| Ganske irriterende at bilen ikke går slik den skal, kan umulig væer 230 hk i den slik den er nå.. :worry:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 14 aug 2008, 06:21
av Gandulf N1535
?? :(

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 14 aug 2008, 07:54
av Eirik N396
Gandulf skrev: 1. punkt er vel å sjekke vakuumslangene og evt. magnetventil (har denne det?), men jeg vet ikke helt hvilke slanger det er.. ganske grønn på turbomotor som sagt :oops:

Noen som kan hjelpe meg?
Vakuumslangene er alle de tynne slangene du ser i motorrommet. Du har en magnetventil ja, den ser ut som en liten sylinder, med noen ledninger inn på toppen, og 3 slanger (litt tykkere enn de vanlige vakuumslangene) ut fra siden.

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 14 aug 2008, 08:52
av Rambraut N1491
Stikk ned på nermeste Thorsov/Thorshow eller va de heter og se etter om ''Haynes'' har en egen bok for Saab 9000.
Har en selv men den er kun for 90/99/900. Der står det punkt for punkt hvordan man skal skru ut motoren og gå over hele greia.
Veldig kjekk bok som kom godt med nå når jeg begynte og skru på min 900 :)

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 15 aug 2008, 00:03
av Tor N12
Om du er helt "grønn" som du sier så er det ikke lett å forklare deg alt du bør feilsøke på.. men alle slangene er en god start, du bør også sjekke grunnladetrykket ditt samt sjekke at avlastningsventilen ikke lekker.
Så må du sjekke plugger og tenning samt kansje sjekke bensintrykk og LMM

Ser du holder hus i Mosjøen, hva med å sende Skilpadda her på forumet en PM, han kjenner i allefall APC-systemene på de eldre saabene rimelig godt, kansje han kan hjelpe deg å feilsøke?

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 15 aug 2008, 05:39
av Gandulf N1535
Hmm, hva er og hvordan sjekker jeg grunnladetrykket?

Aha! Kjekt å ha noen i nærområdet med Saab kunnskaper! :D Får se om jeg ikke kontakter ham kanskje :wink:

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 15 aug 2008, 15:23
av Pasient N657
Samme symptomer som min bil. Magnetventilen er problemet hos meg.. Bilen lader 1,0 bar i ca 1 sekund før den dropper til 0,6-0,7 og ligger og vipper på det trykket.

Magnetventilen er erklært "defekt", prøvd limt med noe heftige saker og holdt sammen av slangeklemmer, og det funka heller ikke.

Høres ihvertfall som om det er den som er problemet utifra hva jeg har erfart.

Den koster btw 1389,- på speedparts og den bytter du på 1 minutt.

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 16 aug 2008, 16:31
av Gandulf N1535
Pasient N657 skrev:Samme symptomer som min bil. Magnetventilen er problemet hos meg.. Den koster btw 1389,- på speedparts og den bytter du på 1 minutt.
Ja det var jo typisk.. :evil: Bør vel gå greit å hente seg en fra en bilopphøgger?

Men hva er grunnladetrykket, og hvordan sjekker jeg det??

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 16 aug 2008, 16:54
av Pasient N657
Er ikke sikker på hva GLT er, tror det er 0,3 eller noe. Det sjekker du ved og koble på en turbotrykksmåler.

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 16 aug 2008, 16:56
av Eirik N396
ta ut sikringen til APC, og kjør og se hvor mye ladetrykk du har ;) Dette er grunnladetrykket.
B202L (ej kat) 0,40 +/-0,03 ifølge http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=121463" onclick="window.open(this.href);return false;.

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 16 aug 2008, 17:03
av ko_dez
Så akkurat denne her:

viewtopic.php?f=12&t=22377" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan være en ide å sjekke?

-Morgan-

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 17 aug 2008, 13:06
av Gandulf N1535
Pasient N657 skrev:Er ikke sikker på hva GLT er, tror det er 0,3 eller noe. Det sjekker du ved og koble på en turbotrykksmåler.
Har du sjekket det på din? Jeg tok ut sikringen til APC'n nå istad, og fikk ikke mer enn 0.2 bar.. :shock:
Det betyr vel at jeg har en lekkasje en plass, antakeligvis en/flere vakuumslange(r)? Eller kan også magnetventilen være skyld i dette?
ko_dez skrev:Så akkurat denne her:

viewtopic.php?f=12&t=22377" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan være en ide å sjekke?

-Morgan-
Nyere bil, men er vel like gjeldende for meg? På min magnetventil sitter slangene i bredden og ikke i lengden. Hvilken av disse blir det da? Og bør jeg i det hele tatt prøve det som står beskrevet i linken? OM jeg skulle få bilen til å gå bedre, vil det bety at MV er defekt?

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 17 aug 2008, 13:20
av Eirik N396
Gandulf skrev: Jeg tok ut sikringen til APC'n nå istad, og fikk ikke mer enn 0.2 bar.. :shock:
Det betyr vel at jeg har en lekkasje en plass, antakeligvis en/flere vakuumslange(r)?
Nei, det betyr at GLT ikke er riktig justert på bilen din. Du får løsne splinten på wastegate-staget, og stramme dette opp til du oppnår riktig GLT. (Fortsatt med APC-sikringen ute altså)

Re: 9000 Turbo klarer ikke å holde på trykket.. ??

Lagt inn: 17 aug 2008, 14:52
av Gandulf N1535
Eirik N396 skrev:Nei, det betyr at GLT ikke er riktig justert på bilen din. Du får løsne splinten på wastegate-staget, og stramme dette opp til du oppnår riktig GLT. (Fortsatt med APC-sikringen ute altså)
Hmm, hvordan ser dette staget ut, og hvor sitter det? Link med bilder elns? :?:

EDIT: La oss nå si at jeg får justert opp GLT til 0.45 bar, da vil jo trykket peake på ca 1.0 bar ved fullt pådrag. Tåler motor og drivverk dette da? Og vil jeg bli kvitt problemet med at max trykk holdes kun 1 sek.? :?