Side 1 av 1

Bilstein og kilen

Lagt inn: 18 mai 2004, 19:21
av Gjest
Er det med godkjenningspapirer på Bilstein sport demperne og kilen fjærene til Saab 900? Noen som har fått problemer på eu godkjenning?

Lagt inn: 18 mai 2004, 21:57
av Hjelle, N6
Ang godkjenningspapir på fjørene bør du spør der du har tenkt å kjøpe fjørene. Demparar treng vel ikkje TØV-godkjenning.

Har den komboen sjølv (Kilen (Lesjöfors)+Bilstein Sport demparar),men fikk ikkje med TØV-dokument på mine. Har hatt bilen på EU-kontroll (ifjor, rett etter montering av godsakene), og det vart ikkje bemerka. Gutta på verkstedet var meir opptatt av å finne feil enn å drive med pirkete papirarbeid.
Førøvrig fungerar nemnde kombo bra, eg tør påstå at det er vanskelig å få meir valutta for pengane når det gjeld understell på 900.

Lagt inn: 19 mai 2004, 07:13
av Christian N076
Nettopp lagt om til Kilen og Bilstein jeg og!
Fungerer kjempebra, stabil, fast og fin bil.

Ole Borgen gir et godt tilbud til STCN-medlemmer.

Lagt inn: 19 mai 2004, 17:34
av Rogerald
blir ikke bilen veldig stiv og "rally" med bilstein dempere ? Hvordan fungerer det på vanlige sideveier å slikt ? ikke ny asfalt med andre ord..

Lagt inn: 20 mai 2004, 14:42
av Hjelle, N6
Klepsland skrev:blir ikke bilen veldig stiv og "rally" med bilstein dempere ? Hvordan fungerer det på vanlige sideveier å slikt ? ikke ny asfalt med andre ord..
Nei, eg synes ihvertfall det ikkje er so gale, eg har Sport utgåva, Rally er sikkert litt stivare.
Altialt synes eg Kilen+Bilstein Sport funkar bra, passelig komfortabelt og passe stivt, kunne tenke meg at det var ein smule stivare, men det vil nok gå utover komforten.
Sjølv på brustein og dårlig asfalt (jada vi har nok av det på Sunnmøre) synes eg det går bra, men det er ikkje heilt som å høyre standard bil. Komfortmessigt spørs det kva du likar, likar du å køyre båt vil du nok kanskje synes at det er for ubehagelig, er mottoet "til stivare til betre" vil du kanskje synes det er for mjukt og dermed ubehagelig på den måten også.

Lagt inn: 20 mai 2004, 15:29
av skilpaddaN287
Hjelle, N6 skrev:
Klepsland skrev:blir ikke bilen veldig stiv og "rally" med bilstein dempere ? Hvordan fungerer det på vanlige sideveier å slikt ? ikke ny asfalt med andre ord..
Nei, eg synes ihvertfall det ikkje er so gale, eg har Sport utgåva, Rally er sikkert litt stivare.
Altialt synes eg Kilen+Bilstein Sport funkar bra, passelig komfortabelt og passe stivt, kunne tenke meg at det var ein smule stivare, men det vil nok gå utover komforten.
Sjølv på brustein og dårlig asfalt (jada vi har nok av det på Sunnmøre) synes eg det går bra, men det er ikkje heilt som å høyre standard bil. Komfortmessigt spørs det kva du likar, likar du å køyre båt vil du nok kanskje synes at det er for ubehagelig, er mottoet "til stivare til betre" vil du kanskje synes det er for mjukt og dermed ubehagelig på den måten også.
Hvordan er dette i forhold til t16 aero som er senket fra fabrikk

Lagt inn: 20 mai 2004, 16:26
av Hjelle, N6
skilpadda skrev:
Hjelle, N6 skrev: Nei, eg synes ihvertfall det ikkje er so gale, eg har Sport utgåva, Rally er sikkert litt stivare.
Altialt synes eg Kilen+Bilstein Sport funkar bra, passelig komfortabelt og passe stivt, kunne tenke meg at det var ein smule stivare, men det vil nok gå utover komforten.
Sjølv på brustein og dårlig asfalt (jada vi har nok av det på Sunnmøre) synes eg det går bra, men det er ikkje heilt som å høyre standard bil. Komfortmessigt spørs det kva du likar, likar du å køyre båt vil du nok kanskje synes at det er for ubehagelig, er mottoet "til stivare til betre" vil du kanskje synes det er for mjukt og dermed ubehagelig på den måten også.
Hvordan er dette i forhold til t16 aero som er senket fra fabrikk
Forskjellen mellom standard T16 og sportschassiset er 10mm, muligens sportsschassiset har stivare fjører. Min trur eg hadde sportschassis, ihvertfall var bilen lavare orginalt enn andre standard T16 som eg kika på.
Senkinga i mm er basert på ein standard 900, so eit Kilen sett vil senke mindre på ein bil med sportschassis enn ein utan i forhold til orginalfjørene.
Og om det stemmer at min hadde sportscahssis, vil eg seie at fortsatt er dette er bra oppgradering, og på ein utan sportschassis er det ei veldig bra oppgradering i forhold til prisen.

Lagt inn: 21 mai 2004, 09:41
av Christian N076
Som sagt er jeg veldig fornøyd med kombinasjonen Kilen og Bilstein Sport. Synes ikke det går på bekostning av komfort, bortsett fra at jeg kanskje hører litt mer rullestøy. Kan legge til at jeg kjører på originale foringer og dekkdimensjoner. Dekkene mine er nye og har R-rating. Regner med at dersom jeg skifter til f.eks 16" og lavere profil, vil jeg nok straks merke det på komforten.

Med en utrimmet (T16) og såvidt gammel bil som jeg har ('87), vil jeg ikke kjøre hvassere enn dette oppsettet tillater, derfor er ytterligere oppgradering p.t. uaktuelt, bortsett muligens fra stabstag til å avlaste chassiset.....

Lagt inn: 23 mai 2004, 13:26
av Jon Magnus N251
jeg kjører med Lesjöfors fjører, røde koni dempere (stilt på stiveste), orginale foringer og 205/55 R15 dekk. dette oppsettet gjør i alle fall bilen mye stivere ennorginalt, uten å gå så veldi mye på bekostning av komforten. bilen stitter veldi kontant og fint på svingete vei.
vet desverre ikke hvordan dette er i forhold til bilstein demperne. Lesjöfors fjærene mine er vel de samme som Kilen fjørene.
jeg er i alle fall veldig fornøyd med dette oppsettet :) (bortsett fra dekkdimensjonen.... dekkene er alt for brede i forhold til felgen)