Bytte fra automat til manuell, OG9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Latsaaben N649
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 22 mai 2006, 16:47
Medlemsnummer: 649
Navn: Bjørn Thunem
Bil: 9-3 Aero BSR steg 3
Sted: sandnes

Bytte fra automat til manuell, OG9-3

Legg inn av Latsaaben N649 » 13 aug 2008, 19:27

R.I.P

LatSaab en tok kvelden natt til mandag etter en lang og hard dag på Vålerbanen... snufs... :cry:

Naf måtte til, sliten Renault med strikkmotor hjalp oss hjem etter langt om lenge, og nå forteller de at girkassa er gåen #-o .

Men viktig å se positivt på situasjonen, og dette åpner for nye og hittil uante muligheter når det gjelder oppstandelsen av min elskede venn. Hva med å bytte automatkassen med manuell gir :?:

Noen synsinger...... Gode råd så slutter jeg å grine...

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Bytte fra automat til manuell, OG9-3

Legg inn av Andreas N1194 » 14 aug 2008, 12:37

Latsaaben N649 skrev:
Men viktig å se positivt på situasjonen, og dette åpner for nye og hittil uante muligheter når det gjelder oppstandelsen av min elskede venn. Hva med å bytte automatkassen med manuell gir :?:

Noen synsinger...... Gode råd så slutter jeg å grine...
Hei!

Takk for en riktig så trivelig helg på Våler! Det skjærer meg i hjertet å høre at kassa gikk, men dersom det er mulighet for kasseskift, så fikk jeg høre av en sånn "kasse-fixer" (les: Kenth) i östersund at han hadde en kompis som både solgte og forsterket nyere kasser (les: ng900, 9-5 og sikkert masse mer og, bare ikke og900kasser). Jeg kan høre hva han skal ha for en forsterket kasse dersom dette er ønskelig? (og selvfølgelig at han har kasse som passer den tøffe Latsaaben da)

Hvis dette skulle funke, så har jeg mulighet for å frakte en kasse til Trondheim når jeg stikker over og henter min forsterkede reserve-og900-kasse hos Kenth en gang snart hvertfall :)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bytte fra automat til manuell, OG9-3

Legg inn av Eirik N396 » 14 aug 2008, 12:40

Det hadde kanskje vært noe for Bjørn ja, men i første omgang lurer han på hva som må gjøres for å bygge om til manuell (fra automat som han nå har), og hvordan en best/billigst kan få gjort dette.

Så om noen kan svare ham på det, ville han vært veldig takknemlig tror jeg! (Jeg har snakket med Bjørn om dette, men kan ikke og9-3 så det er lite hjelp i meg ;))

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bytte fra automat til manuell, OG9-3

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 aug 2008, 14:11

Forsterking av automatkassa har ikkje vore vurdert?

Brukeravatar
Turbo-HF
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 392
Registrert: 24 mar 2008, 16:50
Medlemsnummer: N1349
Navn: Hans Fredrik
Bil: Volvo C70 Cab 2,0 LT
Sted: Oslo

Re: Bytte fra automat til manuell, OG9-3

Legg inn av Turbo-HF » 25 aug 2008, 21:23

Etter sorg kommer glede... :roll:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra automat til manuell, OG9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 26 aug 2008, 13:08

Årsmodell?

Du trenger jo en del deler... I det minste trenger du kassa, giroverføring, spakstell, pedalsett. I tillegg må du forandre ledningsnettet slik at motorstyreenheten vet at det er manuell kasse. Om du har T5 er ikke akkurat det så vanskelig, har du T7 er jeg usikker på hvor mye mas det er med elektronikken. Du har kanskje også vacuumpumpe til bremsekraftforsterkeren siden du har automat? Mulig drivakslingene også er forskjellige, det vet jeg ikke. Det kan være en del annet også som skiller, jeg kjenner ikke og9-3 så godt.

Andreas: Jon har normalt ikke kasser på lager, såvidt jeg vet. Han overhaler det som blir levert inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bytte fra automat til manuell, OG9-3

Legg inn av Eirik N396 » 26 aug 2008, 13:23

Ingvar N629 skrev:Årsmodell?

Du trenger jo en del deler... I det minste trenger du kassa, giroverføring, spakstell, pedalsett. I tillegg må du forandre ledningsnettet slik at motorstyreenheten vet at det er manuell kasse. Om du har T5 er ikke akkurat det så vanskelig, har du T7 er jeg usikker på hvor mye mas det er med elektronikken.
Han har T7 ja.. Kan se ut som det greieste er å holde seg til automat da Bjørn :wierdface:

Svar