Side 1 av 1

Smøre problemer på 9-5

Lagt inn: 18 aug 2008, 21:02
av Arvasli
Jeg har nettopp kjøpt meg en Saab 9-5 2.0 T, den har gått 168000 km. Jeg er veldig fornøyd med den med er veldig spent på problemene med smøringen på motoren. hva er det egentlig problemet og hvordan kan jeg sjekke om det er gjort på min bil? er det noe jeg kan se etter og være oppmerksom på hvis det ikke er ordnet?

Johan

Re: Smøre problemer på 9-5

Lagt inn: 18 aug 2008, 21:13
av Andrew N1328
Hvilken årsmodell er det?

smøreproblemet var jo på 98-03 såvidt jeg har skjønt det...
Viktigste er at alle servicer er tatt og oljeskift...

Re: Smøre problemer på 9-5

Lagt inn: 18 aug 2008, 21:16
av Eirik N396
Om du søker etter oil sludge eller oilsludge burde du finne haugevis med svar.. :)

Denne f.eks. viewtopic.php?f=12&t=18541&hilit=+oil+sludge" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Smøre problemer på 9-5

Lagt inn: 18 aug 2008, 22:29
av Ingvar N629
Hei!

Problemet skyldes at man har prøvd å bygge en lavfriksjonsmotor. Det har man forsåvidt klart, men det har en del uheldige bivirkninger. Det alvorligste er at det blåser mer forbrenningsgass forbi stempelringene enn det som er heldig, veivhusventilasjonen klarer ikke å ta unna godt nok, man får lettere oljelekkasjer, mer damp som kondenserer til vann, mer sot fra forbrenningsgassen som bindes i oljen, olja mister fortere sine egenskaper, motorene kan også bruke en del olje. Når oljekvaliteten forringes, så slites kam- og balanseakselkjedet fort, dette er det dyrt å bytte (ca 15-17 lapper på merkeverksted, man må bytte begge kjeder og alle drev, dvs motoren må åpnes). Turboene har heller ikke godt av dette, og det raser en del turboer, Garrettene som sitter i de fleste modellene er heller ikke av de mest holdbare. Mitsubishi-turboen som sitter i aeroen er mer holdbar, den passer i alle modellene og det byttes vannrør. Programvare i motorstyresystemet bør byttes samtidig. Oljepumpa er også av lavfriksjonstype #-o , i tillegg til at oljesila er meget finmasket, og disse motorene har en tendens til å kokse en del pga nevnte problemer, resultatet kan være null oljetrykk og råde- og veivlagerras.

Alle motorene er ikke rammet av problemet, hva det skyldes er det ikke godt å si alltid, men de som har vært mye langkjørt har gjerne klart seg vesentlig bedre, min gamle motor (byttet kun pga ønske om mer effekt) ble tatt ut etter 289000 km, og den var i uforskammet god stand, fant jeg ut. Mye småkjøring der motoren ikke blir skikkelig varm, er ikke bra. Det ser også ut til at kjedene slites fortere på biler med automat, men spør meg ikke om hvorfor.

Bytt olje ofte, minst hver 10 000 km, så unngår du sannsynligvis problemet. Sørg også for å ha en fungerende veivhusventilasjon, med fungerende enveisventiler. Det har etterhvert også kommet oppdaterte utgaver av veivhusventilasjonen, som skal bøte på problemet. Hør med ditt verksted, satsen koster ikke stort.

Ellers kan man gå grundig til verks og bytte stempel med mere, man kan sette inn smidde stempel (det har jeg gjort) eller stempel fra de eldre motorene fra Saab 9000, de passer rett inn om man også bytter til råder og toppakning fra samme motor. Da er man iallfall garantert kvitt problemet.

Re: Smøre problemer på 9-5

Lagt inn: 19 aug 2008, 08:51
av Arvasli
takk;)