Side 1 av 1
9-5 tectylbehandling
Lagt inn: 22 aug 2008, 14:48
av Bjørn N3234
Jeg har bestilt tid for "komplett" tectylbehandling av min 9-5 neste uke. På tectylverkstedet (Trondheim Antirustssenter) sa de at de ikke behøvde å borre i dørene, de kom til å gå inn fra avrenningshullene på undersiden av dørene. Jeg tenkte jeg skulle dobbelsjekke dette før jeg leverer inn bilen, har ikke lyst at det skal borres i dørene mine. Er det noen som har sett sprøyteskjema på 9-5, eller har erfaring med tectylbehandling på 9-5?
Alle gode råd mottas med takk!

Re: 9-5 tectylbehandling
Lagt inn: 22 aug 2008, 15:10
av doo-kie
Om de går inn nede i dreneringen på dørene trenger du ikke å bore som du sier;) da slipper du det, jeg personlig ville no at di skulle ha boret der de ser det er vanskelig å få hulromstecktyl inn. Men ettersom du skal ha et antirust firma til å gjøre jobben så tror jeg nok de vet hvor det trengs

Re: 9-5 tectylbehandling
Lagt inn: 22 aug 2008, 19:50
av Bjørn N3234
doo-kie skrev:Om de går inn nede i dreneringen på dørene trenger du ikke å bore som du sier;) da slipper du det, jeg personlig ville no at di skulle ha boret der de ser det er vanskelig å få hulromstecktyl inn. Men ettersom du skal ha et antirust firma til å gjøre jobben så tror jeg nok de vet hvor det trengs

Jeg ordla meg kanskje litt unøyaktig i stad. Da jeg pratet med folk på tectylverkstedet
trodde de det antagelig var mulig å gå inn i underkant av dørene. De sjekket ikke med sprøyeskjema, så jeg har ikke noe 100% svar på dette. Grunnen til at jeg spør her på forumet, er at jeg har lyst å få litt mer peiling på hvordan tecylbehandling gjøres, før jeg leverer inn bilen.
Tectylverkstedet forslo forøvrig at det kunne være smart å legge tectyl mellom underkanten av dørene og gummilisten som er festet der. Dette området er vel det som kan kalles en rustfelle. Etter å ha fjernet listene og rengjort dem nylig, er jeg ikke så sikker på at det er smart å ha tectyl der, for det samler seg så mye skit der. Jeg tror det kan være smartere å rengjør underkantene av dørene årlig og så polere.
Så dersom en forsker littegrann i forkant, får en det kanskje akkurat slik en vil ha det

Re: 9-5 tectylbehandling
Lagt inn: 23 aug 2008, 12:03
av Arvasli
har også tenkt på å ta tectylbehandling på min 9-5. Er veldig intressert i å vite hvordan det blir etter at det er ferdig. Har du sjekket med flere firmaer for pris osv?
Re: 9-5 tectylbehandling
Lagt inn: 23 aug 2008, 15:51
av Bjørn N3234
Til Arvasli:
Prisen jeg har fått på Trondheim Antirustsenter er KR 4.200,- for komplett behandling. Dette er ett av to autoriserte tectylverksted i hele sør-trøndelag ( i nord-trøndelag er det, så vidt jeg vet, ingen!). Jeg har ikke sjekket priser andre plasser.
Kan komme med rapport når jobben er gjort. Jeg bruker Saaben til pendlerbil til jobb i nord-trøndelag, og kjører i "saltlake" på E6 hele vinterhalvåret. Har tro på at tectylen vil fungere bra mot veisalt>rust.
Re: 9-5 tectylbehandling
Lagt inn: 25 aug 2008, 13:06
av frkristiansen
Min 9-5 har vert på tectyl og blit behandlet på elverum, ingen borring ble gjort, alle hulrom er godt "inpregnert" i tectyl,
den skal snart inn til rebehandling, det nærmer seg 6 år siden sist. Bilen har vert inne på karosseriverksted pga oppshining av exteriøret i det siste, og de er veldig imponert over hvor god stand bilen er, de har ikke funnet noe rust ikke en gang antydning til overflate rust på bære bruer til julopphenget, eller lignende noe sted, det er en tidlig 01 mod. det eneste de sa, var at det kunne svare seg med en ny behandling snart da det var blit lit slitt enkelte steder. særlig på jekkfester og i steinsprut soner...

Re: 9-5 tectylbehandling
Lagt inn: 25 aug 2008, 16:18
av Gunnar N326
Det er en enorm jobb å tectylbehandle! Har sett skjema, og det er ikke lite som skal gjøres!
Det funker garantert, tenker på å få tatt min 9-5 også, kjører i salt hele vinteren her og, og så har vi et hull i sjøen som det går an å kjøre bil gjennom når du skal på fastlandet, og der er det naturlig salting hele året!

Re: 9-5 tectylbehandling
Lagt inn: 17 okt 2008, 21:34
av Bjørn N3234