Side 1 av 1

Div. skader+ oljesøl i rør/slanger etter turbo

Lagt inn: 07 sep 2008, 19:53
av Gandulf N1535
Var uheldig og kjørte i hengerfestet til forankjørende i et lyskryss, føreren bråbremset og jeg var uoppmerksom et sekund :oops: men men, slikt som kan skje :P

Lekk radiator, sprukket frontfanger, bøyd grill, knekt alubjelke i støtfanger, bøyd jern bak fanger, bøyd klima"radiator", knuste lykteglass h. og v. side, ødelagt blinklys hs. og maltraktert skilt ble resultatet av kræsjen.. :shock: Ganske mye med tanke på at jeg akkurat hadde satt bilen i 1. gir og såvidt fått fart.

Den andre bilen (Volvo 740) fikk kun et liiite merke på plastkoppen som dekker kula på trekkroken :lol:

Det positive i alt dette er at jeg får fiksa så og si alt selv, trenger kun nye lykter og lakk til Airflow-frontfangeren som fulgte med da jeg kjøpte bilen :)

Følte bare for å få lettet litt på "samvittigheten" :oops:


Mens alt i fronten er av tok jeg liksågodt bare å rengjorde alle 3 radiatorene samt alt av rør og slanger fra luftfilter fram til innsug. Det jeg reagerte på var at det var ganske mye olje fra IC og fram til innsuget. Dette kommer vel av dårlige pakninger i turbo? Er dette noe som jeg kan bytte selv uten store problemer? Og hvilken praktisk betydning har det at motoren drar inn olje gjennom innsuget, mister jeg ikke motoreffekt da?

Noen som kan fortelle meg hva slags turbo dette er? Trodde først det var noe jalla-greier siden det sto AiResearch på den, og ikke Garret, men fant senere ut at det er egentlig det samme. Er dette en T3 eller?

Legger ved et bilde av turboen, ser dette geit ut mtp. slitasjer o.l.?
Bilde

Re: Div. skader+ oljesøl i rør/slanger etter turbo

Lagt inn: 07 sep 2008, 21:12
av Trond N47
Hvis turboen lekker olje i lageret så må den byttes. Garret turboer lar seg ikke renovere så lett. Turboen ser ut som en T3 eller strupet T25 (til M93 2,0 ltt).

Re: Div. skader+ oljesøl i rør/slanger etter turbo

Lagt inn: 07 sep 2008, 23:21
av Gandulf N1535
Trond N47 skrev:Hvis turboen lekker olje i lageret så må den byttes. Garret turboer lar seg ikke renovere så lett. Turboen ser ut som en T3 eller strupet T25 (til M93 2,0 ltt).
Ja jeg går nesten ut fra at olje i rørene etter turbo betyr lekkasje? Var hele veien helt opp til (og inni) innsuget. Var også veldig kokset og svart bak gasspjeldet (er det spjeldhuset det heter?).

Jeg har en 1986 9k T16, så da er det vel en T3.