Side 1 av 2

Oljeavtappingsplugg

Lagt inn: 23 mai 2004, 01:12
av Saabfan
Skulle skifte olje på min 87 mod 900 c i dag. Så ser jeg at pluggen ser relativt sliten ut. Den var delvis avrundet og liknet på en 13mm bolt, men den hadde en del "tagger" eller rester av dette rundt hodet.

Hva slags jern skal jeg ta den av med? 14mm er for stort, 13mm glipper og 12mm er for lite.

Hva slags skrue er det egentlig og hvordan ser den egentlig ut?
Hva må jeg gjøre hvis den er så avrundet at en fasnøkkel ikke får den av?

Fungerer Castrol olje fint?

Håper på svar!

Saabfan

Lagt inn: 23 mai 2004, 09:20
av Gjest
Det er 1/2 tom..

Doh

Lagt inn: 23 mai 2004, 10:28
av sabbus-N252
Det som er spesiellt med denne pluggen er at de fleste er så myke i metallet at de forandrer form visst du ikke har en fastnøkkel som passer 100%....

Det jeg gjorde var å hamre innpå en 12mm så langt innpå som mulig, for så å skru den opp 8) . dette betyr selvfølgelig at du må kjøpe en orginal bunnplugg og kopperpakning til over 100lappen etterpå :?

Lagt inn: 23 mai 2004, 12:28
av ArntR N315
fastnøkler med tommer-mål.... ikke i mm... et helt okay suplement i verktøyslageret....

Hadde selv en -87 900c (min andre saab btw)... og i mangel på fastnøkler så ble skiftnøkkel brukt..... da den allerede var slitt fra før.. (tror jeg og tidligere eier var noen skikkelig knøhoder:p)

Lagt inn: 23 mai 2004, 13:00
av Hjelle, N6
Det er vel som enkelte her seier toms-haud på oljeavtappningspluggen.
På 900-en som eg har no kjøpte eg ny oljeavtappningsplugg på Speedparts, trur den kosta 20-30 kroner om eg ikkje huskar mykje feil, og den er ihvertfall mm-haud på. Meinar på det er 13mm.

Husk ellers å kjøpe ny koparpakkning å legge i mellom oljeplugg og kaross, denne skal byttast kvar gong du tek av pluggen, ellers er det fare for at du får litt "drypp" under bilen.

Lagt inn: 23 mai 2004, 13:43
av Jon Magnus N251
min var også deformert, slik som alle andre skruer på bilen min var når jeg kjøpte den, da forige eier likte å vere sikker på at alt satt skikkelig fast, så han skrudde alt så hardt at det ble ødelagt..
jeg la meg i alle fall under bilen med en fil å filte litt slik at jeg fikk en 12mm sekskantpipe til å passe perfekt. Det er å anbefale, for da blir ikke skruen mer ødelagt hver gang du tar den ut og inn. :wink:

Re: Oljeavtappingsplugg

Lagt inn: 23 mai 2004, 14:15
av oddi N108
Saabfan skrev:Skulle skifte olje på min 87 mod 900 c i dag. Så ser jeg at pluggen ser relativt sliten ut. Den var delvis avrundet og liknet på en 13mm bolt, men den hadde en del "tagger" eller rester av dette rundt hodet.

Hva slags jern skal jeg ta den av med? 14mm er for stort, 13mm glipper og 12mm er for lite.

Hva slags skrue er det egentlig og hvordan ser den egentlig ut?
Hva må jeg gjøre hvis den er så avrundet at en fasnøkkel ikke får den av?

Fungerer Castrol olje fint?

Håper på svar!

Saabfan
Jeg brukte rørtang.. funka fint det

mvh oddi

Lagt inn: 24 mai 2004, 00:00
av alex_ander3@hotmail.com
jeg og mange av de jeg kjenner bruker alle sveisetang (heter det ikke det a?) sånn som ser ut som ei tang men som "klikker" seg fast ettersom hvor mye du har skrudd den på. funker i hvertfall bra!

Re: Doh

Lagt inn: 24 mai 2004, 08:29
av Trond N47
[quote="sabbus"]Det som er spesiellt med denne pluggen er at de fleste er så myke i metallet at de forandrer form visst du ikke har en fastnøkkel som passer 100%....

Det jeg gjorde var å hamre innpå en 12mm så langt innpå som mulig, for så å skru den opp 8) . dette betyr selvfølgelig at du må kjøpe en orginal bunnplugg og kopperpakning til over 100lappen etterpå :?[/quote]

Ville helst ha kjøpt det inn på forhånd jeg da :lol:

Lagt inn: 24 mai 2004, 09:31
av macgeier
Grunnen til at pluggen er så liten og puslete er at de med sterke armer og stor skiftenøkkel ikke skal klare å sprenge bunnpanna når de strammer til litt ekstra for å sikre seg. :razz:

Lagt inn: 16 okt 2006, 19:25
av KarsteN536
ArntR N315 skrev:fastnøkler med tommer-mål.... ikke i mm... et helt okay suplement i verktøyslageret....

Hadde selv en -87 900c (min andre saab btw)... og i mangel på fastnøkler så ble skiftnøkkel brukt..... da den allerede var slitt fra før.. (tror jeg og tidligere eier var noen skikkelig knøhoder:p)
Er dette et fint suppliment til garasjen?

http://www.clasohlson.no/shop/store/mai ... +PM#q25798
Bilde

Bruker en gammel tråd

Lagt inn: 16 okt 2006, 19:39
av Hjelle, N6
Spør du meg, legg heller pengar i litt kvalitetsverktøy.

Om en ikkje vil legge so mykje pengar i det, kjøpe ren Biltema sine verktøysett med 10 års garanti.

Fks. dette er eit heilt OK pipesett: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80024

1/4" piper, pluss bits: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=79910

Vil en ta den heilt ut er dette settet eit alternativ:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80020
Då har du igrunnen det meste av standardverktøt som trengs.

Sjølv har eit Bacho-sett, likt det 150-delers-settet til Biltema. Har supplert med litt Torx-piper ifrå Biltema (med 10 års garanti sjølvsagt), pluss ein del Tengtools.
Gamlingen har stort sett kun Biltema verktøy, det er sikkert 20 år gammalt (minst), og det hend like bra idag. Brukte dette verktøyet ein god del sjølv før eg kjøpte Bacho-settet. Biltema-settet har fått ein god del juling oppgjennom åra, eg hadde ihvertfall ikkje stussa på å legge på desse par hundre kronene i forhold til det CO-settet. Er ihvertfall kjekkare å skru om en har skikkilig verktøy med bra passform!

Lagt inn: 16 okt 2006, 20:31
av Aleks-ander_N948
Jeg ville ikkje kjøpt dei skallene der fra clasohlson, snakker av egne erfaringer syns de er sikkelig dårlige... Men hvis du ikke skal skru så mye så er det helt ok... Du skulle vel hatt et fastnøkkel sett og? :lol:

Lagt inn: 16 okt 2006, 22:17
av Johan N828
Jeg har fastnøkkelsett fra Nille i bagasjerommet:P

Lagt inn: 17 okt 2006, 08:01
av Pål N526
Snakker vi tools? TENGTOOLS! Med livsgaranti.. knekker man en skrutrekker, jo lever inn og få å få en ny... :lol: Ja, det er 1/2" mutter.. slå på hvis nødvendig. ellers kan aluminiumen varmes, så løsner muttera med en gang..

Bilde