Stygg skranglelyd fra wastegatestag

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Stygg skranglelyd fra wastegatestag

Legg inn av Talker » 11 sep 2008, 19:52

Jeg stilte forleden grunnladetrykket, fordi det var endel over. Etter å ha gjort denne justeringen, så er det ett eller annet som skrangler noe innmari rundt der. Lyden kommer ved motorbrems, eller når motoren faller på turtall etter å ha ruset den. Aner ikke om det har noe med vakumet å gjøre, men er da lyden kommer. Er også litt av den samme lyden når jeg stopper motoren, så kan jo hende det bare er noe som skrangler.
Noen som har opplevd noe av det sammer? Hva kan jeg gjøre for å få vekk dette?

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Stygg skranglelyd fra wastegatestag

Legg inn av Morten N88 » 11 sep 2008, 20:31

Har samme skramling på den turboen jeg bruker nå, har hatt det på ett par andre også. Tror det kommer fra lokket som tetter wastegatehullet. Slitasje. Men så lenge den fungerer og du får justert grunnladetrykk er det ikke farlig å kjøre med.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Stygg skranglelyd fra wastegatestag

Legg inn av Talker » 11 sep 2008, 20:38

Det var ikke sånn før jweg begynte å knote med den staga! :o Hører det nokså godt utenifra, og jeg vil ikke ha det slik. :( Kanskje det hjelper å stille tilbake/stille mer?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Stygg skranglelyd fra wastegatestag

Legg inn av Pål N526 » 12 sep 2008, 21:07

hvis du skal ha det vekk må du ta av wasgaten som jo da sitter i turbo og klinke den litt mere fast 8)

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Stygg skranglelyd fra wastegatestag

Legg inn av Morten-N146 » 12 sep 2008, 22:54

Datapaal N526 skrev:hvis du skal ha det vekk må du ta av wasgaten som jo da sitter i turbo og klinke den litt mere fast 8)

Mvh. Pål
Ikke klinke i tilfelle du skal ha det av igjen, men shimse slik at det ikke er klaring der staget går inn på akslingen. Ofte der skranglingen kommer fra. Hullet i akslingen som går innpå staget er også ofte blitt litt ovalt slik at det blir litt slark,
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Stygg skranglelyd fra wastegatestag

Legg inn av Talker » 13 sep 2008, 17:01

Shimse i form av å fjerne bevegelse i lengderetning på akslingen som går inn? Dette er isåfall ikke så vanskelig, men å fjerne slark sideveis kan bli værre.

Noen som kan finne noen bilder/tegninger som viser hvordan det ser ut innvendig i turboen mtp. wastgate? Ikke sikker på hvordan bevegelsen på staget overføres til selve wastegaten.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Stygg skranglelyd fra wastegatestag

Legg inn av Pål N526 » 16 sep 2008, 16:22

Morten-N146 skrev:
Datapaal N526 skrev:hvis du skal ha det vekk må du ta av wasgaten som jo da sitter i turbo og klinke den litt mere fast 8)

Mvh. Pål
Ikke klinke i tilfelle du skal ha det av igjen, men shimse slik at det ikke er klaring der staget går inn på akslingen. Ofte der skranglingen kommer fra. Hullet i akslingen som går innpå staget er også ofte blitt litt ovalt slik at det blir litt slark,
Vi tenker ikke på samme tingen her 8) På min t3 og900 turbo bar selveste lokket på wastegatearma (inne i turbinhuset) klinket på fra før av. blinka det sammen slik at metallet ble kortere, men tykkere i diameter :mrgreen:

funka som fjell
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar