Side 1 av 1
Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 12 sep 2008, 06:29
av Morten S.
Finnes det noen tråd om dette emnet fra før? Søkte litt, men fant ikke noe.
Hvis ikke, behøves det forsterkninger eller godkjennelser for å gjøre dette?
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 12 sep 2008, 09:24
av Rambraut N1491
Om noe må forsterkes vet jeg ikke, men jeg vet at bilen må godkjennes til biltilsynet.
Men hvis det ikke er samme bremser på i CC og turbo CC så må nok de forsterkes.
Har foresten både bremser, turbo og intercoller liggende til 9000CC

Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 12 sep 2008, 11:11
av Trond N47
Bremsene er de samme på i og turbo M90. Det du trenger er kun en besiktning og omregistrering. Skal du bygge om til turbo så er det mye som må gjøres. Du må bytte motor, alt av innsug og eksosdeler, motorstyring, motorkabler, etc. IC og oljekjøler må monteres, har du AC eller ACC så passer ikke Intercooleren på sin ordinære plass.
Girkassa fra sugeren kan brukes til nød, clutchen må byttes. 2,3T motor får du ikke plass til, så du bør velge en 2,0T før M94. Motorene fra og med M94 passer ikke sammen tidligere girkasser. Du må nok ha en hel donorbil for å få til konverteringen. Enklest er det vel med en APC-styrt bil uten DI fra M87-88.
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 12 sep 2008, 11:19
av Rambraut N1491
Kan nevne at jeg har en hel motor uten det lokket på toppen.
Det er en 16V 2.0 turbomotor.
Tror også jeg har apc liggende også, samt eksos, innsug, spjellhus osv.... ta kontakt da vell.
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 12 sep 2008, 11:39
av Børre N17
Tenker Mostra har litt av hvert liggende på Saab-låven sin selv jeg, eller hur Morten?

Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 12 sep 2008, 18:25
av Ingvar N629
Nå vet jeg ikke hva du har i tankene å stappe inn der, du har det vel på lager alt... men det er da mulig å stappe inn kortmotor med kasse og drivakslinger i en M90, det har jeg vært med Tor og gjort, men det er litt mer pill med elektronikken om du skal ha Trionic i den. Men jada, det går! Tor konverterte nevnte M90 (eller var det 91 eller 92) til T5, og jeg har konvertert en 9000CC til T5.2.
Har du en suger, så er det ikke TCS på den heller, og da er det enda enklere!
Men det tekniske regner jeg vel egentlig med at du har klart...
Når det gjelder regelverket, så er det vel som vanlig Per Falla som gjelder for å få papirene i orden. Du må iallfall ha rett hastighetsmerking på dekkene. Bremsene var også mindre på suger enn på turbo fram til en gang på den tida der, men akkurat årstallet de ble like, det husker jeg ikke. Anbefaler deg å ha alt av papirer først, og bygge om etterpå. Det som kreves når du er ferdig, er stort sett bare en time hos Biltilsynet, det koster noen få hundrelapper.
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 12 sep 2008, 19:44
av Peter
Børre N17 skrev:Tenker Mostra har litt av hvert liggende på Saab-låven sin selv jeg, eller hur Morten?

Det er nok dårlig med sånne deler på lager, men han snakka om mulighet for å få kjøpt en rusten CC turbo billig

Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 12 sep 2008, 20:45
av Morten S.
Peter skrev:Børre N17 skrev:Tenker Mostra har litt av hvert liggende på Saab-låven sin selv jeg, eller hur Morten?

Det er nok dårlig med sånne deler på lager, men han snakka om mulighet for å få kjøpt en rusten CC turbo billig

Jepp! Vet om en komplett 85 Turbo som skal være i bra teknist stand, men veldig rusten.
Tenkte man kunne plukke ut hele drivpakken og ledningsnett fra denne, og sette over. Bremsene på 1990 modellen har etter det jeg kan se samme delenr som de første turboene.
Børre; har det meste av alt annet, men ikke til 9000

Har komplett airflow-kit

Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 14 sep 2008, 21:37
av EdHunter N815
IKKE kjøp en M85 9000. Siden dette var første årsmodellen har den en god del barnesykdommer og overdådig mange rare løsninger som ble forbedret allerede i 86. Derfor er det fryktelig mye ukurante deler hvis noe ryker også.
Re: Konvertere 9000i CC 1990 til Turbo
Lagt inn: 16 sep 2008, 12:05
av kenny n277
det med tidlige turbo 9000 har jeg å lagt merke til,
det er endel endringer på den de første åra, hadde selv en 87 mod 9000i automat som jeg putta i en 96 mod 2,3 aero motor med manuel, det tok jo noen dager men det ble veldig bra når den ble ferdig, men når en har en donor bil er det jo veldig greit da, for da har en jo allt en trenger og litt til,