Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
snurr
- Innlegg: 12
- Registrert: 12 sep 2008, 21:52
Legg inn
av snurr » 12 sep 2008, 22:11
hei! tenkte å sette på en ny dumpventil på saaben

men hva er greia med den orginale? står jo bak luftmengdemåler
best å fjærne den eller?? takker får alle svar!

mvh ny saab eier.
nei er ikke dumm

men svært lite greie på saab enda

-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 12 sep 2008, 22:22
Hei.
Luftmengdemåleren (heretter kalt LMM) måler opp luft som bli "sugd" inn i systemet. Tar man å slipper ut noe av denne oppmålte luften vil man få problemer med at bilen går fett (for mye bensin) stopper i kryss osv... Derfor står dumpventilen (avlastingsventilen) "bak" LMM.
Når dette er sagt er det folk som får det til å fungere med "åpen" dump på biler med LMM også...
-
snurr
- Innlegg: 12
- Registrert: 12 sep 2008, 21:52
Legg inn
av snurr » 12 sep 2008, 22:35
så jeg må erstatte den gammle å sette den bye på samme plass??

-
snurr
- Innlegg: 12
- Registrert: 12 sep 2008, 21:52
Legg inn
av snurr » 12 sep 2008, 22:40
noen som har montert på den typen før??? takker får alle svar

-
Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Legg inn
av Surbotaab N369 » 12 sep 2008, 22:40
Siden du har Lh-2.2/2.4 med LMM er nok det veien å gå ja... men du kan få mer lyd ved å flytte lmm-filter-dumptilkobling til litt mer strategiske plasseringer...
-
snurr
- Innlegg: 12
- Registrert: 12 sep 2008, 21:52
Legg inn
av snurr » 12 sep 2008, 22:44
men bedre lyd blir det da

den lager jo litt lyd org oxo
-
snurr
- Innlegg: 12
- Registrert: 12 sep 2008, 21:52
Legg inn
av snurr » 12 sep 2008, 22:46
beste er jo å få dumpen på røre mellom innsug og cooler tenkte jeg da.. men skall ikke være enkelt

-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 12 sep 2008, 23:38
Jeg har en resirkulerende dumpventil på min 86 9k turbo. Denne kjører "pop-off" lufta tilbake til turboen, og man slipper problemet med at bilen ikke går slik den skal (som tilfellet blir med åpen dump). Vår type motor må ha en slik resirk. ventil, mens nyere modeller kan ha åpen dump. Dette kan moderatorene svare mer utdypende på.
Min dumpventil er den du ser nest sist av de som ligger på denne siden. Art. nr. D1560
http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_m ... port.shtml
Litt dyr, men den sto på da jeg kjøpte bilen

Du får sikkert tak i billigere fra andre nettbutikker

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 13 sep 2008, 00:36
Hvilken bil er det egentlig snakk om her?
"86mod 9000t aero"... Fantes vel bare 900 Aero på den tiden :s
Er vel snakk om en 9000 CC med 2.3 Turbo?
men som sagt over her, du må ha resirklerende... men søk etter dumpventil, i ett ord, så får du mange treff ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 13 sep 2008, 03:00
open air filter på disse så hører man lyden bedre, et lite tips.. jeg skal ikke ha open air på min da men, høres nok uansett når man lader litt bar etter hvert.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
snurr
- Innlegg: 12
- Registrert: 12 sep 2008, 21:52
Legg inn
av snurr » 13 sep 2008, 09:56
jo det er en 9000 turbo aero. 1 av kun 2stk reg i norge. jeg har 2,0 16v. så det er ingen som har prøvd med "åpen" dump før??
-
snurr
- Innlegg: 12
- Registrert: 12 sep 2008, 21:52
Legg inn
av snurr » 13 sep 2008, 10:09
men den som står der fra før er "resirkulerende" står på røre mellom innsug og cooler. så går den inn mellom luftmengde måler og turbo...
-
snurr
- Innlegg: 12
- Registrert: 12 sep 2008, 21:52
Legg inn
av snurr » 13 sep 2008, 10:13
så viss jeg blender hulle på belgen og setter på "åpen" dump. så vil ikke bilen gå som den ska??
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 13 sep 2008, 11:12
snurr skrev:jo det er en 9000 turbo aero. 1 av kun 2stk reg i norge. jeg har 2,0 16v.
Hmm.. legg ut noen bilder da, hørtes jo spennende ut!

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 13 sep 2008, 12:51
snurr skrev:jo det er en 9000 turbo aero. 1 av kun 2stk reg i norge. jeg har 2,0 16v. så det er ingen som har prøvd med "åpen" dump før??
Det finnes ingen Aero av 9000 før i 91 så her har nok noen dekaltrimmet bilen din

Du har vel høyst sansynlig en 9000 med Airflow-plast.. Legg ut et bilde til oss du
Motoren, om den er orginal fra 86 så må du kjøre resirkulerende avlastningsventil men om den er ombyggd og har en motor fra 94 eller nyere og Trionic-motorstyring så kan du bruke dumpventil.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor